علمی و پزشکی

برخورد موشک به بخش تاریک و مرموز ماه

یک موشک از پیش پرتاب شده که گمان می رود چینی باشد قرار است روز جمعه با سرعت 5800 مایل در ساعت به ماه اصابت کند. کارشناسان می گویند این برخورد باعث ایجاد دهانه ای به وسعت 66 فوت می شود.

فردا موشک به ماه اصابت خواهد کرد

رادار منظومه شمسی گلدستون در نزدیکی بارستو، کالیفرنیا، چند روز قبل از برخورد، این شی را شناسایی کرد. مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) همچنین به دنبال تغییراتی در اگزوسفر ماه (لایه بسیار نازکی از گازها) است که به دلیل سقوط رخ می دهد، سپس سطح ماه را اسکن می کند تا خود دهانه را پیدا کند.

در 4 مارس گزارش شد که زباله های فضایی روی سطح ماه خواهند افتاد. این شی با سمت پنهان ماه برخورد می کند و از زمین قابل مشاهده نخواهد بود، اما مهمتر از همه، ما نمی دانیم زباله های فضایی از کجا می آیند و متعلق به چه کسانی هستند. جمعه ساعت 7:25 صبح به وقت شرق (15:55 به وقت تهران). کارشناسان می گویند این اولین بار است که یک تکه زباله فضایی به طور تصادفی به سطح ماه برخورد می کند، اما کارشناسان می گویند ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا این اثر توسط تصاویر ماهواره ای تایید شود.

در ابتدا تصور می شد که زباله های فضایی بدنه موشک فالکون 9 اسپیس ایکس هستند که رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) را در سال 2015 پرتاب کرد. با این حال، اکنون گمان می رود که بقایای موشک چینی Long March 3C باشد که چانگ را پرتاب کرد. ‘e 5-T1 mission در سال 2014. در این مدت دانشمندان نظرات متفاوتی در مورد این جسم که با ماه برخورد خواهد کرد ارائه کردند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

این یک موشک “فالکون 9” است!

فروپاشی قریب الوقوع زباله های فضایی برای اولین بار در اوایل ماه جاری با استفاده از نرم افزار ردیابی NEO گزارش شد. زمانی که این گزارش منتشر شد، جسد به عنوان مرحله دوم موشک SpaceX Falcon 9 متعلق به الن ماسک شناسایی شد که تخمین زده می‌شود نزدیک به هفت سال پیش در فوریه 2015 پرتاب شده باشد. در حالی که این شرکت هنوز در حال توسعه راه اندازی های خود بود.

در آن زمان گفته می شد که موشک فالکون 9 که نزدیک به هفت سال پیش پرتاب شد، اکنون در مسیر برخورد با ماه قرار دارد و احتمالا در اوایل ماه مارس به ماه برخورد خواهد کرد. فالکون 9 از اولین ماموریت خود در سال 2015، زمانی که یک ماهواره هواشناسی را به فضا پرتاب کرد، در مداری نامنظم قرار داشته است. پس از پرتاب ماهواره به مدار برای شروع سفر خود به نقطه لاگرانژ بین خورشید و زمین، مرحله دوم به فضا شناور شد. ارتفاع این موشک به حدی بود که سوخت کافی برای بازگشت به جو زمین نداشت و انرژی کافی برای فرار از گرانش سیستم زمین-ماه را نداشت. بنابراین کارشناسان گفتند که مدار موشک در 4 مارس از مدار ماه می گذرد و به احتمال زیاد این موشکی باشد که به ماه اصابت کند.

فردا موشک به ماه اصابت خواهد کرد

این یک موشک Long March 3C است!

حدود چند هفته پیش، کارشناسان تجزیه و تحلیل اولیه خود را دوباره بررسی کردند و گفتند این زباله نمی تواند بخشی از فالکون 9 باشد زیرا محموله ای که حمل می کرد بخشی از ماموریت رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) بود. بخشی از منظومه شمسی در عوض، آنها کشف کردند که این زباله احتمالاً متعلق به مأموریت Chang’e 5-T1 است که آژانس فضایی ملی چین (CNSA) به ماه پرتاب کرد. این ماموریت در اکتبر 2014 به فضا پرتاب شد و در همان ماه یک نمای نزدیک از ماه انجام داد. این او را به یک نامزد ایده آل برای معامله فعلی با ماه تبدیل کرد.

بیل گری، ستاره شناس، که نقش کلیدی در کشف این برخورد داشت، در 12 فوریه گفت که در شناسایی موشک اشتباه کرده است. او در بیانیه دوم خود گفت که این موشک می‌تواند بخشی از موشک Long March3C 3C چین باشد که در طی ماموریت Changhai 5-T1 در اکتبر 2014 به ماه پرتاب شد. این موشک فضاپیمای Changhai 5 را پرتاب کرد. ماه با نمونه‌هایی به زمین بازگشت. از ماه در سال 2020.

کارشناس به نام جورجینی نامه ای به گری نوشت و توضیح داد که فضاپیمای DSCOVR به ماه نزدیک نیست، بنابراین برخورد بخشی از آن به ماه عجیب خواهد بود. با این حال، این قسمت از موشک، صرف نظر از منشأ آن، همچنان در راه برخورد با ماه است و انتظار می‌رود در روز چهارم مارس (4 مارس) ساعت 7:25 صبح به وقت شرقی (15:55 تهران) مخفی شود. نیمه پنهان ماه

چین تکذیب کرد!

با این حال، وزارت خارجه چین اخیرا این اتهامات را رد کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین که اکتشاف فضایی میلیارد دلاری چین را یک برنامه “ترانزیت” توصیف کرد که از پایداری طولانی مدت فعالیت های فضایی پشتیبانی می کند، گفت: موشک تقویت کننده که گفته می شود به زودی به ماه اصابت خواهد کرد، وارد شده است. اتمسفر زمین. کاملا سوخته و از بین رفته بود.

فردا موشک به ماه اصابت خواهد کرد

برخورد موشکی با ماه مطمئناً از سوزاندن آن در جو زمین و آزاد کردن ذرات اکسید فلزی برای محیط زیست سازگارتر است. ماه جو ندارد، بنابراین نمی تواند از خود در برابر نفوذ زباله های فضایی محافظت کند و برخورد این اجرام باعث ایجاد دهانه به آن می شود و برخورد بعدی در نیمه پنهان ماه رخ می دهد، بنابراین می توانیم توجه نکنید که آنها می توانند از سوراخ ایجاد شده پس از برخورد عکس بگیرند. این قبلا اتفاق افتاده است، بنابراین ما می دانیم که چه چیزی را انتظار داریم. به عنوان مثال، مرحله بالایی موشک های مورد استفاده در ماموریت فرود آپولو که بسیار بزرگتر بود نیز به ماه برخورد کرد به طوری که ارتعاش ناشی از آن توسط زلزله سنج ها ثابت شد. وارد ماه شوید و برای بررسی لایه های داخلی ماه استفاده شود. لرزه نگارهای آپولو مدت زیادی است که بسته شده اند و مشخص نیست که آیا لرزه نگارهای چینی Changi 4 قادر به ارائه اطلاعات مفید خواهند بود یا خیر. در سال 2009، در طول ماموریت LCROSS ناسا، این فضاپیما در برنامه ریزی قبلی به سطح ماه برخورد کرد و ذرات حاصل از تاثیر ارزیابی های میکروسکوپی انجام شد.

آلودگی بیولوژیکی

با توجه به موارد فوق، ایجاد یک افتتاحیه جدید جای نگرانی نیست. در حال حاضر حدود نیم میلیارد دهانه به قطر 10 متر یا بیشتر در سطح ماه وجود دارد. موضوعی که باید در مورد آن نگران بود آلودگی ماه توسط میکروب ها یا ذرات زنده است که ممکن است در آینده به عنوان شواهدی از حیات باستانی در ماه در نظر گرفته شود.

این از نظر اخلاقی و علمی مهم است. قسمت اخلاقی این است که درست نیست با فرستادن موجودات زمینی به آن سیاره، اکوسیستمی که ممکن است در سیارات دیگر وجود داشته باشد، به خطر بیاندازیم و ما می خواهیم شرایط طبیعی سیارات دیگر را به صورت علمی بررسی کنیم و آنها را آلوده نکنیم. به خطر انداختن یا تخریب ناخواسته آن.

بزرگترین نقض دستورالعمل کمیته تحقیقات فضایی در سال 2019 زمانی رخ داد که ماه به یک ساکن اسرائیلی که نمونه هایی از دایناسورها و هزاران خرس آبی را حمل می کرد، برخورد کرد. این موجودات نیم میلی متری می توانند در خلاء زندگی کنند اما فعال نخواهند بود. این موجودات و میکروب ها که احتمالاً در روده آنها زندگی می کنند، اکنون در محل برخورد پراکنده شده اند. به احتمال زیاد، هیچ یک از آنها به منطقه ای نخواهند رسید که آب کافی برای احیا و فعال شدن وجود داشته باشد، اما ما نباید این خطر را به خطر بیاندازیم.

46

دکمه بازگشت به بالا