اقتصادی

از صنایعی که تأمین کننده نیازهای اساسی بازار داخلی هستند، حمایت می‌شود

مدیرعامل بانک صنعت و معدن به مناسبت برپایی نمایشگاه کتاب و لزوم تامین مالی طرح‌های تولید کاغذ و مقوا، با بیان اینکه این بانک از صنایعی حمایت می‌کند که نیازهای اساسی بازار داخلی را تامین می‌کند، گفت:

به گزارش دیباروز، علی خرسندیان اعلام کرد: آماده حمایت از طرح هایی هستیم که محصولات آنها پاسخگوی نیازهای اولیه بازار داخلی باشد. مشروط بر اینکه چنین تولیدی همراه با تضمین کیفیت و در راستای تامین زنجیره ارزش باشد.

وی با بیان اهمیت صنایع سلولزی (چوب و کاغذ) از نظر تنوع زنجیره تولید و تولید برای صنایع تولیدی، گفت: این محصولات در مصارف مختلفی مانند دستمال توالت، کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر استفاده می شود. و همچنین صنایع بسته بندی بیشترین مصرف مربوط به بسته بندی است که در سال های اخیر به دلیل رونق خرید اینترنتی با افزایش تقاضا مواجه شده است.

وی گفت: علیرغم تقاضای بالای کاغذ در کشور، استهلاک ماشین آلات تولیدی و عدم رغبت به بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری تولید باعث ایجاد مشکلاتی در این صنعت شده که باعث کاهش کیفیت محصولات نیز می شود. و افزایش قیمت تمام شده محصولات، علاوه بر کیفیت پایین مواد اولیه، عدم تجربه و عدم وجود سیستم نگهداری محصول، کنترل کیفیت و نظارت مناسب، منجر به افزایش هدر رفت محصول نیز شد.

خرسندیان گفت: یکی دیگر از مشکلات عمده ای که کارشناسان و تولیدکنندگان صنعت با سابقه تماس با آنها مطرح کردند، بحث نحوه تامین مواد اولیه و سیالیت لازم است؛ برای تولید کاغذ از سه ماده اولیه باگاس، چوب استفاده می شود. خمیر یا کاغذ و بخور؛ آخال از ضایعات مقوا و مقوا به دست می آید که به مصرف داخلی کاغذ بستگی دارد؛ از طرفی به دلایل زیست محیطی امکان تولید خمیر و کاغذ چوب از درختان قطع شده جنگلی وجود ندارد. البته کشور ما منابع چندانی در این زمینه ندارد، برای واحدهای تولیدی مربوط به فناوری و علاوه بر آن باید فرهنگ سازی مناسبی انجام شود تا این مواد سوخته نشوند و یا برای مصارف کم ارزشی مانند خوراک دام استفاده نشوند، بنابراین کاغذ صنعت به دلیل تحریم‌های سرکوب‌گر، نوسانات ارز و قیمت‌های جهانی بالا، بیشتر به واردات مواد خام وابسته است، قیمت‌ها به شدت کاهش یافت و محدودیت‌های مبادلات مالی بین‌المللی به این مشکل دامن زد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی که با موانع موجود در مسیر تولید خود مواجه شدند، لازم است تاریخچه شرکت ها بررسی شود و با پرداخت تسهیلات برای نوسازی مشکل هر واحد تولیدی شناسایی شود. هجوم آوردند یا تسهیلات سرمایه در گردش به این واحدها کمک کردند تا مواد اولیه مرغوب را تهیه کنند.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که حمایت از صنایع داخلی برای رسیدن به خودکفایی باید با مطالعات تخصصی انجام شود تا در وهله اول از ایجاد رانت جلوگیری شود و این محصولات از نظر مزیت اقتصادی و محاسبات دقیق ساخته می شوند. هزینه و بازده.» زیرا هدف از حمایت از تولید داخلی افزایش محصولات با کیفیت پایین با ماشین آلات فرسوده و فرسوده با ضایعات بالا نیست.

خرسندیان افزود: همانطور که می دانیم این صنعت یک صنعت انرژی بر و با مصرف بالای منابع آبی است، ملاحظات زیست محیطی نیز باید در نظر گرفته شود و شاید در برخی از انواع این محصول واردات مقرون به صرفه تر یا قابل استفاده باشد. ارتقای تکنولوژی و روش های جدید به ویژه در کاربردهایی مانند بسته بندی صنعتی، جایگزینی سایر مواد با کاغذ و در نهایت پس از بررسی کارایی، شایستگی، تجربه و دانش فنی سازنده و اطمینان از تولید محصولی باکیفیت و اقتصادی پرداخت. تسهیلات اقدام کرده است.

و خرسندیان ادامه داد: برای طرح های تولید کاغذ، مقوا و فرآورده های وابسته در مجموع 6801 میلیارد ریال تسهیلات ریالی، 16 میلیون و 486 هزار یورو و 90 میلیون و 707 هزار دلار تسهیلات ارزی مصوب شده است که اکثر آنها دارای پرداخت شده است. و طرح های مذکور با تامین مالی بانک صنعت و معدن در سال های اخیر برای 1290 نفر فرصت اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا