آموزش حضوری و تعاملات اجتماعی کلید رشد تحصیلی دانش آموزان است

استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش در گفت وگو با آنا:

آموزش حضوری و تعاملات اجتماعی کلید رشد تحصیلی دانش‌آموزان است

استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تعاملات اجتماعی در مدرسه به رشد اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان کمک می کند و نباید آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شود.

حیدر تورانی استاد تمام مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرگزاری آنا به بررسی تأثیرات دوران پاندمی و آموزش مجازی بر روند یادگیری و رشد اجتماعی دانش آموزان پرداخت. وی تأکید کرد که تعطیلی مدارس و محدود شدن تعاملات اجتماعی در این مدت آسیب های جدی به رشد تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان وارد کرده است. در این گفتگوی مفصل دکتر تورانی با اشاره به لزوم بازگشت به آموزش حضوری بر اهمیت تقویت زیرساخت های آموزشی و فناوری های مناسب برای حفظ کیفیت یادگیری تأکید کرد.

تأثیر منفی محدود شدن تعاملات اجتماعی بر رشد دانش آموزان

تورانی در ابتدا به تاثیرات منفی ناشی از محدود شدن تعاملات اجتماعی دانش آموزان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: ارتباطات اجتماعی دانش آموزان در این دوران به شدت آسیب دید. این ارتباطات نه تنها برای یادگیری دروس بلکه برای رشد اجتماعی دانش آموزان حیاتی است. مدرسه تنها مکانی برای آموزش دروس نیست بلکه محلی است که بچه ها در آن زندگی اجتماعی و مهارت های زندگی را می آموزند.

وی افزود: دانش آموزان وقتی در مدرسه حضور دارند از همسالان خود بیشتر تاثیر مثبت می پذیرند تا از معلمان. اگر این تعاملات و ارتباطات قطع شود رشد اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان تحت تأثیر قرار می گیرد.

آسیب های ناشی از آموزش مجازی

این استاد مدیریت آموزشی در ادامه به آسیب های آموزش مجازی در دوران پاندمی اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی نمی تواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد. در این مدت بسیاری از دانش آموزان به دلیل مشکلات دسترسی به امکانات مناسب توانایی یادگیری مؤثر را نداشتند. علاوه بر این محدودیت های ارتباطی و اجتماعی در بستر آموزش مجازی باعث شد تا بسیاری از مهارت های اجتماعی و ارتباطی دانش آموزان ضعیف شود.

لزوم استفاده از فناوری برای تقویت آموزش حضوری

تورانی همچنین بر اهمیت استفاده از فناوری های آموزشی به منظور تقویت آموزش حضوری تأکید کرد.
وی گفت: فناوری های آموزشی باید در خدمت تقویت یادگیری حضوری قرار گیرند و نه اینکه به عنوان دلیلی برای کاهش حضور دانش آموزان در مدارس و تشویق به یادگیری از راه دور استفاده شوند.

وی ادامه داد: در مواقع خاص مانند شرایط بحرانی یا آلودگی هوا می توان از آموزش مجازی به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کرد اما این نباید به عنوان یک رویکرد دائمی و جایگزین آموزش حضوری در نظر گرفته شود. در این شرایط باید زیرساخت ها و امکانات لازم فراهم باشد تا آسیب کمتری به کیفیت یادگیری وارد شود.

ضرورت آمادگی مدارس برای شرایط بحرانی

دکتر تورانی همچنین به لزوم آمادگی مدارس برای مواجهه با شرایط بحرانی مانند آلودگی هوا یا بحران های مشابه اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی باید امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای آموزش آنلاین فراهم شود. معلمان باید از انگیزه و توانمندی کافی برخوردار باشند و مدارس باید امکانات لازم را برای آموزش در این شرایط تأمین کنند.

اهمیت آموزش حضوری و جایگاه معلمان

این استاد دانشگاه همچنین به اهمیت معلمان و نقش کلیدی آنها در فرآیند یادگیری پرداخت و گفت: هیچ چیزی نمی تواند جایگزین ارتباط مستقیم و حضوری میان معلم و دانش آموز شود. معلمان با انگیزه و توانمندی بیشتر می توانند یادگیری مؤثرتری را ایجاد کنند و تأثیر مثبتی بر تغییر رفتار و رشد دانش آموزان بگذارند.

وی افزود: حضور دانش آموزان در مدرسه و تعامل مستقیم با معلمان و هم سالان به تقویت انگیزه و یادگیری آنها کمک می کند. از طرفی مدیران و کارکنان مدارس نیز باید به تقویت این فرآیند کمک کنند.

انتقاد از تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا

تورانی در بخشی دیگر از گفت و گو به تعطیلی مدارس در برخی شرایط اشاره کرد و گفت: “بسیاری از تعطیلات اخیر مدارس به دلیل آلودگی هوا نبوده بلکه به دلیل مشکلات دیگری مانند کمبود سوخت بوده است. باید تلاش کنیم تا مدارس آخرین جایی باشند که تعطیل می شوند. در بسیاری از کشور های پیشرفته تعطیلی مدارس در شرایط بحرانی بسیار محدود است اما در کشور ما شاهد تعطیلی های زیادی بودیم.

ضرورت توجه به تربیت نسل آینده

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: “اگرچه ممکن است نتوانیم در حال حاضر بسیاری از پروژه های بزرگ زیرساختی مانند سد ها یا نیروگاه ها را بسازیم اما نباید اجازه دهیم که نسل آینده از دست برود. تربیت نسل های آینده از اهمیت بسیاری برخوردار است و هیچ چیزی نمی تواند جایگزین آن شود. 

تورانی در نهایت ابراز امیدواری کرد که این گفت و گو بتواند نگاه مثبتی به آینده آموزش و پرورش کشور ایجاد کند و از سوی دیگر به تقویت و بهبود نظام آموزشی کشور کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا