بررسی تخصصی و اخرین مدل های کارت گرافیک

فناوری رهگیری پرتو جهشی بسیار ارزشمند در کارتهای گرافیک بوده است به گونه ای که گیمینگ با کارت هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند بسیار لذت بخشتر بوده و فضایی بسیار طبیعی تر را شبیه سازی می کند.

تغذیه

رهگیری پرتو در اصل درتراشه تعبیه شده است که از این نمونه ها میتوان به تمامی کارت های انویدیا که با پیشوند RTX شناخته می شوند اشاره کرد ولی برخی کارت ها نیز به صورت نرم افزاری به این فناوری مجهز شده اند که از جمله آنها می توان به کارتهای جدید سری 16 انویدیا اشاره کرد که البته کیفیت نسخه هایی که به صورت سخت افزاری از این فناوری بهره می برند را ندارند.

در حال حاضر AMD کارت گرافیکی که به صورت سخت افزاری فناوری رهگیری پرتو داشته باشد را برای دسکتاپ و لپ تاپ ها ارائه نم یدهد ولی کارتهای گرافیکی که در پلی استیشن 5 وایکس باکس سری ایکس استفاده شده اند و هر دو ساخت AMD هستند از این فناوری برخوردار بوده و در اینده نزدیک نیز AMD با عرضه کارت هایی که از معماری RDNA2 استفاده می کنند چنین کارت هایی را برای دسکتاپ و لپ تاپها نیز ارائه می کند.

گیمرهایی هستند که یک کارت گرافیک جوابگوی کارایی مورد نظر آنها نیست و از این رو چند کارت گرافیک استفاده می کنند. از طرفی برخی گیمرها از چند مانیتور استفاده می کنند و از آنجا که هر کارت گرافیک توانایی پشتیبانی از تعداد خاصی مانیتور را دارد ممکن است نیاز باشد که چند کارت گرافیک مورد استفاده قرار گیرد.

در مورد استفاده از چند کارت گرافیک همزمان چند نکته مهم وجود دارد از جمله اینکه کارت گرافیک پر مصرف ترین بخش سیستم است و از این رو اگر بخواهید دو کارت گرافیک همزمان استفاده کنید باید پاور قدرتمندی داشته باشید که به راحتی جوابگوی هر دو کارت باشد.

از طرفی باید بدانید برای استفاده از چند کارت همزمان باید همه کارت ها مشابه باشند به گونه ای که مثلا تنها می توانید دو RTX 3070 را با هم ببندید و یا دو RX 5700 XT را با هم ببندید و نمی شود مثلا یک RTX 3080 را با یک RTX 2070 ببندید.

اینکه هر کارت توسط چه برند قطعه سازی تولید شده باشد ایسوس، گیگابایت، MSI و… مهم نیست و تنها مهم است که تراشه اصلی آنها یکی باشد. برای استفاده از چند کارت گرافیک همزمان به بریج نیاز خواهید داشت تا کارت ها را به هم متصل کند. از این رو، برای خرید کارت گرافیک  و انواع بریج می توانید به این سایت بروید و نسبت به نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

این کارت ها گران قیمت بوده و در رده کارت های گرافیک حرف های قرار می گیرند. توصیه ما این است که چنانچه بخواهید کارت گرافیکی در این سطح بخرید حتما صبر کنید تا کارتهای سری 30 انویدیا وارد بازار شوند که قیمت هایی به مراتب بهتر دارند به گونهای که برای نمونه کارت گرافیک RTX 3080 قیمتی در حدود نصف کارت RTX 2080 Ti دارد ولی به مراتب قدرتمند تر است.

همانطور که در ادامه مشاهده می کنید خبری از کارتهای AMD نیست. این شرکت کارت RADEON VII را در این رنج قیمت دارد ولی از یک سو در بازارایران موجود نیست و از طرفی این کارت بیشتر برای رندرینگ مناسب است.

کارتهای گرافیک موجود در بازارایران از نظر قیمتی معقول نیستند که از جمله دلایل آن می توان به قیمت دلار و نبود نظارت اشاره کرد. در بالا دلایلی اختلاف قیمت در کارت گرافیک مشابه توضیح داده شد ولی حتی اگر دو کارت به صورت کامل با هم مشابه باشند نیز ممکن است در بازارایران اختلاف قیمت چشمگیری داشته باشند.

مشاوره خرید کارت گرافیک برای کاربران

برای حل این مشکل شما کارت گرافیکی تهیه کنید که بیشتر از حد مورد نیازتان برای امروز قوی باشد. به عنوان مثال اگر امروز شما میتوانید با یک گرافیک 4 گیگ از یک تراشه مشخص تمامی بازیها را بدون افت فریم اجرا کنید، پیشنهاد ما این است که نسخه 6 گیگ یا 8 گیگ این کارت گرافیک را تهیه نمایید.

اگر نسخه های دیگری از این تراشه وجود نداشت به تراشه جدید تر و قوی تری مراجعه کنید که نسخه های 6 گیگ یا 8 گیگ دارد. این کار قطعا برای شما هزینه بیشتری را خواهد داشت اما از هزینه اضافی در سال های دیگر جلوگیری می کند.

نرخ فریم ارتباط تنگاتنگی با مانیتوری دارد که از آن استفاده می کنید. در واقع اگر شما مانیتوری با رفرش ریت 60 هرتزی داشته باشید و کارت گرافیک شما حتی فریم ریت 240 را نیز پشتیبانی کند به کار شما نمی آید. در اینجاست که باید به سراغ مانیتورهایی با رفرش ریت بالاتر بروید.

بنابراین شما برای تجربه فریم ریت 60 فریم بر ثانیه باید مانیتوری با رفرش ریت 60 هرتز و بالاتر داشته باشید و یا برای فریم ریت 120 فریم بر ثانیه باید مانیتوری با رفرش ریت 120 هرتزی و یا بالاتر داشته باشید. به بیان ساده تر وقتی مانیتور شما 60 هرتزی باشد ولی نرخ فریم شما به 120 فریم بر ثانیه برسد مانیتور تنها نیمی از این فریم ها را نمایش دهد.

از طرفی سمت دیگر این معادله این برقرار است به گونه ای که اگر مانیتور شما 120 هرتزی باشد و کارت گرافیک شما فریم ریت 60 فریم بر ثانیه ارائه دهد، مانیتور هر فریم را دوبار نمایش میدهد تا فریم بعدی را دریافت کند.

معرفی بهترین کارت های گرافیک برای اجرای بازی های امروزی

کارت گرافیک RTX 2080 SUPER از جمله قدرتمند ترین کارتهای گرافیک در بازار محسوب می شود و در حالی که هنوز سری 30 عرضه نشده است تنها RTX 2080 Ti در بازار از آن قدرتمندتر است. این کارت دارای 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 داشته و پهنای باند آن به 495.9 گیگابایت بر ثانیه می رسد.

این کارت دارای 3072 هسته کودا بوده و کلاک پایه آن 1650 است که در حالت بوست به 1815 مگاهرتز می رسد. پیکسل ریت RTX 2080 SUPER برابر با 116.2 گیگاپیکسل بر ثانیه و تکسچر ریت آن برابر با 348.5 گیگاتسکل بر ثانیه است.

توان پردازش گرافیکی این کارت برابر با 11.15 ترافلاپس است. این کارت می تواند به راحتی تمامی بازی های سنگینی روز دنیا را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم عالی با رزولوشن 2K اجرا کند. همچنین میتواند با استفاده از آن تعداد بسیاری از بازی های نسبتا سنگین را نیز با رزولوشن 4K  و نرخ فریم متوسط تا بالا بازی کنید.

برای نمونه میتوانید Red Dead Redemption 2 را با تنظیمات حداکثری و با نرخ فریم متوسط با رزولوشن 4K بازی کنید. ناگفته پیداست که این کارت هیچ مشکلی با اجرای بازیها با رزولوشن Full HD ندارد.

کارت گرافیک RTX 2060 SUPER قوی ترین گزینه برای خرید کارت گرافیک میان رده محسوب می شود که البته قیمت آن نیز نسبت به سایر گزینه ها بالاتر است. از مهمترین تغییرات نسخه SUPER این کارت نسبت به نسخه پایه، ارتقاء حافظه از 6 به 8 گیگابایت است. حافظه این کارت از نوع GDDR6 است و پهنای باندی برابر با 448 گیگابایت بر ثانیه دارد.

RTX 2060 SUPER دارای 2176 هسته کودا است و کلاک پایه آن به 1470 و کلاک بوست آن به 1650 مگاهرتز می رسد. پیکسل ریت این کارت برابر با 105.6 گیگاپیکسل و تکسچر ریت آن برابر با 224.4 گیگاتسکل بر ثانیه است.

قدرت پردازش گرافیکی این کارت به 7.181 ترافلاپس می رسد. RTX 2060 SUPER ارزانترین کارت گرافیکی است که از فناوری رهگیری پرتو به صورت سخت افزاری بهره می برد. در صورتی که رهگیری پرتو خاموش باشد می توانید بازی های بسیاری را حتی با رزولوشن 2K بازی کنید ولی وقتی رهگیری پرتو روشن باشد میتوانید اغلب بازی های روز دنیا را با رزولوشن Full HD و با نرخ فریم بالا بازی کنید. این کارت ارزش خرید بالایی دارد.

توان پردازش گرافیکی این کارت برابر با 9.062 ترافلاپس است. کارت گرافیک RTX 2070 SUPER ارزانترین گزینه برای خرید کارت گرافیک حرفهای است. این کارت دارای 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 بوده و پهنای باندی برابر با 448 گیگابایت بر ثانیه است.

این کارت دارای 2560 هسته کودا است. کلاک پایه این کارت برابر با 1605 مگاهرتز است که در حالت بوست به 1770 مگاهرتز می رسد. پیکسل ریت RTX 2070 SUPER برابر با 113.3 گیگاپیکسل و تکسچر ریت آن برابر با 283.2 گیگاتکسل بر ثانیه است.

توان پردازش گرافیکی این کارت برابر با 9.062 ترافلاپس است. این کارت می تواند سنگین ترین بازی های روز دنیا را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم عالی و با رزولوشن Full HD اجرا کند. همچنین اگر بهاندکی نرخ فریم کمتر راضی می شوید میتوانید از رزولوشن 2K نیز لذت ببرید.

این کارت میتواند تعداد زیادی از بازیهای روز را با رزولوشن 4K نیز اجرا کند ولی این موضوع شامل بازی های بسیار سنگینی همچون آساسینز کریدهای جدید (ادیسه و والهالا) و یا Red Dead Redemption 2 نمیشود.

نرخ فریم از آن مواردی است که باید گفت هرچه بیشتر بهتر. اما باید بدانید رسیدن به فریم ریت بسیار بالا قطعا هزینه زیادی خواهد داشت به خصوص برای بازی های سنگین. از این رو مهم است که گیمر حاضر است برای فریم ریت بالاتر چه مقدار هزینه کند.

همانطور که در بالا گفته شد 30 فریم بر ثانیه حداقل فریمی است که باید وجود داشته باشد تا متوجه شوید در بازی چه اتفاقی می افتد و بتوانید به راحتی بازی را کنترل کنید. این نرخ فریم برای بازی هایی همچون بازی های استراتژیک و کلا بازیهایی که در آنها تحرک و صحنه های اکشن زیادی وجود ندارد مناسب است، ولی وقتی بخواهید بازی های شوتر و اکشن که مملو از انفجار، تیراندازی و تحرک هستند را بازی کنید باید نرخ فریمی در حدود 60 فریم بر ثانیه داشته باشید تا از چنین بازیهایی لذت ببرید. همانطور که گفته شد این نرخ فریم را فریم ریت طلایی می دانند به گونهای که وقتی یک کارت گرافیک میتواند یک بازی را با چنین نرخ فریمی اجرا کند یعنی برای آن بازی مناسب است و برعکس.

تاریخچه و معرفی کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از قطعات و سخت افزارهای کامپیوتر (لپ تاپ و PC) است که وظیفه آن تولید تصاویر خروجی و ارسال آنها به مانیتور جهت نمایش آنهاست. کارت گرافیک یکی از مهمترین سخت افزارهای کامپیوتر است و اهمیت آن به خصوص برای طرفداران بازی ها، تماشای فیلم ها و یا کار با نرم افزارهای مهندسی، گرافیکی و یا انیمیشن سازی کاملا آشکار است.

هر چه کارت گرافیکی کامپیوتر شما قوی تر باشد، خروجی بهتر یعنی تصاویر با کیفیت تری را از آن دریافت خواهید کرد. به همین جهت جستجو جهت اطلاع از جدیدترین و ارزان ترین قیمت کارت گرافیکی این روزها بسیار رایج شده و در این حیطه کارت گرافیک شرکت ها و برندهای معتبری مانند ایسوس (Asus) در بازارهای کشورمان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان دارای محبوبیت روزافزونی می باشند.

کارت گرافیک به تنهایی یکی از تعیین کننده های قدرت مورد نیاز پاور است و به همین دلیل است که ظرفیت منبع تغذیه، یکی از موارد مهم است که شما در زمان خرید سیستم باید به آن توجه کنید. ساختار کارت های گرافیکی بسیار پیچیده و سازمان یافته است و قدرت پردازشیشان چند ترافلاپس (TFLOPS) است و همین یکی از دلایلی است که مصرف برق زیادی دارند.

کارت گرافیکهای فعلی که در بازار موجود است معمولا به منبع تغذیهای بیشتر از ۳۰۰ وات نیاز دارند. دقت داشته باشید که برندهای معتبر مانند GREEN و Cooler Master و Thermaltake در مورد این موضوع صدق می کند.

همچنین کانکتور تغذیه در پاور یکی از موارد است که شما باید حتما آن را بررسی کنید. برای مثال شما برا خرید کارت گرافیک Rx 580 8GB نیازمند یک 8 پین هستید. پس در زمان خرید کارت گرافیکی حتما باید ظرفیت پاور خود را بررسی کنید و اگر این ظرفیت کافی نیست شما نیازمند ارتقاء پاور هستید.

مصارف کارت گرافیک

کارت های گرافیک یکی از بخش های مهم سیستم است و تاثیر زیادی بر عملکرد کلی کامپیوتر شما می گذارد. اگر کاربر ساده کامپیوتر هستید معمولا کارت گرافیک های روی برد جوابگوی نیاز شماست اما اگر به دنبال انجام کارهای گرافیکی قدرتمند، رندرینگ، انجام بازی های کامپیوتری روز و… هستید قطعا به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز خواهید داشت، بنابرین قبل از هر چیز هدف و انتظاری که از کارت گرافیک خود دارید را به وضوح مشخص کنید برای بهتر مشخص شدن هدف از خرید کارت گرافیک می توان دسته بندی های زیر را در نظر گرفت :

  1. استفاده عمومی، خانگی، اینترنت، تماشای فیلم و استفاده از نرم افزارهای آفیس
    2. استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، بازی و گیمینگ
    3. استفاده از نرم افزارهای گرافیکی برداری مانند اتوکد
    4. استفاده از نرم افزارهای پردازش محور
    5. استفاده از نرم افزارهای تولید محتوا و رندرینگ
دکمه بازگشت به بالا