اقتصادی

جزئیات جدید از سانحه قطار مشهد – یزد/راننده بیل مکانیکی مقصر است

رئیس کمیسیون عالی حوادث با اشاره به ادامه بررسی و ارزیابی سانحه ریلی رخ داده در قطار مشهد – یزد گفت: راننده بیل مکانیکی به دلایل نامعلومی فاصله ایمنی از خط ریلی را رعایت نکرد. باعث این حادثه شد.

محمدحسن اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره علل و علل حادثه ریلی امروز که منجر به واژگونی 5 واگن قطار مسافربری مشهد- یزد شد، اظهار کرد: پیمانکار راه آهن در حال بازسازی خط جایگزینی تصادفی بود که در حال حاضر در حال ساخت است. و به همین دلیل بیل مکانیکی در محل حضور داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان فعال بودن خط و در آن خط تردد، یک بیل مکانیکی در کنار راه آهن قرار داشت، افزود: طبق پروتکل های اعلام شده که همواره به پیمانکاران اطلاع رسانی می کنیم، حداقل فاصله برای تجهیزات و ماشین آلات از این قبیل است. همانطور که بیل مکانیکی باید سه متر از مسیر راه آهن فاصله داشته باشد اما مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است که این بیل مکانیکی بدون در نظر گرفتن فاصله ایمنی در کنار راه آهن قرار گرفته است.در حال حاضر در حال بررسی بیشتر هستیم.راننده بیل مکانیکی وضعیت خوبی ندارد. اما تا کنون مطمئن هستیم که این تصادف عمدی نبوده است.

رئیس سازمان عالی تصادفات با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی و بررسی معیارهای مختلف برای کشف علت اصلی حادثه و تشریح علل آن هستیم، ادامه داد: طبق پروتکل ها، زمانی که خط برق می شود و به اصطلاح راه اندازی می شود. خط، ماشین آلات و تجهیزات مانند بیل مکانیکی باید از راه آهن و خارج از منطقه دور باشند. اما در این حادثه با وجود اینکه این راه آهن ساعت 4:30 صبح امروز فعال شده بود، یک بیل مکانیکی در حال رعایت فاصله ایمنی بود که در حال بررسی هستیم.

الاسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا نیم ساعت قبل از حادثه یک بیل مکانیکی در کنار خط ظاهر شده در حالی که قطار دیگری حدود یک ساعت قبل از حادثه از منطقه عبور کرده است و ما هنوز اطلاعات دقیقی نداریم. در حال بررسی موضوع هستیم تا متوجه شویم چرا این فاصله ایمنی رعایت نشده است، اما تاکنون بر اساس بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که خود بیل مکانیکی عامل حادثه نبوده بلکه بوم آن هنگام چرخش به قطار برخورد کرده است. ظاهراً راننده بیل مکانیکی بود که از قطار دور می‌شد، اما در حین حرکت و چرخش برای او این اتفاق افتاد.

اسماعیلی گفت: به محض مشخص شدن نتیجه نهایی و مشخص شدن تمام جزئیات و ابعاد این حادثه گزارش کامل را اعلام می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا