اقتصادی

افزایش قیمت برنج ایرانی تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان

پس از افزایش بیش از یک سال قیمت برنج ، هر کیلو برنج ایرانی ماه گذشته 46 هزار و 500 تومان فروخته شد.

به گزارش دیباروز ، آمارهای رسمی و البته آنچه مدتهاست در بازار اتفاق می افتد ، نشان دهنده روند افزایشی قیمت برنج در داخل و خارج از کشور است؛ گاهی حتی با رسیدن به 100٪ و بالاتر ، رشد قیمت آن ثبت می شد. در ماه های اخیر ، رشد قیمت برنج در مواقعی کاهش یافته است ، اما در هر صورت ، این روند همچنان رو به افزایش است.

برنج ایرانی 42 درصد گران شد

یک مطالعه آماری که اخیراً توسط مرکز آمار ایران در مورد میانگین قیمت مواد غذایی نسبت به برنج اعلام شده است ، نشان می دهد که هر کیلوگرم برنج ایرانی در مرداد ماه سال جاری به طور متوسط ​​38600 تومان به فروش رسیده است ، اما این محصول بالغ بر 46500 تومان بوده است. قیمت مشابه ، در حالی که در مرداد ماه سال گذشته ، هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط ​​حدود 27 هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به 37 هزار و 3300 تومان رسید.

بر این اساس ، قیمت برنج ایرانی 42.9 درصد نسبت به سال گذشته و 3.4 درصد نسبت به تیرماه افزایش یافته است.

فروش برنج خارجی بالغ بر 30 هزار تومان

اما در مورد برنج خارجی که عمده افزایش قیمت آن شروع شد و از زمان حذف 4200 تومان از این کالا ادامه داشته است ، آمارها نشان می دهد که هر کیلو در مردادماه سال گذشته به طور متوسط ​​حدود 18 هزار و 100 تومان بوده است ، اما در تیر ماه امسال 24 هزار و 1800 تومان فروخته شد و در مرداد به 25 هزار و 100 تومان رسید و برنج وارداتی تا کیلویی 30 هزار و 800 تومان فروخته شد.

بر این اساس ، افزایش قیمت برنج در خارج از کشور نسبت به 1.3 ژوئیه و نسبت به مرداد سال گذشته 38.7 درصد بوده است.

محموله های تأیید نشده برنج وارداتی

در مورد واردات برنج ، باید توجه داشت که اکنون دوره ممنوعیت فصلی است که از ابتدای آگوست شروع شده و تا نوامبر ادامه دارد و می توان ممنوعیت فصلی را اعمال کرد ، اما برای برنجی که قبل از 31 اوت ثبت شده بود. ماه مرداد. از زمان ورود آنها به گمرک و بنادر ، اگر ثبت سفارش داشته باشد ، ترخیص می شود.

اما قبل از ممنوعیت ، حدود 10 کشتی حامل برنج از کشورهای خود به سمت بنادر ایران حرکت کردند و اگرچه برخی از آنها تا 22 ژوئیه وارد ایران شدند ، اما رسید انبار و تاریخ ورود پس از آن تاریخ صادر شد. وی خواستار ترخیص کالا شد اما در هر صورت با وجود مکاتبات بین مقامات ذیربط از جمله گمرک ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی ، هنوز موافقت نشده است که از واردات برنج به این کشور صرف نظر شود. بنادر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا