اقتصادی

تشریح اهمیت سازمان “اکو “در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، سخنرانی کرد. .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) و به نقل از وزارت امور خارجه، متن سخنان حسین امیرعبدالهیان به شرح زیر است:

“به نام خدا

جناب آقای دبیرکل، سفرا و مسئولین محترم، میهمانان محترم، خانم ها و آقایان.

با سلام، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارم که سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را به کشورهای عضو، دولت ها، دبیر کل سازمان و همکارانشان تبریک بگویم. و از همه مهمانان عزیزمان در این مراسم مبارک تقدیر می کنم.

بدون شک الحاق 7 کشور جدید در سال 92 نقطه عطفی در تاریخ سازمان همکاری اقتصادی محسوب می شود. سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) جایگاه ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای موسس و میزبان دبیرخانه دارد و به همین دلیل، الحاق 7 کشور پیرامونی به این سازمان با حمایت جدی و جدی ما مواجه شد. استقبال گرم.

تعمیق و گسترش همکاری های اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه و آسیایی از اولویت های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است. سازمان‌های چندجانبه و منطقه‌ای مانند سازمان همکاری‌های اقتصادی جایگاه مهمی در این راهبرد دارند و تقویت نقش و جایگاه آن به‌عنوان کاتالیزور همکاری‌های دوجانبه و تسهیل در توسعه اقتصادی منطقه، مایه نگرانی و تلاش جمهوری اسلامی است. ایران.

خوشبختانه، همه اعضای اکو در مورد بسیاری از قابلیت های بالقوه و بالفعل اکو برای همکاری و همگرایی اقتصادی توافق دارند. قابلیت های درخشان، چشمگیر و موثر. اقتصاد بازار 500 میلیونی و هم افزایی از نظر منابع انرژی، نیروی کار ماهر، شبکه های حمل و نقل و ترانزیت، امنیت غذایی، فناوری و نوآوری در کنار ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی و تمدنی، چشم انداز همکاری را روز به روز روشن تر می کند. امیدوار کننده تر است. در همین راستا و برای دستیابی به اهداف متعالی سازمان، دکتر رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی در عشق آباد بر جدیت همه اعضا و تلاش های انجام شده برای گسترش تجارت داخلی و آغاز مذاکرات تجارت آزاد در کشور تاکید کرد. منطقه ECO ، با استفاده از توانمندی های خود بر تعداد حمل و نقل در منطقه اکو، تقویت همکاری ها در حوزه انرژی، ارتقای همکاری در حوزه اقتصاد دیجیتال و اعمال ساختار مالی جدید در اکو تاکید کردند.

خوشحالم که به زودی جلسات مهمی در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی برگزار می شود. نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان همکاری های اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران و نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اقتصادی در تاشکند دو فرصت عالی برای تعدیل برنامه ها و جهت گیری های سازمان همکاری های اقتصادی در مطابق با الزامات و الزامات منطقه و جهان باشد.

من نظرات خود را به تفصیل در مقاله ای در ویژه نامه Ecochronicle به اشتراک گذاشته ام و در اینجا تکرار نمی کنم. عموم مردم عزیز، جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای پیشبرد فرآیندهای همگرایی در سازمان همکاری های اقتصادی استفاده می کند. ما معتقدیم EKO می تواند یک مدل موفق در SSC باشد. همکاری بین کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت؛ همکاری بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی و همکاری مردم محور به ویژه در زمینه گردشگری. همکاری علمی و دانشگاهی؛ و همکاری های فناورانه و نوآورانه را فراهم کند . علاوه بر این، ارزش‌های غنی فرهنگی، مذهبی و آیینی و میراث مشترک کشورهای عضو، سرمایه‌ای بی‌بدیل و زمینه‌ای برای همکاری در سایر زمینه‌ها است.

در تحقق این الگوها، علاوه بر کشورهای عضو، دبیرخانه اکو و موسسات و آژانس های منطقه ای و تخصصی اکو نیز نقش مهمی ایفا می کنند. بار دیگر در این مناسبت مهم به کشورهای عضو اکو به ویژه هفت عضوی که در سال 1992 به خانواده اکو پیوستند صمیمانه تبریک می گویم و با تاکید مجدد بر تعهد و تلاش جمهوری اسلامی ایران پایان می دهم. در تقویت، تعمیق و تحکیم سازمان همکاری اقتصادی و پایان دادن به روابط با همسایگان و کشورهای منطقه.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا