برخورد سلبی با سلبریتی پروری دیگر جواب نمی‌دهد/ پژوهشگران راهکار‌های کاربردی بدهند

در گفتگو با آنا تشریح شد؛

برخورد سلبی با سلبریتی پروری دیگر جواب نمی‌دهد  پژوهشگران راهکار‌های کاربردی بدهند

به گفته دبیر همایش ملی فرهنگ شهرت، پدیده شهرت در دنیای جامعه مدرن وجود دارد و باید آن را بپذیریم و سعی کنیم تا به جای مقابله سلبی با آن به نوجوانان و جوانان آگاهی بدهیم تا سو استفاده کمتری از آنها توسط افراد مشهور و سلبریتی شود.

احسان شاه قاسمی دبیر همایش ملی فرهنگ شهرت : تحولات هنر، رسانه و جامعه در گفتگو با خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پدیده سلبریتی محوری در جامعه را از جمله موضوعات مهم برای پژوهشگران حوزه علوم انسانی خواند و گفت: ما پژوهشگران و اندیشنمدان علوم انسانی در صدد هستیم تا رویدادی را قبل از اینکه در جامعه گسترش وشیوع پیدا کند ریشه یابی کنیم و با شناخت ابعاد کمی و کیفی آن به سراغ برنامه ریزی برویم. در این همایش هم سعی شده تا با توجه به هشدارهایی که از سال های گذشته نسبت به رواج پدیده شهرت شده است با بهره گیری از حضور اساتید و نخبگان علوم انسانی به شناخت هر جه بهتر آن بپردازیم.

وی ادامه داد: ‌در پدیده شهرت و سلبریتی باید گفت که رده سنی نوجوان نسبت به سایر رده های سنی بیشتر به سخنان چهره ها و آدم های مشهور واکنش نشان می دهند و گاها به اشتباه با آن ها همراه می شوند که تبعات جدی را برای خودشان و خانواده هایشان به همراه خواهد داشت. در این سنین بیشتر اتفاق می افتد را شاید بتوان گفت یکی از دلایل این دنباله روی در این سنین بیشتر به علت زمان و حوصله زیاد و نبود دغدغه های زندگی است که باعث شده تا در ایران و جهان فریب خوردگان زیادی را شاهد باشیم. به همین دلیل در این همایش سعی شده تا بیشتر از مقالاتی استقبال کنیم که مقوله شهرت را در قشر نوجوان پسر و دختر دنبال کرده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقات آماری در خصوص میزان شیوع سلبریتی محوری در میان جوانان و نوجوانان انجام شده، این طور بیان داشت: تحقیقات و منابعی که در این زمینه با استناد به آمار باشد تا به حال انجام نشده است و این همایش برای اولین بار است که به صورت علمی در حال پرداختن به این موضوع است تا اگر پژوهش هایی که توسط محققان و پژوهشگران انجام شده را گردآوری و به منصه ارزیابی وبررسی قرار دهد.

* پژوهشگران راهکارهای علمی برای دغدغه های خانواده‌ها بدهند

وی افزود: برای اینکه مشخص شود شهرت در کشورمان به چه شکلی است باید حتما پیمایش های وسیع صورت گیرد و بعد از آن به سراغ پژوهش های جزئی نگرتر برویم. باید بگویم که بنده به شخصه تاکنون در این زمینه پژوهش هایی را انجام دادم و به تازگی هم چند پروژه داده کاوی را در حال انجام دارم. همچنین کتاب میدان شهرت در ایران نیز مجموعه ای گزارشی از تمام پژوهش هایی است که تا پیش از این در ایران انجام شده است.

شاه قاسمی به دغدغه های زیاد خانواده ها در برخورد فرزندانشان با پدیده شهرت اشاره کرد و بیان داشت: در روزگار فعلی دیگر برخوردهای ایجابی و سلبی ممانعت از داشتن موبایل و یا محدود کردن بچه ها در شبکه های اجتماعی امری نشدنی و غیر قابل تحقق است. با توجه به حساسیت این موضوع و نیاز روز جامعه سعی کردیم تا یکی از محورهای همایش را به این موضوع اختصاص دهیم و امیدواریم تا پژوهشگران با ارائه مقالات خود راهکارهای علمی را برای خانواده ها ارائه کنند.

برخورد سلبی با سلبریتی پروری دیگر جواب نمی‌دهد/ پژوهشگران راهکار‌های کاربردی بدهند

اولین همایش علمی «فرهنگ شهرت: تحولات هنر، رسانه و جامعه» با هدف گسترش مطالعات شهرت، سلبریتی و هواداری در نسبت با جامعۀ ایرانی-اسلامی در ابعاد مختلف نظری، فرهنگی، اجتماعی  سیاستگذاری و از سوی دیگر تعمیق مطالعات این حوزۀ نوظهور رسانه‌ای-اجتماعی توسط معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی، برگزار می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا