اقتصادی

مرگ ۱۵ هزار پرنده مهاجر در میانکاله/خلیج گرگان لایروبی می‌شود

در حالی که 15000 پرنده مهاجر به دلیل اصطلاح “مسمومیت غذایی” در تالاب میانکاله تلف شده اند ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تا زمان حل مشکلات خلیج گرگان و احیای میانکاله ، تلفات پرندگان در مقیاس بزرگ ادامه خواهد داشت. در همین حال ، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت که طبق مطالعات انجام شده ، خلیج گرگان لایروبی می شود تا مبادله جریان آب در این منطقه با دریای خزر کیفیت آب را بهبود بخشد میانکاله

به گزارش دیباروز ، مرگ و میر گسترده پرندگان مهاجر در منطقه مرطوب میانکاله همچنان ادامه دارد. طبق آخرین اطلاعات موجود تعداد پرندگان از دست رفته در این دریاچه به حدود 15000 نفر رسیده است. سازمان دامپزشکی می گوید علت مرگ پرندگان در باتلاق های میانکالا “مسمومیت غذایی” است. همان سمی که سال گذشته 40000 پرنده مهاجر را در این تالاب از بین برد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ترکیبی از عواملی مانند آلودگی تالاب های میانکاله ، فاضلاب ورودی به این تالاب ها ، پایین آمدن سطح آب میانکاله و افزایش لایه های رسوبی در آن باعث تولید “سم مسمومیت غذایی” و مرگ آن شده است. پرندگاني كه به ايران سفر كرده اند. نقطه پایان بنابراین ، برای جلوگیری از مرگ پرندگان مهاجر ، میانکاله باید دوباره زنده شود.

مسعود باقرزاده کریمی – مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست – در مصاحبه ای با آژانس دانش و فناوری دانشجویان ایران (دیباروز) ،وی با اشاره به مشکلات تالاب میانگالا گفت: مشکلات این تالاب ها در سه دسته مهم قرار دارد ؛ از جمله این طبقه بندی ها می توان به عواملی اشاره کرد که منجر به کاهش کیفیت آب در منطقه میانکاله شده است مانند ورودی فاضلاب شهری و کشاورزی که از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات یک تالاب که می تواند در تولید سموم موثر باشد ، کمبود آب و تبادل آب کم بین تالاب ها و دریای خزر است. از طرف دیگر ، دسته سوم مشکلات تالاب در میانکاله مربوط به مصادره غیرقانونی و تغییر کاربری تالاب است.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه یک برنامه جامع برای احیای تالاب مایانکاله توسط رهبری ملی برای هماهنگی و مدیریت تالاب ها تصویب شد ، افزود: در این طرح ، پروژه های دارای اولویت و دستگاه های اجرایی مسئول شناسایی و اقدامات لازم به آنها اطلاع داده شده است ، اما نباید فراموش کرد. “وضعیت فعلی میانکالا نتیجه دهه های بی تفاوتی نسبت به وضعیت تالاب ها است و سالها طول می کشد تا به حالت عادی برگردند.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ، تجهیز شهرهای اطراف تالاب میانکاله به سیستم تصفیه فاضلاب ، کنترل استفاده از کودها و سموم دفع آفات در اراضی تالاب های اطراف ، تنظیم پرورش ماهی و … از جمله پروژه های دارای اولویت ، بهسازی میانكاله است.

وی افزود: “لایروبی خلیج گرگان و تسهیل تبادل جریان آب اقدام دیگری است که برای احیای میانکاله در اولویت های او قرار گرفته است.” در فوریه سال گذشته ، ستاد ملی تالاب ها تصمیم گرفت که مرکز ملی اقیانوس شناسی یک مطالعه در مورد لایروبی خلیج گرگان انجام دهد و نتایج را در ستاد ملی تالاب ها ارائه دهد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه طبق نتایج مطالعات مرکز اقیانوس شناسی ، خلیج گرگان به عمق 1.5 متر و عرض 200 متر در منطقه عاشورادا و چابوگلی حفاری شد ، گفت: طبق این مطالعات ، اندازه گیری می تواند تبادل آب را تسهیل کند. ” بین خلیج گرگان و دریای خزر. البته باید تأکید کرد که لایروبی باعث افزایش آب دریاچه نمی شود بلکه فقط جریان آب را بهبود می بخشد.

در پایان مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این موضوع در جلسه بعدی ستاد ملی تالاب ها که قبل از پایان سال برگزار می شود ، مطرح خواهد شد. ، و دستگاه های اجرایی سه هزار میلیارد تومان اعتبار خواهند داشت و این هزینه ها از طریق اعتبارات جاری برای دستگاه های مختلف در نظر گرفته شده است. ما همچنین تأیید کردیم که در استانهای مازندران و گلستان ، اولویت های کشاورزی ، آب ، بهداشت و شیلات احیای تالاب ها در میانکاله است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا