استان ها

بازسازی میدان توپخانه شیراز، مفاهیم تاریخی شهر را احیا می‌کند

دیباروز/فارس به اعتقاد عضو هیئت علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز، با احیا و بازسازی میدان توپخانه، بخشی از مفاهیم تاریخی گمشده دوباره احیا می‌شود.

علیرضا عسگری امروز، دوم فروردین‌ماه در حاشیه بازگشایی عمارت دیوان‌خانه شیراز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عمارت دیوان‌خانه بخش مهمی از مفهوم شهری شهر تاریخی شیراز در دوره زندیه است که در ضلع شمال شرقی میدان‌گاه توپخانه واقع شده است.

این دکترای باستان‌شناسی افزود: این بنا از این نظر حائز اهمیت است که با احیا و بازسازی میدان توپخانه، به کارکرد واقعی و مسنجم مجموعه زندیه از نظر ساختار اداری و حکومتی می‌رسیم و این مفهوم گمشده دوباره احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه از تزئینات و نقشه این عمارت و کارکرد آن برمی‌آید عمارتی دولتی بوده که بخشی از تشکیلات اداری و حکومتی زندیه در این بنا انجام می‌شده است، گفت: مجموعه چهارگوشه میدان‌گاه بزرگ و باشکوه توپخانه زندیه به تقلید از معماری صفویه بنا شده است و با احیای مجموعه‌های پیرامون این میدانگاه به کارکرد اداری، تشکیلاتی و تشریفاتی دیوانخانه پی می‌بریم.

بازسازی میدان توپخانه شیراز، مفاهیم تاریخی شهر را احیا می‌کند

عسگری گفت: عمده‌ترین کارکرد عمارت دیوان‌خانه تشریفات ورود به میدانگاه و تشریفات وابسته با ساختار حکومتی زندیه در ارتباط با سایر تشکیلات اقتصادی و سیاسی بوده است ولی اکنون ضلع غربی این عمارت کاملا گم شده و بخش‌هایی از آن در توسط باستان‌شناسان در چند سال گذشته کاوش شده است، ولی با توجه به ساختمانی که در حیاط این عمارت ساخته شده است، پلان‌هایی که از زیر قسمت‌های آسفالت و بانک ملی به دست آمده است، نشان‌دهنده تخریب روایت این عمارت تاریخی است و از آن ایوانی باشکوه به جای مانده است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای درک واقعی‌تر از عمارت دیوان‌خانه، می‌توانیم مجموعه زندیه را با میدان نقش جهان اصفهان مقایسه کنیم.

به گزارش دیباروز، عمارت تاریخی دیوان‌خانه شیراز امروز، دوم فروردین‌ماه و با حضور مسئولانی از وزارت میراث فرهنگی کشور، پس از سال‌ها بازگشایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا