اقتصادی

انتقاد واردکنندگان برنج از تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: عرضه 100000 تن برنج ذخیره احتیاطی کشور است تا در هنگام ممنوعیت فصلی واردات برنج ، قیمت برنج در بازار تعدیل شود ، رکود بازار برنج داخلی افزایش می یابد و تهیه برنج با هزینه کمتر از هزینه برنج: از جمله اقداماتی که برای تنظیم بازار برنج ، دوره ممنوعیت واردات فصلی را از چهار ماه به دو ماه کاهش داده است.

به گزارش دیباروز ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اخیراً از آغاز توزیع 100 هزار تن برنج تایلندی ، هندی و پاکستانی در زنجیره های سوپرمارکت ، تعاونی های مصرف کننده و اتحادیه ها خبر داد.

عباس توکلی ، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران ، معتقد است تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار نه تنها به نفع بازار و مصرف کنندگان است ، بلکه با این کار آنها ریشه های بخش خصوصی فعال در این زمینه را برداشته اند. تجارت برنج

وی با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه 100 هزار تن برنج که به عنوان ذخیره احتیاطی برای تنظیم بازار وارد شده بود ، گفت: این واردات برای نگهداری دقیق و حفظ امنیت غذایی کشور وارد می شود و هیچ ذکر استفاده از این محصول برای تنظیم بازار

100000 تن در سه هفته مصرف می شود!

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی 100 هزار تن برنج در کشور به مدت دو تا سه هفته مصرف می شود ، تصریح کرد: آیا بدنبال هستید؟

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات فصلی به دلیل حمایت از تولیدات محلی برنج وضع شد ، گفت: با ورود به بازار و سپس واردات ، این مشکل را می توان از راه های دیگری که تاثیرات منفی بر کشور ندارد برطرف کرد.

وی درباره راهکارهای عملی برای تنظیم بازار برنج گفت: یکی از این اقدامات کاهش دوره ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه است.

رکود در بازار داخلی

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران ، با بیان اینکه تفاوت قیمت برنج وارداتی با برنج پرمحصول محلی 4000 تا 5000 تومان است ، توضیح داد: تقاضا برای این نوع برنج کاهش یافته و نتیجه آن تشدید است. از رکود بازار داخلی برنج.

به گفته وی ، در چنین شرایطی این انتظار در بازار وجود دارد که قیمت برنج تولید داخل کاهش یابد ، این بدان معناست که عرضه برنج کارگران برنج کمتر از هزینه تمام شده است و در چنین شرایطی ، هدف اصلی برنج فصلی ممنوعیت واردات است که هدف آن حمایت از تولید داخلی است.

توکلی با بیان اینکه ورود یک شرکت بازرگانی دولتی به عرضه برنج در دوران ممنوعیت واردات باعث ایجاد رقابت نابرابر و ناعادلانه با بخش خصوصی می شود ، گفت: این اقدام تنها بازار محلی را تخریب و قیمت ها را تحریک می کند. در بازارهای جهانی همچنین ، توزیع این مقدار برنج با قیمتی ارزان تر از هزینه واردات ، آسیب بزرگی به بخش خصوصی وارد می کند که با سیاست های اصل 44 قانون اساسی و اصول اساسی بازار مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه خطای ستاد سازمان بازار تنها به عرضه ذخایر احتیاطی در بازار محدود نمی شود ، توضیح داد: برای جایگزینی آنچه که به عنوان ذخیره احتیاطی وارد بازار شده است ، واردات باید دوباره وارد شود ، و چون در در زمان ممنوعیت ، واردات وارد بازارهای جهانی می شود به محض پایان دوره ممنوعیت و افزایش قیمت ها با تحریک قیمت ها ، و در پایان او مجبور می شود تاجران کشور ما مجبورند برنج را با قیمت بالاتری بخرند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران تأکید کرد که انتظار می رود با تغییر دولت و مدیران جدید دولت ، برنامه ها ، اهداف و سیاست های رئیس جمهور منتخب را پیگیری کند و آنها در مورد همکاری در کشور صحبت کردند ، اما این نبود. انتظار می رود که پس از تغییر دولت ، اولین تصمیمات ستاد سازمان بازار برخلاف سیاست های اعلام شده باشد و منجر به تخریب بخش خصوصی شود.

توکلی گفت که وی به مدیران ارشد تیم اقتصادی دولت توصیه کرد که از سیاست های غلطی که دولت قبل برای تنظیم بازار اتخاذ کرده است اجتناب کنند ، زیرا نتیجه اشتباه آن سیاست های اشتباه در حال حاضر مشهود است. ممکن است چند روزی بر فضای روانی بازار مسلط شود ، پیامدهای منفی آن در ماه های پایانی سال بازار را تحت تأثیر قرار می دهد و مداخله دولت در بازار برنج وضعیت را پیچیده می کند.

وی با اشاره به نامه ای که روز گذشته انجمن واردکنندگان برنج به وزیر جهاد الکترونیک ارسال کرد ، گفت: «در این نامه شرایط را برای وی توضیح دادیم و اعلام کردیم که انجمن واردکنندگان برنج ایران آماده استفاده از ظرفیت اعضای خود است. . »واردکنندگان برنج کشور را برای ورود و عرضه برنج مورد نیاز کشور وارد میدان می کنند. قیمت مناسب و کیفیت بالا.

شایان ذکر است که دوره ممنوعیت فصلی ، که از ابتدای آگوست شروع شد و تا نوامبر ادامه یافت. با این حال ، در این مدت ، به دلیل ذخایر کم برنج ، کاهش 69 درصدی واردات در سال جاری و اهمیت تنظیم بازار ، تصمیم گرفته شد که ممنوعیت فصلی اعمال شود ، اما برای برنج قبل از دریافت 31 آگوست یا تاریخ ورود به گمرک و بنادر ثبت شده است تا در صورت داشتن دستور ثبت ، ترخیص شود. اما قبل از ممنوعیت ، حدود 10 کشتی حامل برنج از کشورهای خود به سمت بنادر ایران حرکت کردند و اگرچه برخی از آنها تا 22 ژوئیه وارد ایران شدند ، اما رسید انبار و تاریخ ورود پس از آن تاریخ صادر شد. وی خواستار ترخیص کالا شد اما در هر صورت با وجود مکاتبات بین مراجع ذیربط از جمله گمرک ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی ، هنوز هیچ توافقی در خصوص تعیین تکلیف واردات برنج صورت نگرفته است. به بنادر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا