اجتماعی

تست سریع و رایگان کرونا در مراکز بهداشتی / کارایی این تست‌ها در اوایل بیماری

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به استفاده از آزمایشات سریع آنتی ژن در مراکز بهداشتی ، گفت: “آزمایشات سریع آنتی ژن قدرت تشخیصی خوبی در مراحل اولیه بیماری دارند و طبق پروتکل های موجود در سیستم دولت و مراکز بهداشتی وزارت بهداشت مورد استفاده قرار می گیرند.” راه اندازی شده است

در مصاحبه ای با دیباروز ، دکتر علیرضا بیگلری با توجه به آزمایشات تشخیص سریع ، ما یک شرکت ایرانی را در زمینه تولید آزمایشات سریع آنتی ژن که تولید و وارد بازار می شود ، معتبر دانسته ایم. چهار تا پنج شرکت نیز محصولات خود را ارزیابی می کنند که در صورت مجوز ، به راحتی وارد بازار می شوند و به راحتی نیازهای بازار برای آزمایش سریع آنتی ژن را برآورده می کنند.

وی افزود: “البته کیت های خارجی که به کشور وارد می شوند نیز مورد بررسی قرار گرفته اند و در صورت تأیید ، به شرطی که محصولات داخلی نتوانند بازار را تأمین کنند ، کیت های تست سریع آنتی ژن خارجی به عنوان دریچه اطمینان وارد می شوند.” و این نیاز توسط شرکتهای آماده جهت واردات به کشور با مطالعات دقیق برآورده می شود. در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که مورد تأیید قرار گرفته اند و هر زمان نیاز کشور بیش از ظرفیت تولید داخلی باشد ، وارد چرخه می شوند. البته نکته مهم برای ما کیفیت است و توجه زیادی به این موضوع می شود.

وی گفت: وزارت بهداشت برنامه ای برای استفاده از آزمایش آنتی بادی در سیستم دولتی ندارد و آنچه در حال حاضر استفاده می شود آزمایش سریع آنتی ژن است. در بین تمام دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده و مطمئناً با افزایش تولید تعداد مجموعه ها افزایش می یابد و بتدریج سایر شرکت ها برای تولید این گروه ها اضافه می شوند.

بیگلری گفت: “طبق پروتکل های تدوین شده ، آزمایشات آنتی ژن در سیستم دولتی و مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت استفاده می شود و برای افراد تحت پوشش پروتکل اطلاع رسانی بصورت رایگان انجام می شود.”

وی درباره میزان خطای آزمایش سریع آنتی ژن گفت: آزمایش های سریع آنتی ژن می تواند حدود 80 درصد PCR ها را تشخیص دهد. این بدان معنی است که اگر تست PCR بتواند 100 مورد از این آزمایش ها را تشخیص دهد ، در این صورت آزمایش های سریع آنتی ژن می تواند 80 مورد را تشخیص دهد. همزمان با توجه به اینکه ویژگی آزمایشات سریع آنتی ژن نزدیک به 100٪ و پاسخ مثبت 100٪ مثبت است ، ما احساس راحتی می کنیم. البته مهم این است که با توجه به اینکه انجام این آزمایش ها سریعتر و راحتتر از تست PCR است و برای انجام آزمایش به امکانات فنی خاصی احتیاج ندارد ، یکی از مزایای تست آنتی ژن سریع این است.

“تجربه ما ، تجربه بسیاری از کشورها و توصیه های سازمان بهداشت جهانی این را نشان داده است آزمایشات سریع آنتی ژن در اوایل بیماری قدرت تشخیص خوبی دارند. افرادی که در بیمارستان بستری هستند برای انجام آزمایش به تکنیک بهتری نیاز دارند که PCR است و شخصی که در بیمارستان است ممکن است در هفته دوم عفونت باشد. این آزمایشات در مراحل اولیه بیماری خوب عمل می کنند ، اما ممکن است در مراحل بعدی بیماری که بار ویروس کم است ، نتیجه خوبی نداشته باشند اما عوارض بیشتری را مشاهده می کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا