عمومی

آشنایی با تاسیسات ساختمان + نکات مرتبط با نصب انواع تاسیسات

با انواع تاسیسات فنی ساختمانی و نکات اجرایی آن آشنا شوید

تاسیسات ساختمانی یکی از مهمترین و کلیدی ترین قسمتها در هر ساختمان است، تاسیسات ساختمانی به معنای استفاده بهینه از کلیه امکانات نصب و مهندسی است. تاسیسات ساختمانی شامل سیستم های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، گاز، آب، برق، تلفن، فاضلاب، ارتباطات داخلی و هزینه های ساختمان، ارتباط بین طبقات است. شرکت های تاسیساتی وظیفه دارند با کمک کارشناسان و مهندسان، دقیقاً تاسیسات ساختمانی را محاسبه و اجرا کنند. اجرای صحیح تاسیسات ساختمان تضمین خوبی برای افزایش عمر مفید ساختمان است.

البته شرط اصلی اجرای صحیح تاسیسات ساختمانی و هماهنگی آن با سیستم سازه ای ساختمان است. عواملی که در طراحی تاسیسات ساختمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، به ویژه امکانات مکانیکی عبارتند ازشرایط معماری ساختمان، شرایط آب و هوایی محل ساخت، فیزیک و نحوه ساخت ساختمان.

اگر تاسیسات ساختمانی از کیفیت و عملکرد مطلوبی برخوردار باشد، دیگر نیازی به بازسازی اولیه نیست. بنابراین، بهتر است و منطقی تر است که در هنگام ساخت یا بازسازی تأسیسات، زمان و هزینه دلخواه صرف شود تا هزینه های آینده که ممکن است در آینده ایجاد شود، کاهش یابد.

یکی از مهمترین دستاوردهای فناوری در زمینه ساخت و ساز، هوشمند سازی سیستمهای مختلف تاسیسات ساختمانی است. سیستم های هوشمند تاسیسات ساختمانی مانند سیستم های گرمایشی و سرمایشی، سیستم های روشنایی، سیستم های بهداشتی و … باعث افزایش بازده انرژی و همچنین اتلاف انرژی به میزان قابل توجهی می شوند.

دسته‌بندی و انواع تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمانی به دو دسته کلی تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می شود. سیستم گرمایشی ساختمان وظیفه دارد محیط را در دمای مناسب برای زندگی نگه دارد. در طراحی سیستم گرمایشی، کلیه عوامل تأثیرگذار از جمله آب و هوای منطقه، معماری و نوع ساختمان، تعداد واحدها و … در نظر گرفته شده است.

ساختمان تاسیسات مکانیکی شامل تاسیسات گرمایشی، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گاز رسانی، تاسیسات استخر، تاسیسات آتش نشانی، تاسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان، تاسیسات سیستم‌های بخار، طراحی و اجرا در تاسیسات پله برقی و آسانسور، طراحی و اجرا در تاسیسات آبنما و فواره می باشد.

سیستم گرمایشی ساختمان وظیفه دارد محیط را در دمای مناسب برای زندگی نگه دارد. در طراحی سیستم گرمایشی، کلیه عوامل تأثیرگذار از جمله آب و هوای منطقه، معماری و نوع ساختمان، تعداد واحدها و … در نظر گرفته شده است. تاسیسات الکتریکی برق را برای روشنایی، گرمایش و سایر تجهیزات و لوازم برقی تاسیسات ساختمانی و خانه را تأمین می کند.

نکات مهمی که در اجرای انواع تاسیسات ساختمان باید رعایت کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، مهمترین عامل خواندن نقشه است. اطلاعات مشخص شده روی نقشه ها را دنبال کنید. اگر نموداری وجود دارد که مختصات مناسب کلیدها را نشان می دهد، آن را ذخیره نکنید. این احتمال اشتباه شما را افزایش می دهد و میزان خطای شما منجر به سوعملکرد می شود. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به خود نقشه مراجعه کرده و به طور منظم با مهندس ناظر تعامل داشته باشید.

  • بروز مشکل در تاسیسات ساختمان

مشکلات هنگام انجام هر کاری اجتناب ناپذیر هستند. این اتفاق اغلب به دلیل اختلاف نظر و سلیقه و حتی مشکلات روی نقشه رخ می دهد. به یاد داشته باشید که وقتی مشکلی در حین کار وجود دارد، فرصتی برای تصمیم گیری ضعیف وجود ندارد. بنابراین هنگام نصب سیستم ها، با پیمانکار، مهندس ناظر یا ناظر کارگاه که در محل حضور دارد مشورت کنید. از بین همه اعضای تیم، داشتن مدیر پروژه در محل کار بسیار مقرون به صرفه است.

  • جزئیات نقشه تاسیسات ساختمان

جزئیات نقشه تاسیسات ساختمانی بسیار مهم است. بنابراین اجازه ندهید جزئیات نقشه ها تحریف شود. زیر آنها را خط بکشید یا آنها را با یک شعبده برجسته کنید و سپس بررسی کنید. لازم به ذکر است که اگر نمودارهای موجود به درستی تفسیر نشوند، کل کار شما زیر سوال می رود. اما اگر مشکلی در جزئیات یا نمودار وجود ندارد، می توانید با داشتن یک برنامه موفقیت خود را تضمین کنید.

قبل از خرید خانه به چه نکاتی در مورد تاسیسات آن باید توجه کنیم؟

  • فشار آب ساختمان

یکی از بزرگترین نگرانی ها در بیشتر خانه ها که بیشتر ساکنان ساختمان با آن مشکل دارند کمبود فشار آب در ساختمان است، به خصوص اگر آنها خانه هایی هستند که فشار آب برای آنها مسئله مهمی است. این مشکل در ساختمانهای چند واحدی بیشتر بروز می کند و اگر مشکل کمبود آب از مقدار آب ورودی به ساختمان نیست، راه حل اساسی نصب پمپ آب خانگی با منبع یا نصب پمپ آب در داخل ساختمان است.

  • پمپ آب و منبع

اکنون در برخی موارد مشاهده شده است که از پمپ آب خانگی برای تأمین فشار آب مورد نیاز در خانه استفاده شده است، اما مسئله ای که در این مرحله اهمیت دارد صدای پمپ آب و مصرف برق آن است. زیرا گاهی اوقات صدای پمپ آب به قدری بلند است که دیگر راحتی برای ساکنان ساختمان باقی نمی ماند.

  • تجهیزات تأمین آب گرم را بررسی کنید

مورد بعدی که باید در یک ساختمان به آن توجه کنید این است که ببینید سیستم گرمایش ساختمان چگونه آب گرم تولید می کند. امروزه مصرف آب گرم و گرمایش خانه ها به سه طریق پکیج، موتورخانه و آبگرمکن تأمین می شود. البته از طریق بخاری آب فقط می توان آب گرم مورد استفاده در ساختمان را تأمین کرد و فقط پکیج و موتورخانه که علاوه بر تأمین آب گرم مصرفی، سیستم گرمایشی را نیز تجهیز می کنند.

بنابراین، در مرحله بعدی بازرسی در منزل، هر یک از این سیستم ها باید مورد بررسی قرار گیرند. به عنوان مثال، طول عمر پکیج یا آبگرمکن داخل خانه را بررسی کنید تا خیلی پیر و فرسوده نباشند. زیرا تعویض آبگرمکن و پکیج در ساختمان بسیار هزینه بر است. برای اطمینان از سلامت دستگاه، حتی می توانید آخرین زمان سرویس دهی پکیج، مدل و سال تولید و حتی مصرف آن را از فروشنده سال کنید.

  • سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی ساختمان با توجه به نوع تجهیزات به کار رفته در آن متفاوت است. به عنوان مثال، در بعضی از خانه ها از رادیاتور یا سیستم شوفاژ برای گرم کردن محیط استفاده می شود. بنابراین، اگر خانه شما نیز از این سیستم گرمایشی استفاده کرده است، ابتدا تعداد رادیاتورهای نصب شده در ساختمان را با توجه به مساحت اتاق ها، اندازه و مکان آنها و همچنین میزان گرمایش بررسی کنید.

از طرف دیگر، در برخی دیگر از خانه ها از سیستم گرمایش از کف به جای شوفاژ استفاده می شود که در این صورت لازم است ابتدا در مورد طول عمر نصب و راه اندازی این سیستم در ساختمان مورد نظر خود سال کنید.

  • سیستم برق کشی ساختمان

سلامت سیستم الکتریکی ساختمان در بیشتر تاسیساتی که در قسمت فوق ذکر شد، از جمله کارایی پکیج، کولر آبی و کولر گازی مشهود است.

  • رطوبت

وجود رطوبت در خانه مشکلات زیادی را برای ساکنان ایجاد می کند. بنابراین، هنگام مراجعه به منزل حتماً علائم رطوبت مانند وجود لکه های آب روی دیوارها و سقف، بیرون زدگی گچ دیوار و کاغذ دیواری و بوی نم را بررسی کنید.

  • سیستم لوله کشی آب و فاضلاب

همانطور که می دانید، سلامت سیستم لوله کشی آب و فاضلاب در خانه یکی از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای بررسی سیستم لوله کشی آب و فاضلاب خانه مورد نظر خود می توانید ابتدا از نظر شکل ظاهری لوله ها را بررسی کنید که قدیمی نیستند و ثانیا بهتر است از لوله های فلزی استفاده نکنید.

مرجع استفاده شده:

https://118work.ir/subcategory/ساختمان/تاسیسات

دکمه بازگشت به بالا