از پرنده‌ای که دستور نمی‌گیرد تا دعا به جان دلال!

از پرنده‌ای که دستور نمی‌گیرد تا دعا به جان دلال!

دیباروز / مرکزی مرغ بعنوان یکی از کالاهای پرمصرف در سبد غذایی ایران در سالهای اخیر ، با نوسانات جدیدی در عرضه و قیمت روبرو شده است تا جایی که رشد سریع و کمبود قیمت گوشت مرغ در ماه های اخیر به مقادیر و مصرف نگران کننده ای رسیده است. تأمین کنندگان و تولیدکنندگان این کالا در کشور در وضعیت دشواری قرار دارند. با توجه به وضعیت طولانی مدت در بازار طیور ، سوالی که پیش می آید این است که چرا مشکلات صنعت مرغداری حل نمی شود تا عرضه و تقاضا منجر به چنین افزایش شود – کالای مصرفی پایدار است.

در همین رابطه ، یک متخصص علوم دامی و فعال در صنعت طیور در ساوا با اشاره به حل نسبی مشکل تأمین نهاده های دامی ، به دیباروز گفت: در حال حاضر مشکل اصلی صنعت طیور در ایران تقاضا برای قیمت مرغ. ” از آنجا که صنعت طیور صنعتی بدون ارزش افزوده است و سرمایه گذاری در این زمینه مخاطرات زیادی را به همراه دارد ، بنابراین باید حاشیه سود مطمئنی داشته باشد اما با پرسیدن قیمت مرغ ، حاشیه سود مطمئن از بین می رود.

سید علی کاظمی درباره تقاضای قیمت مرغ گفت: متأسفانه دولت به دلایل مختلف از افزایش قیمت مرغ جلوگیری می کند اما وقتی قیمت کاهش می یابد ، کسی نمی تواند مانع از افت قیمت این محصول مصرفی شود. تعیین قیمتها به صنعت طیور آسیب می رساند. “

وی با تأکید بر اینکه تولید مرغ امری عاقلانه نیست و در شرایطی که همیشه یک ابزار نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ وجود دارد و هیچ واکنشی برای کاهش قیمت آن وجود ندارد ، توجیه اقتصادی ندارد ، گفت: کاهش تولید مرغ در کشور به دلیل تنظیم قیمت و همچنین سیاست دوگانه ای که دولت برای افزایش یا کاهش قیمت مرغ اتخاذ کرده است.

وی خواستار تضمین خرید مرغ برای افزایش تولید توسط دولت شد و افزود: “اگر دولت عرضه مرغ را با قیمت ثابت در بازار تضمین كند و نوسانات قیمت آن اندك باشد ، تولید كننده حاشیه مطمئنی ایجاد می كند. برای وی در تولید. “دولت تفاوت را در قالب خرید تضمینی پرداخت خواهد کرد. به عنوان مثال ، دولت باید نرخ تضمینی برای مرغداری ها اعلام كند و با تهیه نهاده های دامی ، نوسان قیمت مرغ ها را باید از تولیدكننده با هر قیمت تضمینی و با چه قیمتی اعلام كرد.

کاظمی با تأکید مجدد بر اینکه تنظیم قیمت مرغ باید جامع باشد و باید همزمان افزایش یا کاهش یابد ، اظهار داشت: عرضه مرغ باید تابعی از عرضه و تقاضا در بازار باشد و اگر قیمت مرغ نیز اجباری است ، پس هیچ توجیهی وجود ندارد از محصول.

سه هزار تومان قیمت مرغ را افزایش می دهد!

وی در مورد رضایت تولیدکنندگان طیور با اعلام قیمت 24900 تومان به مصرف کننده گفت: این قیمت مصوب زمانی برای محصول سودآور است که قیمت مرغ چهار هزار تومان باشد نه هفت هزار تومان. مرغ نمایش داده شده این روزهای بازار با 4000 تومان تولید و روانه بازار شد در حالی كه قیمت مرغ امروز به 7000 تومان افزایش یافته است و اگر مرغداری بخواهد مرغ مرغ 7000 تومانی بگذارد ، قطعاً مرغ را با قیمت 24900 تومان تولید کنید که مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر حقوق کارگر قبل از تعطیلات ماهیانه سه میلیون تومان بود و در سال جدید به بیش از پنج میلیون تومان افزایش یافت. بنابراین ، قیمت تمام شده برای تولید کننده در سال جدید افزایش یافته است.

این کارشناس علوم دامی به افزایش قیمت زیرساخت های طیور از جمله نگهداری ، تعمیرات ، هزینه های نیروی انسانی و … اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال قیمت دستگاه های تصفیه آب مرغ از 11 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش یافت. به دلیل گرانی ، سفارش ناگت مرغ منطقی نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید مصوب کشتارگاه های مرغ زنده 17100 تومان ، درب کشتارگاه 23300 تومان و مرغ گرم برای مصرف کننده 24900 تومان است ، افزود: گاهی این قیمت در دسترس تولید کننده است. ” قیمت مرغ و هزینه های آن مانند نیروی کار و حمل و نقل همان سال گذشته است ، در غیر این صورت اگر قیمت حتی در قیمت مرغ افزایش یابد توجیه اقتصادی وجود ندارد.

وقتی حضور واسطه بهتر از نبودن او باشد!

وی با اشاره به اینکه کارگزاری در صنعت طیور یکی از م componentsلفه های تولید این محصول است ، افزود: به دلیل وضعیت مالی برخی از مرغداران در نتیجه نوسانات قیمت مرغ ، برخی از آنها توانایی خرید نقدی را دارند ” آنها هیچ ورودی گاو و مرغ ندارند. بر این اساس آنها برای تهیه پول نقد ، پرداخت سود به دلال و پس انداز دام به کارگزاران مراجعه کردند.

وی گفت: حذف كارگزار از صنعت مرغداری امری بسیار خوب است ، مادامی كه نقدینگی كافی در بین مرغداران وجود داشته باشد یا نیازی به دلال برای تسهیل امور نباشد.

وی در مورد همکاری بین جهادکشاورزی و شرکت دامپزشکی در تولید طیور گفت: بسیاری از مشکلات صنعت طیور مربوط به جهاد الکترونیکی یا دامپزشکی نیست و حوزه اقتصادی باید سازوکار متناسبی را در اختیار دولت قرار دهد. ” برای عرضه و تقاضا و تأمین نیازهای مشتری با قیمت توافق شده. “

مشکل کرونا در میان دیگر مشکلات مرغداران وجود ندارد

کاظمی در مورد خسارات وارد شده به صنعت طیور به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: بسیاری از مشکلات بزرگتر تولیدکنندگان طیور وجود دارد ، حتی شیوع ویروس کرونا در این صنعت از دست رفته است و زیاد دیده نشده است.

وی گفت: “در صورت یارانه دادن به محصول ، دولت باید در هنگام كاهش قیمت مرغ وارد عمل شود و از آسیب رساندن به تولیدكنندگان جلوگیری كند ، یا قیمت مرغ را مانند بسیاری از كالاهای دیگر آزاد كند و متناسب با تقاضای تولید بازار مرغ. “

مشکل قیمت پشت بارنامه است

وی خواستار جلوگیری از سو misاستفاده برخی از نظر حمل و نقل شد و افزود: باید مکانیسمی برای لغو قیمت های ذکر شده در بارنامه و ارائه قطع کارگزاران از کرایه اضافی بارنامه ارائه شود ، زیرا افزایش قیمت منجر به افزایش در هزینه تمام شده می شود.

نوسانات قیمت نهادی

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی نمونه صفه مرغداران با اشاره به اینکه نهاده های دامی موجود در کشور برای تأمین نیاز مرغداران کافی است ، اظهار داشت: نوسانات قیمت در خرید نهاده های دامی و تحویل زمان بر از آن است. مهمترین مشکلات صنعت طیور.

“یکی از دلایل دریافت طولانی مدت نهاده های دامی خرید از بندر ، ذخیره آنها در مرکز استان و سپس توزیع آنها در شهرهای استان است ، در حالی که ورودی ها قابل انتقال هستند. مستقیماً از بندر به شهرها ، حتی با قیمت های پایین تر ، “جواد مقدم افزود.

رسیدگی به داروها و کمبود مرغ

وی با اشاره به کمبود و گرانی برخی داروها افزود: خوشبختانه مشکل جدی در تهیه واکسن وجود ندارد اما قیمت داروها و واکسن ها افزایش یافته است و این افزایش قیمت ها باعث افزایش هزینه تولید می شود.

وی همچنین به کمبود مرغ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان با مشکل تهیه طیور روبرو هستند که کمبود مرغ منجر به افزایش قیمت های بالاتر از قیمت مصوب دولت 4800 تومان و قیمت 6000 تا 7000 تومان برای هر کدام شده است. تولید – محصول.”

مقدم به تأمین نیاز مردم به طیور اشاره کرد و افزود: در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال دو برابر تولید فوریه و دسامبر در شهرستان ساوا به نمایش درآمد.

وی گفت: قیمت مصوب فعلی که 24.9 میلیون تومان اعلام شده با قیمت نهاده های طیور و دام در سال گذشته مطابقت دارد و در صورت افزایش هزینه قطعاً در دسترس همه نیست.

نیاز به یکسان سازی قیمت عرضه مرغ / دولت باید از دخالت در تولید مرغ جلوگیری کند

وی با اشاره به لزوم یکسان سازی قیمت عرضه مرغ برای آسیب رساندن به مصرف کنندگان و آسیب رساندن مرغداران اظهار داشت: برای تولید مرغ باید برنامه صحیح و دقیقی در نظر گرفته شود تا قیمت مرغ و تولیدکنندگان این کار را انجام ندهد. دائماً در نوسان است. و به مصرف کنندگان آسیب نمی رساند.

این تولیدکننده مرغ در ساوا به وابستگی صنعت طیور ایران به نژاد مرغ اجدادی به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اشاره کرد و افزود: برای حرکت به سمت نیاز به واردات مرغ اجدادی باید مکانیزمی فراهم شود.

وی گفت: “شرایط ویروس کرونا باعث تعطیلی رستوران ها و مراکز تهیه غذا و در نتیجه مصرف مرغ کاهش یافته است. اما به دلیل تعادل قیمت مرغ ، عرضه با تقاضا مطابقت دارد.”

مقدم همچنین خواستار توقف مداخله دولت در روند تولید مرغ شد و با اطمینان دانست که این محصول متناسب با تقاضای بازار تولید می شود و آن را با قیمت مناسب و تحلیل شده ارائه می دهد.

کاهش جوجه کشی در صنعت ساوا / صنعت مرغداری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوا با بیان اینکه تعداد مرغهای پرواربندی در شهرستان ساوا 75 واحد با ظرفیت دو میلیون قطعه در هر دوره است ، گفت: در فروردین ماه امسال بیش از 200 هزار قطعه جوجه ها جوجه ریزی شدند. در حالی که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته و ماه اول سال گذشته 540 هزار قطعه بوده است.

حسن شریفی همچنین با اشاره به مهمترین مشکلات تولیدکنندگان طیور در ساوا افزود: گرانی مرغ ، افزایش هزینه حمل و نقل نهاده های دامی ، عدم تأمین به موقع نهاده های دامی ، هزینه های بالای کار و نیروی کار دستمزد و هزینه بالای تولید. داروها ، مکمل ها و مواد افزودنی مورد استفاده در مرغداری ها که باعث کاهش قابل توجه تعداد جوجه کشی می شوند ، نگران کننده است.

“اگر مشکلات تولیدکنندگان مرغ حل نشود ، میزان قابلیت جوجه کشی کاهش می یابد و طبیعی است که از نیمه دوم ماه مه و ژوئن قطعاً کمبود طیور در بازار و تأمین نیازهای افرادی که این محصول را داشته باشید. “

مدیرعامل “دست دادن جهاد کشاورزی” با اشاره به مصرف ماهیانه مرغ در این شهرستان گفت: “طبق برآوردها اگر روزانه 15 هزار یا 450 هزار قطعه مرغ در بازار این شهرستان عرضه شود ، پس نیاز افراد به مصرف آنها. این محصول به طور کامل برآورده خواهد شد. “

وی توضیح داد: با ادامه این روند ، باید دو برابر مرغ تولیدی در سطح شهر از سایر نقاط کشور تأمین شود تا در آینده با بحران کمبود مرغ مواجه نشویم.

الشریفی تأکید کرد: در صورت تأمین نهاده های دامی و فرآوری طیور با قیمت حدود چهار هزار تومان ، مطمئناً تولیدکنندگان با اطمینان مرغ تولید می کنند و مصرف کنندگان از نظر تأمین نیاز خود در بازار آرام خواهند بود. آنها این محصول را با قیمت مصوب دولت خریداری و عرضه می كنند.

خبرگزاری دیباروز ، در مجموعه گزارش ها و میزهای گرد اقتصادی خود ، که براساس الزامات دستیابی به شعار عمومی منتشر شده یا همیشه شکل گرفته است ، حمایت واقعی از تولید را نه در کلمات بلکه در عمل تأکید کرده است. با کارآفرینان و تولیدکنندگان.

در میزگردی که در سال 1399 با حضور تولیدکنندگان صنعتی دیباروز برگزار شد و گزارش آن در تاریخ 4 جولای همان سال با عنوان “محصول را تنها بگذارید” در خروجی این خبرگزاری منتشر شد ، این موضوع به خوبی پرداخته شد. تا جایی که در میزگرد ، رئیس انجمن مدیران صنعت صفا به اعمال قوانین سنگین توسط دولت برای کاهش ظرفیت تولید اشاره کرد و گفت: “اگر دولت حمایت واقعی ندارد ، لطفاً منصرف شوید و ما را ترک کنید. به تنهایی ، زیرا حمایت غیر واقعی منجر به بدتر شدن شرایط تولید می شود.

سعید رادوانی معتقد است که قوانین کشور ما بازدارنده است و نه پیشگیرانه و این قوانین بازدارنده جای خود را به قوانین حمایتی داده و صنعت را نابود کرده است.

وی گفت: همه مسئولان از مشکلات صنعت و تولید آگاه هستند و حق تولیدکننده را در همه جلسات می دهند اما هیچ اقدامی عملی برای برون رفت از مشکلات انجام نمی شود و آنها فقط با تصمیمات عجولانه و بدون تجربه دست تولید را می بندند. “

به نظر می رسد در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی و جلوگیری از تولید سرما باید همین کار انجام شود تا دست و پای تولید بسته نشود ، یا به گفته این تولید کننده مرغ ، دولت نباید این کالای پرمصرف را از عرضه به تقاضا.

قیمت معمول و مصوب مرغ مرغ ، تنظیم قیمت مرغ ، مشکلات خرید نهاده های دامی ، حضور دلالان و واسطه ها ، مشکلات تهیه به موقع واکسن و دارو از جمله مشکلات ذکر شده توسط مرغداران و این موارد مشکلات مربوط به یک دوره خاص نیستند. در طول سال ، با نوسانات زیادی روبرو است ، به عنوان مثال ، در دوره جوجه کشی ، مرغ با قیمت مصوب در دسترس است ، اما کمبود ورودی یا افزایش هزینه های نیروی کار وجود دارد و بسیاری از مشکلات دیگر برای تولید کنندگان ایجاد می شود.

هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی ، متشکل از فعالان صنعت طیور و اتحادیه های کارگری ، برای حل مشکلات موجود در این منطقه برای همیشه ضروری است ، به طوری که شاهد پر شدن مرغ از مغازه های فروش نیستیم. این محصول بارها و بارها

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا