علمی و پزشکی

افزایش احتمال ورود موج جدید کرونا به ایران

بر اساس گزارش شفاف، پدرام پاک آیین گفت: در حالی که در ماه گذشته تعداد جان باختگان بر اثر کرونا در کشورمان به مدت 13 روز به صفر رسید، آمریکا، فرانسه و آلمان شاهد فوت سه رقمی بودند. به طوری که بین 14 تا 20 دسامبر، تعداد افراد آلوده به سویه های جدید کرونا به نام BQ1 و BA5، درصد متفاوتی از هر سویه، در ایالات متحده 50٪، در ژاپن 13٪، در کره جنوبی 13٪، در فرانسه بود. 5 درصد و برزیل 3 درصد بیشتر از هفته قبل. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی در تعداد مبتلایان به کرونا مشاهده می شود.

وی با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در کشورهای ایران و هند گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار مبتلایان نسبت به هفته های گذشته در همین روند بوده و ثابت مانده است.

وی ادامه داد: معمولا یک ماه پس از انتشار سویه‌های جدید کرونا در اروپا، این سویه‌ها در ایران مشاهده می‌شد، اما سویه جدید BQ1 هنوز در ایران شناسایی نشده است. اما با توجه به روند افزایشی بیماران کرونایی در جهان، احتمال موج جدید کرونا با خطوط فرعی جدید Omicron در کشور در زمستان امسال افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: با همه اینها، کرونا نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا ختم نشد. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تدارکات واکسن روند نزولی را طی کرده است که دلیل آن همکاری مردم و رعایت مسائل بهداشتی و مدیریت 156 میلیون دوز واکسن است. واکسیناسیون در کشور

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت مردم را موظف می کند سالی یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر امسال فردی واکسن کرونا را تزریق نکرد، باید این کار را انجام دهد. همچنین بر اساس آخرین تاییدیه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به تمامی افراد بالای 18 سال که بیماری زمینه‌ای دارند و شش ماه از آخرین واکسن خود می‌گذرد اکیداً توصیه می‌شود که در اسرع وقت دوز تقویتی را مصرف کنند.

به گزارش ویپادا، وی گفت: متاسفانه تعداد مراجعات روزانه برای واکسیناسیون کمتر از 5 هزار نفر است که ناکافی است و بر این اساس از رسانه ها و مردم می خواهیم که موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. با توجه به توصیه های کارشناسان، پوشیدن پوزه برای افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری های تنفسی را نشان می دهند ضروری است و به دیگران توصیه می شود حداقل در فضاهای بسته و متراکم از پوزه بند استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا