اقتصادی

تحلیلی بر عملکرد بخش خارجی اقتصاد در سال ۱۳۹۹

معاون مطالعات اقتصادی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تحلیل عملکرد بخش خارجی اقتصاد ایران در سال گذشته پرداخت.

به گزارش دیباروز ، به نقل از مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، در این گزارش آمده است: توضیح و تحلیل عملکرد بخش خارجی اقتصاد (تجارت خارجی ، تراز پرداخت ها و برخی اجزای آن ، قاچاق کالا ، ارز و آزادی) مناطق) تمرکز بر سال 1399 هدف اصلی متن بعدی است. برای این منظور ، وضعیت کلی بخش تجارت خارجی اقتصاد و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفت.

در گزارش مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تحلیل وضعیت کلی بخش خارجی اقتصاد ایران آمده است: با خروج یکجانبه دولت آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اجرای برنامه های مالی و مالی تحریم های اقتصادی در سال 1397 ظاهر شد. بر این اساس ، حجم و ارزش تجارت خارجی در سال 1398 کاهش یافت و این روند در سال 1399 میلادی نیز ادامه یافت.

در این گزارش ذکر شده است: در این راستا ارزش دلاری حجم تجارت خارجی در سال 1399 نسبت به سال 1398 حدود 13 درصد کاهش یافته و از حدود 85 میلیارد دلار به حدود 73.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. از سوی دیگر ، با مطالعه سهم تجارت کشور در سهم تجارت جهانی ، می توان دریافت که طی سالهای مورد بررسی (2017-2016) سهم ایران از تجارت جهانی همیشه کمتر از 0.5 درصد بوده است و با وجود حجم تجارت جهانی حدود 32 هزار میلیارد دلار است و در سال 2016 به حدود 35 هزار میلیارد دلار در سال 2016 رسید ، اما وضعیت تجارت خارجی این کشور رو به وخامت گذاشت و سهم آن از تجارت جهانی از 0.3 درصد در سال 2016 به 0.2 درصد در سال 2016 کاهش یافت. 2016. این نشان دهنده روند مخالف چرخه اقتصادی تجارت است. مقایسه خارجی کشور با تجارت جهانی زیرساخت های تجاری ضعیف (تدارکات ، ترانزیت ، بیمه ، بازاریابی ، حفظ ثبات بازار و غیره) ، فقدان استراتژی توسعه تجارت و ضعف اقتصادی را نشان می دهد. فعالیت. علاوه بر دیپلماسی تجاری ، به اهمیت تجارت خارجی در اقتصاد ایران توجه کافی نمی شود.

از سوی دیگر ، یکی از دلایل اصلی کاهش تجارت خارجی طی سال های مورد بررسی ، علاوه بر مشکلات تحریم ها ، ضعف پایه های تولید به ویژه سرمایه گذاری داخلی و خارجی به دلیل استفاده از مبادله اسمی است. نرخ. تثبیت و سرکوب ظرفیت تولید داخلی ، جهش سرمایه و ارز در سالهای 1390 و 1397 و تا پایان نیمه اول سال 1399 ادامه داشت و همچنین تأثیر سیاستهای بازار داخلی بر بازار خارجی و بدهی شرکتها به بانکها و …. شایان ذکر است که نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر از هزینه معاملات افزایش می یابد و هزینه تامین مواد اولیه ، واسطه ها و سرمایه تولیدی را افزایش می دهد و به دلیل وابستگی زیاد تولید داخلی به واردات ، رقابت پذیری تولید داخلی بیشتر کاهش می یابد. همچنین بود؛ از سوی دیگر ، جهش های ارزی با ایجاد عدم اطمینان در وضعیت بازار (عدم برآورده شدن مورد مارشال لرنر در اقتصاد ایران) عدم اطمینان را در واردات ایجاد کرد. این امر در دراز مدت منجر به وخامت روابط تجاری ایران و تضعیف تجارت منطقه ای و بین المللی شده است.

همانطور که در قسمت دیگری از این گزارش آمده است: صاحبان سرمایه در دوره مورد بررسی ترجیح داده اند با هدف حفظ و انباشت سرمایه در محل ثبات و امنیت ، بخشی از دارایی ها و درآمد خود را سرمایه گذاری یا پس انداز کنند. و چشم اندازی روشن از فضا ، رشد و سرمایه گذاری در آینده. در واقع ، ورود سرمایه خارجی به داخل یا خارج نه تنها یک متغیر اقتصادی است ، بلکه بازتابی از ارزیابی فعالان اقتصادی در مورد رشد و ظرفیت سرمایه گذاری کشور است.
وضعیت منفی حساب خدمات نیز نشان می دهد که در روابط تجاری ، طرف مقابل در تجارت با جمهوری اسلامی ایران همیشه از ارائه خدمات (حمل و نقل ، بیمه ، انبار ، تخلیه و بارگیری) مزایای بیشتری کسب کرده است و به عبارت دیگر ، ایران بیشتر از خدمات شریک تجاری استفاده می کرد. این را می توان در توافقنامه های همکاری تجاری متقابل و تفاهم نامه ها نیز توضیح داد. بنابراین ، در چنین شرایطی ، توجه به اهمیت دیپلماسی تجاری و بهبود کیفیت خدمات تجاری عینی تر می شود.

در این گزارش آمده است: تراز منفی کل کشور عمدتا ریشه در حساب جاری منفی (شامل حساب سرمایه خالص ، حساب خدمات خالص ، صادرات خالص ، حساب درآمد خالص و نقل و انتقالات رسمی خالص) دارد. در این میان ، وضعیت بد صادرات خالص ، حساب سرمایه خالص و حساب خدمات خالص در کاهش یا منفی تراز کلی بیش از سایر عوامل نقش داشته است. در این زمینه واضح است که بخش تراز پرداخت ها یا تراز کل کشور (تغییر در ذخایر بین المللی) نه تنها اهمیت توجه به بخش خارجی اقتصاد را نشان نمی دهد ، بلکه نیاز به بهبود آن را نیز نشان می دهد. از طریق استراتژی توسعه صنعتی ، استراتژی و استراتژی توسعه تجارت و سیاست پولی (به معنی حفظ ثبات قیمت ها) و این استراتژی ها را با یکدیگر هماهنگ کنید. البته باید توجه داشت که عوامل مختلف اقتصادی مانند کسری بودجه دولت ، استفاده از ارکان نرخ اسمی ارز در اقتصاد و سرکوب مالی (محدودیت نرخ سود بانکی) نیز از عوامل مingثر بر کسری تجاری است.

از سوی دیگر ، گزارش مرکز تحقیقات مجلس تأیید می کند که کاهش ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی و افزایش ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی در سال های اخیر ، نشان می دهد که صادرات ایران بر کالاهایی متمرکز است که دارای ارزش افزوده کمتر و در نتیجه فناوری کمتر ، که پنهان شده و در نتیجه منجر به استهلاک تجارت خارجی کشور و افزایش ارزش اقتصاد کشور شد ، به نوبه خود ، واردات کالاهای با ارزش افزوده افزایش یافت. در این زمینه باید توجه داشت که با وجود بهبود شاخص باز بودن اقتصاد در دوره مورد بررسی ، استفاده از نقطه اتکای نرخ ارز اسمی و اصرار بر تثبیت نرخ ارز اسمی به جای تثبیت نرخ ارز واقعی ، بخش اجاره را افزایش می دهد ، فرصت های شغلی را کاهش می دهد و ارزها را بر نمی گرداند صادرات به کشور و جریان سرمایه به خارج و خارج از کشور آنطور که باید ، نتوانسته نقش فعال و مثبتی در اقتصاد ایران ایفا کند. بررسی شاخص تعرفه ایران و شاخص آزادی تجارت در مقایسه با سایر کشورهای جهان نیز نشان می دهد که ایران از نظر محدودیت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای در ردیف بالاترین کشورها قرار دارد.

در بخش بررسی واردات و صادرات آمده است: آمارهای ارائه شده توسط گمرک نشان دهنده میزان بالای تمرکز واردات کشور و سهم بیش از 50 درصد از کالاهای واسطه ای در کل واردات طی سالهای 1399 است. سال 1390 که پیش نیاز تولید نیز می باشد. در نتیجه نیاز به توجه به مدیریت واردات چند برابر می شود. روند نزولی واردات کالاهای سرمایه ای و روند نسبتاً فزاینده کالاهای مصرفی طی سالهای 1390-1390 می تواند زنگ خطری برای کاهش تمایل به سرمایه گذاری در بخش تولید باشد و یکی از دلایل آن ثبات مبادله اسمی بدون هدف روشن و تضعیف پایه های اقتصادی کشور. البته بی میلی برخی فروشندگان خارجی به دلیل فشارهای تحریم ها در این زمینه بی تاثیر نبود. برای اثبات این ادعا ، می توان به آمار سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد که از حدود 4.3 میلیارد دلار در سال 1390 به 1 میلیارد دلار در سال 1398 کاهش یافته است. به عبارت دیگر ، در شرایط ثبات نرخ اسمی ارز ، اولاً ، خالص ورودی سرمایه منفی است ، و دوم ، انگیزه های سرمایه گذاری در کشور به دلیل تقویت بخش اجاره و کارگزاری از بین رفته است.

معاون مطالعات اقتصادی مرکز تحقیقات مجلس در این گزارش گفت: در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی و محدودیت های تجاری اعمال شده بر صادرکنندگان و همچنین گسترش صادرات ، روند صادرات غیرنفتی کاهش یافته است. ویروس کرونا. بر این اساس ، اگرچه دولت در سال 1399 صادر کنندگان غیرنفتی را در قالب بسته ای برای حمایت از صادرات غیرنفتی سازماندهی و حمایت کرد ، اما نتایج اقدامات انجام شده نتوانست جلوی روند نزولی صادرات غیرنفتی در سالهای اخیر را بگیرد.

نسبت صادرات غیرنفتی به تولید داخلی از 6/25 درصد در سال 1390 به حدود 15 درصد در سال 1399 افزایش یافت که نشان دهنده کاهش نقش و اهمیت صادرات غیرنفتی در تولید کشور است. از سوی دیگر ، طی سالهای مورد بررسی ، علیرغم روند نزولی شاخص غلظت صادرات (شاخص از 0.0132 در سال 1390 به 0087/0 در سال 1399 افزایش یافت) ، این شاخص دارای نوسانات زیادی بود و روند تمرکز صادرات به طور مستمر کاهش نمی یافت. این نشان می دهد که استراتژی مشخصی در تمرکززدایی محصولات به صادرات غیرنفتی وجود ندارد.

در این گزارش آمده است: “اگرچه اقتصاد ایران محصولات متنوعی تولید می کند ، اما حجم صادرات نیز در این زمینه اهمیت دارد و مطالعات این مطالعه همچنین نشان می دهد که متأسفانه چنین حدی برای این محصولات وجود ندارد ؛ در عوض ، بسیاری از کالاها فقط به پاسخگوی تقاضای داخلی. به عنوان مثال ، در سال 1399 ، اگرچه 4062 نوع محصول صادراتی وجود داشت ، اما میزان صادرات اکثر کالاها ناچیز و کمتر از 10 هزار دلار بود. روند تمرکز صادرات ایران به بازارهای هدف در دوره مورد بررسی افزایش و افزایش از 0.136 در 1390 به 0.153 در 1398. این روند نشان دهنده عملکرد ضعیف شرکت های تجاری خارجی و عدم دیپلماسی تجاری فعال برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف جهان است.

مطالعه موردی مناطق آزاد بخش دیگری از گزارش مرکز تحقیقات پارلمانی است. در این بخش موارد زیر ذکر شده است: آمارها عملکرد ضعیف این مناطق را در افزایش حجم تجارت خارجی در کشور نشان می دهد. از سوی دیگر ، متوسط ​​رشد سالانه تجارت در مناطق آزاد -0.8- بود. مطالعه آمار مربوط به دوره 1392-1392 نشان داد که تراز تجاری در مناطق آزاد منفی است. یکی از دلایل اصلی این امر این است که درآمدهای این مناطق از محل واردات برای تأمین زیرساخت ها تأمین می شود و این مناطق عمدتا برای توسعه خود به این درآمدها نیاز دارند.

در این گزارش با استناد به آمار بانک جهانی به موارد زیر اشاره شده است: بر اساس آمار بانک جهانی ، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1399 حدود 8/191 میلیارد دلار و حجم تجارت در در همان سال در مناطق آزاد کشور مبلغ 1.5 میلیارد دلار ، که سهم تولید است. مناطق آزاد خارج از تولید ناخالص داخلی کشور 0.8 است و نشان می دهد که مناطق آزاد سهم کمی در اقتصاد دارند. متوسط ​​حجم سرمایه گذاری خارجی انجام شده در مناطق آزاد طی سالهای 1399-1390 حدود 192 میلیون دلار سالانه بود و این رقم برای سرزمین اصلی حدود 1.8 میلیارد دلار بود. به عبارت دیگر ، متوسط ​​نسبت سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد به کل سرمایه گذاری در سرزمین اصلی در دوره مورد بررسی حدود 11 درصد بوده است که نشان می دهد این مناطق نقش مهمی در جذب سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از مناطق اصلی ایفا می کنند. اهداف این حوزه ها در اقتصاد ، ایران نداشت.

در قسمت پایانی این گزارش ، وضعیت قاچاق کالا و ارز مورد بحث و تعیین قرار می گیرد: نسبت کل قاچاق به تولید داخلی از 4.5 درصد در سال 1392 به 9 درصد در سال 1398 و 10.2 درصد در سال 1399 افزایش یافته و در آن مدت به طور متوسط ​​، سالانه حدود 9.5 درصد رشد کرد. از سوی دیگر ، نسبت ارزش کل قاچاق به تجارت رسمی کشور از 31 درصد در سال 1392 به 16 درصد در سال 1399 افزایش یافته و به طور متوسط ​​سالانه حدود 9 درصد کاهش یافته است.

این نسبت ها بیانگر این واقعیت است که اولاً ، در نتیجه افزایش نرخ ارز در دوره مورد بررسی و افزایش قیمت کالاهای خارجی ، حجم قاچاق واردات به کل واردات از 35 درصد در سال 1392 به حدود 32 درصد در سال 1399 و ثانیاً در سالهایی که تولید ناخالص داخلی به دلیل ضعف مبانی اقتصادی و تحریم ها و همچنین به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قاچاق به خارج (کاهش صادرات خالص کشور) ، سهم قاچاق در تولید داخلی کاهش یافت. صعودی است.

در گزارش مرکز تحقیقات مجلس آمده است: از سوی دیگر ، به دلیل ناقص بودن مقررات تجارت خارجی و عدم ارتباط بین مقررات گمرکی ، بانک مرکزی و برخی از طرفهای مسئول تجارت خارجی با سیستم جامع تجارت و سیستم بازرگانی خارجی. فقدان بستر برای شفافیت در انتقال و معاملات ارز مالی. چالش ها. از سوی دیگر ، برخی ملاحظات معیشتی به دلیل عدم توسعه پایدار و اشتغال در مناطق مرزی منجر به انحراف از معافیت های قانونی شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا