بین الملل

بایدن و سفر در موقعیت ضعف

جو بایدن پس از به قدرت رسیدن در انتخابات ریاست جمهوری هجده ماه پیش، به دلیل حمایت اسرائیل و نتانیاهو از ترامپ و روابط مثبت حزب جمهوری خواه با عربستان سعودی و بن سلمان، موضع سردی را در قبال رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اتخاذ کرد. و عربستان سعودی در 18 ماه گذشته به اندازه روابط دوران ترامپ گرم نبوده است. این رویکرد اسرائیل و عربستان سعودی را بر آن داشت تا روابط گرم کمتری را با دولت جدید آمریکا تجربه کنند.

اکنون با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و مواجهه غرب با بحران اقتصادی، دولت بایدن به دنبال احیای روابط با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است. وی با توجه به سفر به عربستان و با توجه به نیاز آمریکا به مدیریت قیمت نفت و گاز و همچنین جذب سرمایه گذاری عربستان در آمریکا، فروش اسلحه به ریاض و جایگزینی مجدد آل سعود، به دنبال بهبود روابط خود با حاکمان عربستان است. به همین دلیل ترور خاشقجی روزنامه نگار منتقد ریاض به دست عوامل بن سلمان در ترکیه و همچنین تجاوز عربستان به یمن دیگر اولویت آمریکا نیست. همزمان بایدن اجازه انتشار یافته های سازمان های اطلاعاتی آمریکا در خصوص نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقجی را صادر کرد.

جو بایدن یک ماه قبل از اولین سفر خود به عربستان سعودی در موقعیتی آسیب پذیر قرار داشت که به دلیل دیدارش با محمد بن سلمان با انتقادهایی مواجه شد و گفت: من با محمد بن سلمان ملاقات نخواهم کرد، من به یک نشست بین المللی می روم. رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که هدف از سفر ماه آینده خود به عربستان، پیشبرد منافع ملی آمریکاست.

رئیس جمهور آمریکا از نگرش عربستان سعودی در قبال روسیه در جنگ با اوکراین ناراضی است و از خودداری ریاض از تصمیم آمریکا برای اخراج روسیه از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خوشش نمی آید. بنابراین لازم است تمایل ریاض برای حمایت از مواضع غرب در برابر روسیه تقویت شود.

در چارچوب سفر بایدن به تل آویو، حزب دموکرات نیاز به کسب آرای یهودیان در انتخابات کنگره دارد و به همین دلیل وی بر تامین امنیت اسرائیل تاکید کرد و آن را اولویت سیاست خارجی آمریکا توصیف کرد. . البته بایدن پس از استعفای نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، راهی تل آویو می شود، در حالی که یایر لاپید، نخست وزیر جدید به طور موقت به قدرت رسیده است و سوالاتی در مورد توانایی او برای کناره گیری وجود دارد. در مورد بحران اسرائیل تردید جدی وجود دارد.

بایدن همچنین عادی سازی روابط عربستان را قطب جهان عرب با رژیم صهیونیستی می داند و به همین دلیل از تل آویو به جده می رود تا نشان دهد که تمایل به تقویت روابط بین رژیم قدس اشغالی و رژیم صهیونیستی دارد. ریاض.

بایدن در طول سفر خود به ریاض تلاش خواهد کرد تا رویکرد ضد ایرانی عربستان سعودی را تقویت کند و در عین حال حاکمان عربستان سعودی را متقاعد کند که تمایل ایالات متحده برای بازگشت به برجام اقدامی علیه منافع عربستان نیست. این در حالی است که مذاکرات تهران و ریاض که فراتر از سطح امنیتی است، در حال تبدیل شدن به مذاکرات سیاسی و احتمالا بازگشایی سفارت های دو کشور است.

اگر در این سفر عربستان سعودی و اسرائیل بتوانند بایدن را برای لغو تحریم ها علیه ایران متقاعد کنند، باید منتظر ادامه ناسازگاری و بهانه جویی آمریکا در مذاکرات برجام باشیم. به طور کلی، سیاست عاقلانه این است که ایران به تمایل آمریکا برای لغو تحریم ها و ترویج رویکرد خنثی سازی تحریم ها وابسته نباشد. در عین حال، ادامه مذاکرات در زمان مقتضی با اعضای 4 + 1 برای تکرار خواسته های خود برای لغو تحریم ها می تواند در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گیرد.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا به دنبال تغییر در سیاست خارجی و احیای روابط با عربستان سعودی است که در موقعیت ضعیفی قرار دارد و نیاز وی به دستیابی به اهداف آمریکا در این سفر، عربستان را در موقعیت ممتازی قرار داده است. . پیش بینی می شود سفر بایدن به ریاض با ماجراجویی های تبلیغاتی و نگاه مثبت به آینده روابط ریاض و واشنگتن همراه باشد، اما گذشت زمان میزان واقعی موفقیت این سفر را نشان خواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا