اقتصادی

ایران می‌تواند بخشی از نیازهای انرژی جهان را تأمین کند

وزیر نفت گفت: تحریم‌کنندگان معتقدند با ابزار تروریسم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیر دولبه‌ای است که آنها را کنترل کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، جواد اوجی امروز در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی انرژی در جمهوری آذربایجان با حضور وزرا و نمایندگان حدود 30 کشور جهان با اشاره به موفقیت ایران در تولید نفت و گاز گفت: متوقف نشده است.

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگترین ظرفیت های گازی جهان را دارد و ذخایر گاز ایران حدود 34 تریلیون مترمکعب است و می تواند بخش بزرگی از نیاز جهان را تامین کند، افزود: اکنون ظرفیت تولید یک میلیارد مترمکعب را داریم. گاز طبیعی.” گاز در روز.» البته ظرفیت تولید نفت ما حدود 4 میلیون بشکه در روز است و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی حدود 92 میلیون تن است.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرف 8 سال آینده ظرفیت تولید گاز ما به 1.4 میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید، افزود: دنیا تشنه انرژی است و ایران می تواند بخشی از این نیاز را تامین کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش سرمایه گذاری در تولید و تجارت گاز را دارد. ایران بر سر چهارراه ترانزیت انرژی در جهان قرار دارد. علاوه بر این، تولیدکنندگان بزرگی در شمال ایران مانند روسیه و ترکمنستان و قطر در جنوب وجود دارند و ما توانایی انتقال این منابع عظیم را به بازارهای مصرف داریم.

مردم دنیا باید از نعمت انرژی برخوردار شوند

اوجی با اشاره به نیاز مردم جهان به بهره مندی از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همه مردم جهان می خواهد که از این نعمت خداوند و زیرساخت های خوب و قوی برخوردار شوند، کشور آماده است. برای همکاری در تمامی بخش های توسعه، تجارت، نفت و گاز کشورهای جهان و منطقه را اعلام می کنیم.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه نفت و گاز ایران و بومی بودن فناوری های انرژی ایران را فرصت مناسبی برای همکاری مشترک با کشورهای منطقه دانست و گفت: تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان. می تواند برای همه کشورهای همسایه تکرار شود. «ما بعد از گازپروم دومین شبکه بزرگ خطوط لوله گاز را داریم و پروژه های خوبی را در زمینه انرژی شناسایی کرده ایم.

وی گفت: ما حتی گاز کشورهایی را که دیر پرداخت می‌کنند قطع نکردیم و از همه کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و حمل و نقل و ترانزیت نفتکش‌ها دعوت می‌کنیم.

اوجی توجه به انرژی های پاک را یکی از اولویت های کشور دانست و گفت: امسال حدود هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کرده ایم که با برنامه ریزی های انجام شده در چهار سال آینده این میزان به 4000 مگاوات خواهد رسید.

وزیر نفت روز گذشته (چهارشنبه 11 ژوئن) برای شرکت در فعالیت های هفته انرژی باکو و گفتگو با مقامات شرکت کننده در این رویداد بین المللی سه روزه عازم آذربایجان شد.

این رویدادها از 1 تا 3 ژوئن (11 تا 13 ژوئن) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می شود. نمایشگاه نفت و گاز خزر اولین نمایشگاهی است که هر ساله از زمان استقلال جمهوری آذربایجان برگزار می شود و بیش از 250 شرکت از سراسر جهان را گرد هم می آورد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا