اقتصادی

ترکیدگی چرخ‌ها، علت سانحه هواپیمای قشم در مشهد

در پی فرود اضطراری صبح امروز یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی قشم در فرودگاه مشهد، دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه خود انفجار لاستیک های شماره 1 و 2 این هواپیما را علت این سانحه اعلام کرد. .

به گزارش دیباروز، در پی فرود اضطراری هواپیمای تهران-مشهد-مسقط-مشهد-تهران صبح امروز، دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه خود را منتشر کرد که به شرح زیر است.

بر اساس این گزارش، طبق طرح شرکت هواپیمایی قشم، هواپیمای فوکر 100 با علامت ثبت P-FQG این شرکت برای پرواز در مسیر تهران – مشهد – مسقط – مشهد – تهران در حدود ساعت 01:00 قرار بود. به وقت محلی (UTC20:30) روز چهارشنبه 8/4/1401 هواپیمای با شماره پرواز 2118 با 70 مسافر و 11 خدمه از باند سیزدهم فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به مقصد فرودگاه مسقط خارج شد. برخاستن و چرخش و همچنین لرزش غیرعادی هواپیما و موتور شماره یک.» پس از ادامه پرواز، خلبان موضوع را به برج مراقبت فرودگاه مشهد گزارش و درخواست بازدید از باند فرودگاه را کرد. پس از بازدید عوامل زمینی، قطعات لاستیک هواپیما در نزدیکی TWY G مشاهده شد و خلبان متعاقباً مطلع شد.

پس از تشریح این سانحه، اداره بررسی سانحه به شرح زیر اشاره کرد: خلبان با رعایت دستورالعمل های مربوطه با کاهش سوخت و اعلام وضعیت اضطراری به فرودگاه مشهد بازگشت و خلبان درخواست بازدید از چرخ ها در پایین گذر را داشت. نشان داد که چرخ اصلی هواپیما منفجر شده است ساعت 04:40 در فرودگاه محلی هواپیما آماده فرود در باند 31 بود. هنگام فرود چرخ دوم نیز منفجر شد و قسمت فولادی چرخ ها (رینگ) برخورد کرد. سطح باند به صورت غیرعادی حرکت ادامه یافت و در انتهای باند متوقف شد و اعلام شد که باند عملیاتی نشده است سپس مسافران در انتهای باند تخلیه و به ایستگاه CIP منتقل شدند و شرکت کادر فنی پس از تعویض چرخ آسیب دیده هواپیما را به پارکینگ فرودگاه منتقل کردند تا بررسی های لازم را انجام دهند و سریعا باند را راه اندازی کنند.دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاع از موضوع، کارشناسان خود را به محل اعزام کرد. شایان ذکر است مسئولان ذیربط با دریافت این خبر در همان لحظات اولیه، تیم مدیریت اورژانس (ERP) تشکیل و تمامی عوامل لازم در حالت آماده باش قرار گرفتند که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت. مسافران را با هواپیمای جایگزین به مسقط بفرستید و تحقیقات جامعی را در مورد حادثه آغاز کنید. قطعات آسیب دیده و ثبت اطلاعات پرواز هواپیما نیز با حضور نماینده سازمان در فرودگاه مشهد نگهداری و برای بررسی به تهران ارسال شد.

در بخشی دیگر از این گزارش، اداره تشخیص تصادفات جرح یا خسارت این حادثه را اینگونه اعلام کرد: این حادثه خسارت جانی و یا جراحتی در پی نداشته است. ویزیت روانپزشکی انجام نشد مشکل خاصی مشاهده نشد و او و سایر مسافران ساعت 8 صبح به پرواز خود به سمت مسقط ادامه می دهند.

در ادامه این گزارش در خصوص خسارت وارده به هواپیما آمده است: بر اثر این حادثه چرخ های شماره 1 و 2 منفجر شده و به درب ارابه فرود چپ، پوسته بال، بدنه، گلگیر چپ، موتور شماره 1 و جزئی آسیب وارد شده است. آسیب در سیم کشی ارابه فرود مشاهده شد.

سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش اولیه دفتر بررسی سانحه در قسمت محدودیت پرواز توضیح داد:. پس از حادثه پروازهای فرودگاهی از باند دیگر فرودگاه انجام شد و پس از انتقال هواپیما به پارکینگ، ظهر چهارشنبه باند فرودگاه مشهد به بهره برداری رسید.

در بخش اطلاعات هواپیمای این گزارش آمده است: فوکر 100 مدل F28-MK100 با شماره سریال 11462 و نشان ثبت EP-FQG متعلق به شرکت هواپیمایی قشم است و دارای نرخ اجرا از زمان تولید تا زمان رویداد برابر با 55705 ساعت و 53420 چرخه پرواز ثبت شده است.این هواپیما دارای گواهینامه ثبت نام معتبر و مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری است.

مشخصات خدمه پرواز

آخرین قسمت گزارش دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به مشخصات خدمه کابین اختصاص داشت و متن آن به شرح زیر است: اعتبار و گواهی پزشکی وی تا تاریخ 1391/08/01 اعتبار دارد. خلبان دوم دارای گواهینامه خلبانی ATPL به شماره 606399 با مدرک خلبانی مربی در F100 است که تا تاریخ 2023/01/31 اعتبار دارد و گواهی پزشکی وی نیز تا تاریخ 2022/11/30 معتبر است.

شدت سانحه فوق توسط اداره بررسی سانحه به عنوان میزان سانحه (حادثه) تعیین شده و از نظر اهمیت موضوع و تعداد دفعات چرخش هواپیما در باند فرودگاه مشهد، بررسی ها مطابق با مقررات کنوانسیون شیکاگو اجرا می شود و اطلاع رسانی لازم به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و مرجع ذیصلاح جهت بررسی حادثه در کشور سازنده (DSB) جهت تعیین علت اصلی حادثه انجام خواهد شد. پس از دریافت و بررسی کلیه اطلاعات و مستندات این حادثه، نتیجه نهایی اخذ و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا