اجتماعی

آغاز مطالعات برای ساخت یک بندر بزرگ اقیانوسی در مکران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مطالعات ساخت بندر بزرگ اقیانوسی مکران خبر داد و گفت: ساخت 98 فروند شناور دریایی مورد نیاز سازمان بنادر تقاضای زیادی برای کارخانه‌های کشتی‌سازی داخلی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز شنبه در نشست خبری که به مناسبت «روز جهانی دریانوردی» در سازمان بنادر برگزار شد، گفت: : در شش ماهه نخست سال جاری 6 میلیون و 864 هزار تن محموله اساساً یارانه های مختلف از طریق بنادر کشور تخلیه و به نیازهای اساسی و عمومی شهروندان تبدیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 7 میلیون و 422 نفر از طریق بنادر مسافری کشور تردد کردند، خاطرنشان کرد: در شش ماه گذشته 53 هزار فروند کشتی از انواع کشتی ها با ایمنی و امنیت کامل و بدون حادثه وارد بنادر ایران شدند. بنادر کشور قطع شد.

رشد 150 درصدی ترانزیت برخی کالاها

وی بازگشت کامل نفت ایران به سرقت رفته توسط آمریکا از آبهای یونان را اقتدار جمهوری اسلامی دانست و افزود: جلسات متعددی برای تسهیل تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه از جمله عمان، قطر، قزاقستان، پاکستان و روسیه برگزار شد. ، به طوری که در ابتدای تجارت خارجی در دریای خزر ترانزیت برخی کالاها تا 150 درصد رشد داشت.

الصفائی با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه ناوگان کشتیرانی در دریای خزر گفت: خرید 8 فروند کشتی بزرگ به پایان رسیده و 4 فروند کشتی دیگر نیز سفارش داده شده است و برای اولین بار ساخت یک کشتی دریایی انجام می شود. خط بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان تکمیل شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات مثبت این سازمان در حوزه جستجو و نجات دریایی گفت: با عملکرد مناسب دریایی در بخش کنترل و بازرسی و همچنین در 53 هزار لایروبی و مناطق بکسل

وی با اشاره به تشریفات توسعه سازمان بنادر و دریانوردی از شناسایی 69 میلیارد ریال پروژه و بنادر دریایی از محل اعتبارات این سازمان بنادر که بیش از 10 هزار میلیارد اعتبار دارد، تاکید کرد: در سطح کشور 58 نوع دریایی وجود دارد. کشتی ها برای حمایت و اجرای فعالیت‌های یدک‌کشی، هیدروگرافی، لایروبی و طناب‌کشی هنوز در دست ساخت است، 40 کشتی دیگر برای مزایده و مناقصه برنامه‌ریزی شده است.

– آغاز مطالعات احداث بندر بزرگ اقیانوسی مکران

صفایی با اشاره به اینکه ساخت 98 فروند شناور دریایی به سفارش سازمان بنادر تقاضای بسیار خوبی برای کشتی سازی های داخلی ایجاد کرده است، از آغاز مطالعات برای ایجاد بندر بزرگ دریایی مکران خبر داد و گفت: در حوزه گردشگری و به عنوان یکی از پیشگامان استان هرمزگان، زیرساخت های سه بندر حقانی و هرمز و نخل نخله برای توسعه گردشگری دریایی توسعه می یابد.

وی با اشاره به اینکه لایروبی خلیج گرگان یکی از اقدامات موثر و سازنده سازمان بنادر در راستای کاهش سطح آب دریای خزر است، افزود: در یک سال گذشته از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، تا کنون، آب دریای خزر کاهش یافته است. 62 پروژه بندری و دریایی با وام 23 هزار میلیارد ریالی بهره برداری شد و اجرای 13 طرح دیگر با وام 35 هزار میلیارد ریالی آغاز شد.

وی از جذب 33 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بخش خصوصی در پشتبانک بندر طی 6 ماه گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این میزان تا پایان سال 2 برابر شود و گفت: 63 فرصت های سرمایه گذاری برای این منظور، شفافیت و اطلاع رسانی منصفانه در بین علاقه مندان در وب سایت پورت ها بارگذاری می شود.

الصفایی همچنین ساخت 10 بندر کوچک را از دیگر اقدامات دولت مردمی دانست و افزود: بنادر کوچک بر اقتصاد محلی و حتی اقتصاد منطقه تأثیرگذار است.

وی از ساخت 163 ساختمان بدون پروانه از طریق دستگاه قضایی خبر داد و آنها را در راستای دسترسی آزاد مردم به سواحل موثر دانست.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از راهبردهای این دولت توسعه نیروی انسانی در حوزه دریایی است، خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته با رایزنی با مجمع نمایندگان و تهیه نقشه راه راهبردی، تلاش کردیم. در تلاش برای افزایش توانایی پذیرش دانشگاه های دریانوردی و آموزش .. بهبود ناوبری. همچنین در این زمینه افزایش دانش آموختگان نیروی دریایی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا