اقتصادی

آبگرفتگی محموله های برنج در گمرک/از پارسال هشدار داده بودیم

ناظر گمرک زاهدان با تایید غرق شدن بخشی از محموله برنج در این گمرک، گفت: از مدت ها قبل از استانداری به وزارت حراست و فروشگاه های کل کشور نسبت به ظرفیت گمرک به مسئولان مربوطه هشدار داده ایم. . زمان، اما متاسفانه توجهی به آنها نشد.

به گزارش دیباروز، عصر امروز سه شنبه پس از بارندگی شدید در زاهدان، تصاویری منتشر شد که حاکی از وقوع سیل در گمرک زاهدان و غرق شدن بخشی از محموله های برنج است.

پیگیری های گمرک دانشجویان ایران با توضیحات خاشی – بازرس گمرک و مدیرکل گمرک زاهدان – در این خصوص همراه بود.

وی با تایید سیلاب خود در محدوده گمرک و تاثیر آن بر برخی از کالاهای موجود در آن، گفت: این کالاها لو رفته و بارها نسبت به آن هشدار داده ایم.

ماجرا پس از حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد آغاز شد

وی به عملکرد گمرک زاهدان و آنچه باعث این اتفاق شد اشاره کرد و افزود: ظرفیت حمل گمرک زاهدان در انبارهای مسقف حدود 14 هزار تن است و هر انبار دارای سکوی سه متری با سایبان است و به 20 می رسد. هزار تن در مجموع. تا سال گذشته و قبل از ابلاغ بخشنامه مبنی بر لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد، مشکلی در خصوص استقرار کالا در این گمرکات وجود نداشت و حجم کالاهای ورودی با ترخیص و نگهداری متعادل می شد. عمدتاً در انبار تحت پوشش، اما از زمان ابلاغ بخشنامه مربوطه مبنی بر لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در دی ماه 1400، شرایط تغییر کرده است. به طوری که حجم کالاهای وارداتی به انبارهای گمرک زاهدان افزایش یافت.

الخاشی تصریح کرد: با توجه به تاثیر معافیت مالیاتی برای مناطق آزاد، صاحبان کالا به جای اینکه بخواهند کالا را به انبارهای منطقه آزاد چابهار منتقل کنند، چرا که دیگر به درد آنها نمی خورد. ارزش افزوده. ترجیح دادند به جای هزینه در این فاصله، کالا را به گمرک زاهدان آورده و تخلیه کنند، بنابراین مقدار کالایی که قبلاً برای استفاده از معافیت مناطق آزاد به آنجا رفته بود وارد گمرک زاهدان شد. در این صورت حدود 14000 تن کالا (علاوه بر ظرفیت انبار تحت پوشش) به گمرک زاهدان اضافه و در فضای باز انبارها نگهداری می شود.

بارها نوشته ایم و هشدار داده ایم که کالا را ارسال نکنید

وی با بیان اینکه گمرک زاهدان از اواخر سال گذشته اخطارهای لازم را در این زمینه ارسال کرده است، تصریح کرد: مکاتباتی با استانداری و سازمان صمت داریم و از آنها خواسته ایم که درخواستی را به آدرس زاهدان ثبت نکنند که متأسفانه ثبت نکردند. قبول کرد و همین رویه را ادامه داد.

تخلیه انبارهای عمومی کالا در منطقه با رعایت

اما بازرس گمرک زاهدان موضوع دیگری را در این زمینه مطرح کرد و آن نقش انبارهای عمومی در نگهداری کالا در گمرک بو زاهدان است.دکتر..

ناظر گمرک زاهدان گفت: مدیریت انبارهای زاهدان بر عهده انبارهای عمومی سازمان بازنشستگی و وزارت رفاه است. طبق قرارداد با گمرک، این انبارها در صورت محدودیت فضا باید انبار مورد نیاز را بسازند. از طرفی از آنها خواستیم کالا را در منطقه تخلیه نکنند، اما در هر صورت با رضایت صاحب کالا و تعهدی که توسط انبارهای عمومی از صاحب کالا گرفته شد، آنها را تخلیه کردند. . کالاهای موجود در منطقه تحت مسئولیت صاحب کالا.

وی با بیان اینکه گمرک با توجه به اینکه دولت در قبال این اداره مسئولیت دارد و مسئولیت کنترل را بر عهده دارد، گفت: تا زمانی که کامیون خالی باشد، سعی کردیم سرعت ترخیص و ترخیص کالا را به صورت روزانه افزایش دهیم، اما این حجم از ورود زیاد است. از کالاها، که گاهی اوقات پاسخ نمی دهد. بنابراین این کالاهای رها شده در آب امروز هیچ ربطی به چند ماه گذشته ندارد بلکه در گردش بوده است.

آنها آب را تصفیه می کنند

الخاشی همچنین با اشاره به اینکه از یک ماه پیش انتظار چنین بارشی را داشتیم، به تمامی صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی نسبت به حفاظت حداقلی از این کالاها در منطقه هشدار داد، اما متاسفانه برخی از کالاها در مکان نامناسبی قرار گرفته اند و باعث آبگرفتگی آن می شوند.

به گفته این مسئول گمرک زاهدان حجم زیادی از کالاها در گمرک تخلیه نشد و در حال حاضر شرکت انبارهای عمومی و سایر ادارات مرتبط در حال تخلیه آب این اداره هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا