برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

ترندهای طراحی لوگو در سال 2023

دنیای پس از همه‌گیری کرونا، چندان زیبا نشده است. حالا گرفتار بحران آب و هوا، جنگ‌ و ریاضت اقتصادی هستیم. برای فرار از این آشفتگی به کمی خلاقیت نیاز داریم. در ادامه نگاهی به ترندهای طراحی لوگو در سال جاری می‌اندازیم تا بیشتر با این صنعت خلاقانه آشنا شویم.

1.فونت‌هایی به شکل جیوه مایع

این لوگوها به صورت مذاب، براق و برجسته طراحی می‌شوند تا حس تازگی را منتقل کنند. جیوه در دمای اتاق، مایع و متراکم است. همچنین به آرامی ‌حرکت می‌کند و به جای جاری شدن، تمایل به ایستایی دارد. این فونت با گوشه‌های گرد، جذابیت خاصی دارد.

آموزش طراحی لوگو |آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان

این نوع از لوگوها به عنوان یک فونت مدرن، فاقد تقارن هستند و احساس سرزندگی، هیجان و آزادی را القا می‌کنند.

2.خطوط کج و کوله

طراحان خبره، طنز و شوخ طبعی را وارد طراحی لوگو کردند. سبک ساده این طراحی، یادآور خط خطی‌های دوران دانش آموزی در گوشه کتب درسی است و حس شیطنت و معصومیت را با هم ترکیب می‌کند. وقتی به تمام بحران‌های فعلی در سرتاسر جهان نگاه کنیم، دیگر شکوفایی خلاقیت طراحان لوگو با بازگشت به ترندهای قدیمی، جای تعجب ندارد.

لوگوها در حال حاضر خنده‌دار و مثبت هستند؛ شاید علتش هم همه‌گیری کرونا است. مردم سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین شرکت‌ها و طراحان به هر طریقی به دنبال مثبت‌اندیشی هستند.

3.طراحی لوگو قرمز رنگ به سبک قدیمی

از سال 2022 تا 2023 شاهد افزایش استفاده از رنگ قرمز (به جای سیاه) در طراحی‌ لوگوهایی تک رنگ هستیم. این امر به ویژه در طراحی لوگو با یک کاراکتر یا مسکات، بیشتر دیده می‌شود. رنگ قرمز نماد قلیان احساسات و شانس است. بنابراین، طراحان برای تأکید بر اهمیت شخصیت برند، به آن روی می‌آورند.

آموزش طراحی لوگو |آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان

طراحان به دنبال نکات مثبت در دنیایی پر از تنش، هستند. این طراحان با رجوع به سبک تصویرسازی مرتبط به دوران کودکی، مخاطبان را تشویق می‌کنند تا لحظه‌ای آرام بگیرند و از معصومیت خاطرات گذشته لذت ببرند.

وقتی عمیق‌تر به این شخصیت‌های کارتونی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که رنگ قرمز باعث افزودن شادی، انرژی و جذابیت شده و مخاطب را دعوت به جذب آنها می‌کند.

4.پیچ و تاب در طرح‌های سنتی

کنار آمدن با واقعیت در سال 2023، موضوعی کلیدی است که در طراحی لوگو شاهد آن هستیم. یعنی باید در مورد آنچه می‌دانیم و آنچه در گذشته تجربه کرده‌ایم، نوآوری به خرج دهیم. تبدیل تصاویر سنتی و فرهنگی به  لوگو معاصر و برجسته یکی از این روش‌های نوآورانه است.

ترکیب استیکر قدیمی ‌با یک پالت پاستلی جدید و الگوهای انتزاعی هم نوعی نوآوری است. می‌توانید یک شکل یا نماد منحصر به فرد از تصاویر سنتی یا فرهنگی را بردارید و آن در اقیانوسی انتزاعی از فضای سفید غوطه ور کنید.

بسیاری از نمونه‌های این گرایش از طراحی لوگو، به مینیمالیسم یا ساده‌گرایی متمایل می‌شوند. جزئیات آراسته را به طرح‌های خطی ساده و اشکال سنتی، مانند نشان‌ها یا تاج‌ها را به هنر وکتوری تبدیل کنید. برخی نمونه های طراحی لوگو مینیمال را در این لینک https://www.karlancer.com/worksamples/logo-design  می‌توانید ببینید.

5.اشکال هندسی تحریف شده

اشکال هندسی از دیرباز برای طراحی لوگو مورد استفاده است. آنها صاف، دقیق و حساب شده هستند. با این حال، طراحان در سال 2023 قوانین ریاضی و نظم آنها را دستکاری می‌کنند.

طراحان با پیچاندن، شکستن و بیرون کشیدن اشکال زیبای هندسی از جای خودشان، ماهیت زیرکانه هندسه قابل پیش بینی را رد می‌کنند. آنها در حال مبارزه با نظم هستند و آگاهانه هنجارهای طراحی را زیر پا می‌گذارند تا روح شورش را نشان دهند.

هر طرح لوگو در این ترند دارای لبه‌های ناهموار، قطعات حذف شده و لبه‌های تیز است. این طرح با رنگی کرومی یا نئونی، به خوبی توجه مخاطب را جلب می‌کنند.

6.حروف بی قاعده

این ترند طراحی لوگو در سال 2023، با رعایت استانداردهای صنعتی، اشکال یا حروف ساده و قابل تشخیص را در اولویت قرار داد و از مفهوم سازی انتزاعی همه جانبه استفاده کرد.

آموزش طراحی لوگو |آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان

طراحان در این نوع طراحی لوگو از اشکال هندسی و فضای سفید برای بازی‌ با ذهن بیننده استفاده می‌کنند؛ چون در ابتدا یک الگوی انتزاعی و سپس حروف، دیده می‌شوند. این کار تقریباً مانند یک توهم نوری است که طراحان سطح عمیق تری از تعامل را به طرح‌ها اضافه می‌کنند.

به طور کلی، این ترند طراحی لوگو یک دسته بندی گسترده است. مفاهیم طراحی هرگز بلافاصله آشکار نمی‌شوند. طراحی نباید به صورت اسمی‌ درک شود. بینندگان باید عمیق‌تر به این لوگوها نگاه کنند تا معنای واقعی را کشف کنند. این مدل طراحی، استعاره‌ای بسیار بزرگ از نگاه ما به جهان و انسانیت است.

7.طراحی عرفانی و اساطیری

نسل‌های جوان از جمله نسل Z، به دنبال پس زدن هنجارهای تثبیت شده هستند. آنها نگاه مدرنی به معنویت دارند. برخی، به چیزهایی مانند طالع بینی، کریستال‌ها و کارت‌های تاروت معتقدند. برخی به جای حضور در مراکز دینی و سنتی، سایر ادیان مبتنی بر طبیعت را پذیرفته‌اند.

بسیاری از مردم، به ویژه جوانان دارای حس عدم کنترل بر آینده هستند. دلایل زیادی از جمله عدم تأمین اقتصادی، درگیری سیاسی و فقدان اقدامات اقلیمی مناسب ‌از سوی رهبران جهان، باعث ایجاد چنین احساسی شده است. این ناراحتی از وضعیت زمین همراه با نارضایتی از قدرت حاکم بر جهان در ترندهای طراحی لوگو در سال‌های 2022 و 2023 دیده می‌شود.

محرک کلیدی در این زمینه از طراحی لوگوهای پرطرفدار، ایده «پس گرفتن قدرت خود» است. طراحان به این مفهوم متمایل شده‌اند و از زبان بصری آیین‌هایی مانند طالع بینی، تاروت، کریستال‌ها و عرفان اساطیری در لوگوی خودشان استفاده می‌کنند. این زبان شامل تصاویری مانند سیارات، چشم‌ها، گلیف‌های نجومی‌ و نقوش الهام گرفته از طبیعت است.

8.علمی‌ تخیلی

داستان علمی ‌تخیلی دیروز، واقعیت امروز است. چیزهایی مانند جهان‌های کاملا دیجیتالی و اکتشافات دوردست فضایی، دیگر داستان نیستند. آنها بخشی از دنیای ما هستند. کاوش فضایی موضوعی محبوب در داستان‌های علمی ‌تخیلی است. اخیراً مشاهده بشقاب پرنده در سال 2021 و تصاویر فضایی واضح از تلسکوپ جیمز وب، در اخبار برجسته شده است. این ترند محبوب در طراحی لوگو با تاکید بر مفاهیم علمی و تخیلی را به‌ عنوان راه دیگری برای گریز از مشکلات زمینی مشاهده می‌کنیم.

9.هنر مدرن دکو

اشکال مورد استفاده در هنر دکو، کاملاً مدرن به نظر می‌رسند؛ چون در دوره اولیه هنر دکو، هیچ شکل دیجیتالی وجود نداشت. این تکنیک مفاهیم قرن بیستم و بیست و یکم را کنار هم قرار داده و یادآور این است که هر چیزی را می‌توان دوباره تصور و اختراع کرد. این هنر، مفاهیم قدیمی ‌را به جدید تبدیل می‌کند درست مثل تبدیل کردن گذشته‌ای عاشقانه به آینده‌ای مبهم.

10.الگوهای انتزاعی الهام گرفته از اشکال مولکولی

در این ترند از طراحی لوگو، بیشتر شاهد تصاویر الهام گرفته از مفاهیم علمی هستیم. این ترند بر خلاف ترند علمی تخیلی با خیالات کاری ندارد و حقایق علمی را منعکس می‌کند.

بسیاری از این لوگوها دارای مارپیچ‌های DNA هستند. DNA پایه و اساس همه زندگی است و طراحان با به تصویر کشیدن آنها یا نشان دادن آنها از طریق دوایر مولکولی و نقاط مرتبط، حس ارتباط و تعلق ما به یکدیگر را نشان می‌دهند.

پیشرفت علمی با وجود تضادها و نوسانات فرهنگی، به راهش ادامه می‌دهد. بسیاری از این لوگوها از تصاویر علمی الهام‌ می‌گیرند تا تداوم پیشرفت علم در تاریک‌ترین لحظات زندگی بشر را در حکم  نوعی خوش‌بینی و امید نشان دهند.

دکمه بازگشت به بالا