اجتماعی

زیر و رو شدنِ گورهای تاریخی در شیراز!

تدفین های تاریخی گورستان دارالسلام شیراز در جریان اسکان این گورستان تاریخی تخریب شد. رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس می گوید: میراث فرهنگی شیراز از این حادثه اطلاعی نداشت.

به گزارش دیباروز، در روزهای پایانی دهه 1400 که بسیاری از شهرها در سفرهای نوروزی شرکت می کردند، در گورستان تاریخی شیراز، کارگران در حال کار بر روی طرحی برای «تسطیح» قبور هستند که برخی از فعالان و ارادتمندان میراث فرهنگی به عنوان شاهدان عینی منتشر کردند. تصاویری از کار کارگران با بیان اینکه کارگرانی که سنگ قبرها را از زمین جدا کردند، هیچ توجیهی برای هویت تاریخی گورستان نداشتند، بنابراین برخی از سنگ قبرها شکسته، آسیب دیده یا جابجا شدند.

امیرحسن محمدیان، مدرس دانشگاه، در سمت خود به عنوان مرمت مجموعه دارالسلام، اما در توضیحات منتشر شده در فضای مجازی به نقل از وی مبنی بر اینکه مالک این پروژه آرامستان و سازمان شیراز است. وی گفت: برای بهسازی پردیس دارالسلام طرح آبادسازی قبور در حال اجراست، تسطیح به این معنا نیست که قبور را جابجا کرده، در یک سطح مشترک قرار دهیم و مرتب کنیم، بلکه در تسطیح هر قبر است. دقیقاً در جای خود باقی می ماند و علامت خاصی روی آن نوشته می شود و برای وضوح هر قبر در همان جایی که قرار دارد تمیز می شود به این معنی که به مرور زمان تمام خاکی که او روی آن نشسته است به طوری که قبر کاملاً از بین می رود. زمین و سپس ملات به طور کامل سرپوشیده و مسطح در اطراف و زیر قبر استفاده می شود تا قبر روی سطح صافی قرار گیرد و در حالی که شکل حرم زیباتر و مرتب تر است، افراد می توانند راحت تر در داخل قبور حرکت کنند. و از لگدمال كردن قبور تا حدي جلوگيري كنيد (چون قبرها ديده شده و از زمين بيرون آمدند).

نکته این است که قبور با ملات مرمت شده است که بسیار مستحکم است و به دلیل طبیعی بودن به سنگ ها آسیبی نمی رساند و با جلوگیری از نفوذ آب به زیر قبور از آسیب بیشتر به این آثار ارزشمند جلوگیری می کند.

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

دارالسلام شیراز یکی از مقبره های باستانی ایران است که قدمت آن بر اساس برخی گزارش ها به بیش از 1200 سال می رسد. گفته می شود مساحت این گورستان حدود 10 هکتار بوده و حدود 10000 سنگ قبر داشته و مردگان تا سال 1357 در آنجا دفن می شده اند. برخی از علما، نویسندگان و اندیشمندان شیراز در این قبرستان مدفون هستند. در این گورستان قبور مربوط به دوره اسلامی نیز شناسایی شده است.

با این حال، وضعیت نگهداری از این مقبره در سال های اخیر بسیار بحث برانگیز بوده است. بسیاری از مقبره های آن در چند سال گذشته شکسته و ویران شده است. کتیبه مقبره سقا مربوط به سال 1284 هجری قمری نیز در سال 1388 ناپدید شد. تخریب این گورستان تاریخی به طرق مختلف تا امروز ادامه داشته است. چند سال پیش در جریان استقرار بخشی از این گورستان، منظره تاریخی آن مخدوش شد. اکنون تصاویر جدیدی از این گورستان منتشر شده است که نشان می دهد اسکان بخشی دیگر از گورستان به صورت پاسخگو ادامه دارد.

مسعود مینیاتی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس به ایرانیان گفت: از طریق نهادهای نظارتی میراث فرهنگی عکس هایی به دست ما رسیده است که نشان می دهد تعدادی از کارگران دارالسلام شیراز در حال برداشتن سنگ قبرهای باستانی و تاریخی هستند. خبرگزاری دانشجویان (دیباروز). در واقع باید تسویه حساب انجام می شد که باعث نگرانی علاقه مندان به میراث فرهنگی شد. ما معتقدیم دارالسلام یکی از مهم ترین گورستان های تاریخی ایران است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، بنابراین بازی با محوطه و حتی صحنه تاریخی آن اشتباه است.

وی افزود: از چندین سال پیش در مورد ساماندهی قبرستان تاریخی دارالسلام، در مورد لزوم حفاظت و تثبیت منظر تاریخی و ایجاد راه دسترسی برای بازدیدکنندگان صحبت شد، اما متاسفانه تنها نتیجه ای حاصل نشد، بلکه شروع به کار کردند. حل کن.” قبلاً در این قبرستان این تجربه را داشتیم، چند سال پیش با تعویض پی در پی سنگ قبرها از قسمت شمالی قبرستان، صحنه تاریخی آن را به کلی تغییر دادند.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: زمانی که عکس ها و اطلاعات جدیدی از استقرار بخش جدید در دارالسلام به دست ما رسید، با رئیس میراث فرهنگی استان فارس تماس گرفتم که وی گفت که همینطور است. ایشان اصلا اطلاعی ندارند و با شهرداری و پیگیری ها تماس خواهند گرفت و فعلاً کار کارگران متوقف شده است تا مشخص شود آیا این اسکان طبق طرح مصوب میراث فرهنگی صورت می گیرد یا خیر.

وی با اشاره به تعطیلی قبرستان دارالسلام در روز شنبه 28 اسفند 1392 درباره توقف کار کارگری گفت: در حال حاضر هیچ فردی را ندیده اند که کار کند.

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

منیاتی افزود: باید بررسی شود که آیا طرح مرمتی وجود دارد یا خیر، زیرا در تجربه زمانی که حوض سنگی در مقابل مسجد مشیر ساخته شد و اعتراضات به راه افتاد، ابتدا سایت میراث فرهنگی فرهانی اعلام کرد که ساخت استخر. برنامه ای برای احیای میراث فرهنگی نداشتند، اما در کمتر از دو هفته پیش از وجود چنین طرحی خبر دادند و اطلاع نداشتند. همین بس که مدیران و مسئولان میراث فرهنگی در این چند ماه مدام تغییر کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: قبرستان دارالسلام در اختیار اوقاف و با مدیریت شهرداری و تحت نظارت میراث فرهنگی است. وقتی روز جمعه عکس های این قبرستان را گذاشتم و پیگیری کردیم، تازه یک یگان حفاظت فرستادند. البته زمانی که اثری ثبت شده مشاهده می شود، ناظر میراث فرهنگی باید حضور داشته باشد و تمامی اقدامات با نظر و نظارت آنها انجام شود.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: گورستان های تاریخی از جهات مختلف حائز اهمیت هستند. از سوی دیگر، دارالسلام آرامگاه بسیاری از روشنفکران و شخصیت هایی است که شیراز را ساختند، ساختند و حفظ کردند. این قبرستان شامل قسمتی است که ائمه جمعه شیراز از زمان زیندی در آن دفن می شدند. باید به عنوان یک دارایی ارزشمند در نظر گرفته شود.

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

منیاتی در ادامه درباره نحوه برداشتن سنگ قبرها با تزیین کمتر بیان کرد: دیده ایم که در این استقرار سنگ قبرهایی که تزئینات کمتری دارند کنار گذاشته می شوند و به آنهایی که تزئینات و طرح های مجلل تری دارند بها داده می شود. این یک اشتباه بزرگ است. از کجا می دانند که کمترین سنگ قبر کیست و چه خدمتی به این سرزمین کرده است؟ برداشتن این سنگ قبرها و حفظ آنهایی که تزئینات و تزیینات بیشتری دارند دور از انصاف است. بنابراین ما بر لزوم حفظ این قبرستان با تمام جزئیات آن تاکید داریم.

رئیس انجمن دوستداران میراث، فرهنگ و گردشگری استان فارس گفت: حتی تغییر چهره قبرستان تاریخی دارالسلام بدون نظر کارشناسان مرمت نیز اشتباه است. باید آنها را دعوت کنند و در مواجهه با این فضای تاریخی راه حل درست را مطالبه کنند. قابل ذکر است که ما چند سال پیش همایشی برای امامزاده دارالسلام برگزار کردیم و در مورد مرمت و حفاظت از آن صحبت های زیادی شد اما اکنون از مسئولان شهری که در آن همایش حضور داشتند خبری نیست. زمان. از نظرات اساتید و کارشناسان استفاده نشد.

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

فروریختن مقبره های تاریخی در شیراز!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا