بین الملل

ایران حق رای خود در سازمان ملل را به دست آورد

طبق اخبار اینترنتی ، مجید تختروانچی ، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل ، روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با انتشار توئیتی نوشت: “تحریم های غیرقانونی آمریکا نه تنها مردم ما را از دارو محروم كرد ، بلكه مانع پرداخت حقوق معوقه ایران به سازمان ملل شد.”

وی افزود: سازمان ملل امروز پس از بیش از 6 ماه کار بر روی آن اعلام کرد که بودجه را دریافت کرده است. اکنون باید همه تحریم های غیرانسانی برداشته شود.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل پیشتر به ولکان پسکر رئیس جمهور مجمع عمومی نامه نوشته بود که چندین کشور از جمله ایران حقوق معوقه خود را پرداخت نکرده اند و طبق این مقررات باید حق رأی آنها لغو شود.

در منشور سازمان ملل متحد آمده است که اعضایی که در دو سال گذشته حقوق معوقه آنها برابر با میزان مشارکت آنها است ، حق رأی خود را از دست می دهند ، اما همچنین به مجمع عمومی این قدرت را می دهد که “به دلیل شرایطی که خارج از کنترل آنها نیست” پول نپردازد. این عضو می تواند حق رأی داشته باشد.

طبق نامه دبیرکل ، حداقل پرداختی که برای احیای حق رأی گیری در ایران لازم است 16251298 دلار بوده است که به دلیل تحریم ها قابل انتقال نیست.

پس از این نامه ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نامه ای به دبیرکل در اعتراض به این موضوع نوشت و تحریم های آمریکا و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را استناد کرد.

سرانجام با پیگیری های دیپلماتیک ، این مقدار وجوه ایرانی که در کره جنوبی نگهداری می شود ، آزاد و به حساب سازمان ملل متحد واریز شد.

311311

دکمه بازگشت به بالا