عمومی

ارتقاء جایگاه ایران با نگاه تعادلی به شرق

به گزارش پایگاه خبری دیباروز،

سیدمحمودرضا سجادی – سفیر سابق ایران در روسیه در برنامه اصلی امشب گفت: دولت های قبلی ما دنیا را در چند کشور با سیاست های افراطی می دیدند اما امروز نیز با نگاهی متعادل و منطقی به شرق نگاه می کنیم.

وی افزود: آنچه از مسائل جهانی برای ما تهدید است، نگرانی هایی را برای روسیه نیز ایجاد کرده است، موضع ما در دریای خزر نزدیک به روسیه است و در قفقاز نیز همین مشکلات را داریم، در عراق، سوریه و مدیترانه. همکاری ایران و روسیه در اوج خود بود.»
سجادی روسیه را کشوری غنی و بازار خوبی برای محصولات ایرانی دانست و گفت: ایران حتی می تواند داروهای ضد سرطان به روسیه صادر کند.
سفیر سابق ایران در روسیه گفت: اعمال تعادل سیاسی باعث ارتقای جایگاه ایران در جهان می شود. روسیه نیز تمایل دارد یک مسیر ترانزیتی از جنوب به شمال ایران و حتی مسیر ایران به نفع کشورهای اروپایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه همکاری وجود دارد، نه حضور، گفت: در همه جای روسیه فرصتی برای ایران وجود دارد. نفت و گاز فرصت بسیار خوبی است.

ایران و روسیه منافع و تهدیدهای مشترکی دارند
شعیب بهمن – کارشناس اوراسیا نیز گفت: ایران و روسیه از فرصت ها و توانمندی های خوبی برخوردار هستند که در گذشته به دلایلی برخی همکاری ها بر روی این فرصت ها اجرا نمی شد.
وی افزود: ایران و روسیه منافع و تهدیدهای مشترکی دارند. ایران و روسیه هرجا که شانه به شانه بایستند بر تهدیدها غلبه کرده اند.
شعیب بهمن گفت: در شرایط کنونی نظام بین الملل سفر آقای رئیسی اهمیتی دوچندان دارد و باید از این توانایی استفاده کنیم.

جهشی در روابط تجاری ایران و روسیه
کامبیز میرکریمی – نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: اجرای توافقنامه تجاری ایران و روسیه اتفاق خوبی بود که در سال 1998 انجام شد. امتیازات خوب و تخصصی باعث پیشرفت در روابط تجاری ایران و روسیه شد.
کامبز مرکیمی افزود: جهش صادرات باعث بهبود زیرساخت های مسیر کامیون بین ایران و روسیه شده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: ایران کشوری چهار فصل است و روسیه نه، این یک فرصت در حوزه کشاورزی برای هر دو طرف است.

توافقات با روسیه آماده شده است

جواد اوجی وزیر نفت در چارچوب برنامه اصلی امشب دیباروز گفت: طی یک ماه گذشته رایزنی هایی با شرکت های روسی در حوزه انرژی انجام دادیم و مقدمات تفاهم فراهم شد.

وی افزود: حوزه انرژی تنها محور مذاکرات نبود، در حوزه راه، تجارت، انتقال فناوری و … مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام شد.
جواد اوجی گفت: ایران و روسیه در حوزه انرژی توانمندی های خوبی دارند. امیدواریم توافقات خوبی در این زمینه حاصل شود.
وی افزود: تفاهمات خوبی در زمینه کشاورزی و انتقال فناوری حاصل شده است. طرح جامعی از هم اکنون تهیه شده است و بر اساس این طرح امکان انعقاد قراردادهای خوب دور از انتظار نیست.
وی گفت: ما برنامه های مشترکی با روسیه در اوپک پلاس داریم. پیشنهادهای خوبی در زمینه گاز به روسیه داده شده است. ما آماده انتقال گاز از روسیه و سایر کشورها به مناطق دیگر هستیم.
وی افزود: تامین مالی پروژه های وزارت نفت، راه و کشاورزی با طرف روسی مذاکره شده است و طرف روسی در این زمینه مشتاق است. همچنین توافقاتی با روسیه در زمینه تولید تجهیزات و انتقال فناوری حاصل شد. تولید تجهیزات کاملاً جدید نیز در قراردادهای ایران با روسیه در نظر گرفته شده است.

دکمه بازگشت به بالا