تست جرثقیل سقفی چگونه است

طبق این استاندارد تست جرثقیل در بخش های اشاره شده ی زیر می نواند صورت گیرد:

جرثقیل سقفی شامل انواع تک پل و دو پل، دو پل با کالسکه گردان، جرثقیل رونشین و جرثقیل آویز می باشد

۱تست پایداری دستگاه

تست های پایداری معمولأ روی بخش های اصلی بوم انجام می شود و برای بوم کمکی در نظر گرفته نمی شود. همچنین این جدول نشان می دهد که اگر یک جرثقیل متحرک قابلیت برداشتن بار و حمل آن را طبق جدول بار داشته باشد، با باری به اندازه ۱.۵×SWL برای دستیابی به پایداری ۶۶.۶ درصد حد واژگونی تست می شود.

۲تست ساختاری

الزام رایج  برای  تست  یکپارچگی ساختاری دستگاه، انجام دو تست جرثقیل با ۱۲۵ درصد ظرفیت بارگذاری در ناحیه شکست ساختاری جدول بار جرثقیل مربوطه است. قابل ذکر است که در استاندارد های قبلی این مقدار ۱۱۰ درصد ظرفیت بارگذاری در ناحیه ی شکست ساختاری دستگاه بوده که اکنون در استانداردهای حدید ۱۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تمامی بوم های کمکی با تنها ۱۱۰ درصد ظرفیت تست خواهند شد.

۳تست وینچ جرثقیل

تست وینچ معمولی با ۱۱۰ درصد قدرت کشش انجام می شود و ترمز وینچ برای توقف عملیات مورد نیاز بوده و باید به درستی عمل کند. در واقع ظرفیت وینچ و ترمز آن در این تست جرثقیل مورد ارزیابی قرار می گیرد.

۴تست های مضاعف

تست قلاب جرثقیل ها که با (۲×SWL) برابر ظرفیت انجام می شود. همچنین تست سیم بکسل بالابر کمکی، تست سیم بکسل بالابراصلی در جرثقیل های هیدرو لیک از تست های مضاعف هستند.

به یاد داشته باشید که نتیجه ی تمام تست های جرثقیل را با ذکر کامل مشخصات دستگاه (مدل، شماره سریال، شماره شاسی، کارخانه ی سازنده، سال ساخت و تناژ) نام راننده، نام شرکت یا صاحب دستگاه، روش تست، محل انجام تست و نام بازرس و تاریخ بازرسی کاملأ ثبت و اسناد مربوطه بایگانی شوند.

اسنادی که باید توسط سازنده ی دستگاه ارائه شوند عبارتند از:

  1. گواهینامه ی تست پایداری، تست ساختاری و شرایط  بارگذاری  به  صورت برداشتن بار و حمل بار با دستگاه
  2. گواهینامه تست وینچ و فراهم کردن نتایج تست بار بیش از ظرفیت
  3. گواهینامه تست قلاب
  4. گواهینامه تست سیم بکسل

بازرسی جرثقیل و تست جرثقیل بر اساس استاندارد BS

مهمترین نکاتی که در مورد تست جرثقیل در استاندارد۱۷۵۷ BS  ذکر شده است تست های زیرند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

۱تست استاتیک جرثقیل

تمام تست های استاتیک و دینامیک جرثقیل و بازرسی جرثقیل باید در زمین  هموار، صاف و محکم و حداکثر با شیب ۰.۵ درصد و در شرایط آب و هوایی  مناسب انجام شود و حداکثر سرعت باد در شرایط تست ۸.۳ متر بر ثانیه باشد.

تست استاتیک جرثقیل بر روی Jip , Fly Jip با هر طول نیز انجام می شود. به یاد داشته باشد تست با حداکثر شعاع عملیاتی و یا کمترین زاویه Jip  انجام شود.

بیشتر بخوانید : sepanocrane.com

تناژ وزنه برای تست استاتیک جرثقیل از فرمول زیر بدست می آید:

بار حداکثر به ارتفاع ۱۰-۲۰ سانتی متر از سطح زمین توسط جرثقیل بلند می شود و حداقل ۱۰ دقیقه  در این حالت باقی می ماند. سپس  توسط  بازرس  دستگاه  مورد  بررسی  قرار گرفت.

تست پایداری جرثقیل:

تست  پایداری جرثقیل  معمولأ  روی بخش هایی از جرثقیل  که  پایداری  کمتری دارند  مانند بخش هایی از بوم  مطابق با فرمول زیر انجام  می شود.

T=1.25SWL+0.1F

F=mG+G(j+n)/j+K

T: تناژ وزنه

SWL: وزن بار مجاز

F: نیروی وزن حاصل از Jip , Fly Jip (بازوهای کمکی)

G:وزن Jip

G: وزن Jip Fly

J,K: ابعاد Jip , Fly Jip

m , n: شعاع مراکز گرانش  Jip , Fly Jip

(x,y),(X,Y): طول و عرض مراکز گرانش Jip , Fly Jip

کسب اطلاعات بیشتر : http://wikipedia.org/wiki

 

دکمه بازگشت به بالا