علمی و پزشکی

همه چیز درباره تست‌های ۳۰ دقیقه‌ای کرونا + هزینه انجام تست

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت در وزارت بهداشت ، درباره توضیح آزمایشات سریع تشخیصی تاج ، گفت: “روش استاندارد طلا و مرجع تشخیصی نهایی برای تاج ، آزمایش PCR است.”

دکتر.. سیامک سامی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایرانوی در مورد تفاوت بین آزمایش های سریع Corona و تست های PCR گفت: “نمونه ای که برای انجام آزمایش تشخیص سریع آنتی ژن ویروس Covid-19 استفاده شد همان نمونه تنفسی فوقانی است ، یعنی نمونه حلق حلقی که به طور خاص با نمونه گیری ماهرانه اسکن می شود. کسانی که از پوشش محافظت شخصی کامل استفاده می کنند. در حقیقت ، این همان نمونه ای است که برای تشخیص مولکولی یا واکنش زنجیره ای پلیمراز نیز استفاده می شود. آزمایش تشخیص آنتی ژن ویروس کوید -19 با استفاده از دستگاه های تشخیص سریع از لحاظ عملی از آزمایش ویروس مولکولی برتر است.

تفاوت بین تست سریع و PCR

وی افزود: آزمایش مولکولی اگرچه هنوز روش استاندارد و مرجع برای تشخیص نهایی بیماری است اما نیاز به رعایت استانداردهای ویژه ، آزمایشگاه های تخصصی ، تجهیزات پیچیده و گران قیمت و از همه مهمتر کادر فنی ماهر و مجرب در انجام آزمایش های تشخیصی مولکولی است. در حال بودن است. با این حال ، آزمایش آنتی ژن ویروس Covid-19 به تجهیزات و امکانات ساده تر و ارزان تری نیاز دارد و برای این کار رعایت استانداردهای مشابه مرکز نمونه گیری کافی است.

وی ادامه داد: برای انجام آزمایش تشخیص آنتی ژن ویروس ، نیازی به تجربه و مهارت های مورد نیاز برای آزمایش تشخیص مولکولی ندارید. برای انجام آزمایش تشخیصی مولکولی ، یک نمونه از سیستم تنفسی باید به تعداد مشخصی از آزمایشگاه ها منتقل شود و بسته به حجم کار و تعداد نمونه آزمایشگاه دریافت می کند و با افزایش تعداد ویزیت می تواند افزایش یابد ، نتایج به تأخیر می افتد. 48 تا 72 ساعت در دسترس باشید.

نتیجه هر آزمون را پس از 15 تا 30 دقیقه مشاهده کنید

سامی ادامه داد: با این حال ، در مراكزی كه با تشخیص سریع می توان ویروس را برای تشخیص آنتی ژن آزمایش كرد ، نیازی به ارسال نمونه به محل دیگر نیست نتیجه هر آزمایش معمولاً طی 15 تا 30 دقیقه گزارش می شود. یکی از نقاط ضعف روش تشخیص آنتی ژن با استفاده از دستگاه های تشخیص سریع ، حساسیت نسبی پایین آن در مقایسه با روش تشخیص مولکولی است که با محدود کردن استفاده از این روش به افراد علامت دار ، تا حد زیادی جبران می شود. بنابراین ، ابزار تشخیص سریع باید در درجه اول برای تشخیص بیماری در افراد علامت دار استفاده شود و استفاده از آنها در افراد بدون علامت بسیار محدود است. زیرا این انتظار وجود دارد که با کاهش تعداد ویروس ها در افراد بدون علائم ، منفی های کاذب بیشتری مشاهده شود.

وی افزود: “دستگاه های تشخیص سریع آنتی ژن در مواقعی که حساسیت آنها نسبت به روش تشخیص مولکولی بهتر از 80٪ باشد و مشخصات آن بهتر از 97٪ باشد ، در تشخیص استفاده می شود.” همچنین توانایی انجام آزمایش آنتی ژن با دستگاه های تشخیص سریع نسبت به آزمایش تشخیص مولکولی محدودتر است زیرا معمولاً به طور همزمان برای تعداد زیادی از بیماران انجام نمی شود. در یک آزمایشگاه تشخیص مولکولی ، ده ها یا صدها نمونه بیمار می تواند به طور همزمان آزمایش شود.

وی افزود: “در حال حاضر ، به دلیل نیاز به گرفتن نمونه از دستگاه تنفسی فوقانی که کار ساده ای نیست و همچنین مشکل نسبی آزمایش و رعایت استانداردهای ایمنی ، خود این آزمایش مجاز نیست.” و بنابراین این ابزار تشخیصی بصورت حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد و فقط باید توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده و ماهر استفاده شود تا کار با آنها آسان تر شود.

هزینه تست سریع تاج

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با استفاده از آزمایشات سریع امکان کاهش هزینه آزمایش وجود دارد ، گفت: هزینه آزمایش سریع تشخیص آنتی ژن ارزان تر از آزمایش تشخیص مولکولی است و طبق دستور وزیر بهداشت ، اگر این آزمایش در فرآیندهای تشخیصی و در مراکز بهداشتی درمانی منتخب براساس پروتکل ها و اولویت ها انجام شود ارتباطات ، هزینه ای برای بیماران و دریافت کنندگان نخواهد داشت و تحت پوشش بیمه پایه و دولتی خواهد بود. حتما حتما؛ هزینه آزمایش سریع تشخیص آنتی ژن هنوز مشخص نشده است در حال حاضر قیمت کیت وارداتی کمتر از 5 دلار نخواهد بود.

میزان خطا در آزمایشات سریع

وی با اشاره به قابلیت اطمینان یا میزان خطای آزمایش های سریع گفت: “آزمایش سریع تشخیص آنتی ژن ، مانند هر آزمایش دیگر ، منابع خطای خاص خود را دارد.” مهمترین علت منفی کاذب در آزمایشهای تشخیص مولکولی ، فاصله زمانی بین ورود ویروس به بدن و زمان نمونه گیری برای آزمایش است. در حقیقت ، اعتبار نتایج آزمایشگاهی به تعداد ویروس های بدن بستگی دارد. تجربه و منابع علمی می گوید هیچ یک از روشهای تشخیصی آزمایشگاهی سنتی ، از جمله روشهای تشخیص مولکولی ، نمی تواند فرد آلوده به ویروس را در روز اول تشخیص دهد. اما هرچه زمان آزمایش به شروع یا شدت علائم نزدیکتر باشد ، احتمال نتیجه مثبت بیشتر و در واقع منفی های کاذب کمتر خواهد بود.

زمان ایده آل برای انجام سریع آزمایش آنتی ژن

سامی تأکید کرد: در روش تشخیص مولکولی ، ممکن است میزان نتایج منفی کاذب در روز بروز علائم به حدود 35٪ برسد ، اما با پیشرفت بیماری این میزان کاهش می یابد. بنابراین ، یکی از مهمترین عوامل در صحت و سقم نتیجه آزمون ، زمان نمونه گیری برای آزمون است. با آزمایش سریع تشخیص آنتی ژن ، زمان ایده آل 5 تا 7 روز پس از شروع علائم است. در این مدت ، تعداد ویروس ها در سیستم تنفسی معمولاً برای تشخیص کافی است. عوامل مهم دیگری که می تواند از نتایج نادرست جلوگیری کند ، در دسترس بودن پرسنل بهداشتی معتبر و با کیفیت و پرسنل آموزش دیده و باتجربه است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان داخلی در حال طراحی و تولید کیت هایی متناسب با استانداردهای کمی و کیفی و استانداردهای وزارت بهداشت ، جهت استفاده گسترده در کشور هستند ، اظهار داشت: خوشبختانه نمونه برخی از تولیدکنندگان در حال ارزیابی هستند. آزمایشگاه ما حاوی بیشتر این ویژگی ها است. برای اینکه بتوانیم در تهیه کیت های سریع تشخیص آنتی ژن ویروس Covid-19 به وضعیتی مشابه کیت های تشخیص مولکولی تولید داخل برسیم ، باید از کیت های وارداتی استفاده کنیم تا تعداد آزمایش ها را به سرعت افزایش دهیم و برای شناسایی به لیست کیت های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی مراجعه کنیم. خواهیم کرد

سامی گفت: “با توجه به دانش ، مهارت و توانایی های فنی کارکنان مراکز جامع خدمات بهداشتی منتخب ، که مراکز ارجاع سرپایی برای بیماران Covid-19 هستند ، و همچنین تجربه استفاده از کیت های تشخیص سریع HIV در شبکه بهداشت کشور ، این امر به نظر نمی رسد.” برای استفاده از این دستگاههای تشخیصی ، یک آزمایش لازم است و با آموزش فوری ، می توان از دستگاههای تشخیص سریع آنتی ژن Covid-19 در این مراکز استفاده کرد ، و به دنبال آن سایر مراکز بهداشتی ارائه خدمات می تواند مفید و خاص باشد و آزمایشاتی را برای آنها ایجاد کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا