علمی و پزشکی

تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

بر اساس یک گزارش واضح، در مقایسه با سایر گروه های خونی، به نظر می رسد افراد دارای گروه خونی A بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قبل از 60 سالگی هستند، البته این تفاوت قابل توجه نیست و نیازی به مراقبت یا غربالگری بیشتر نیست.

گروه های خونی انواع مختلفی از مواد شیمیایی موجود در سطح گلبول های قرمز را توصیف می کنند. در میان محبوب ترین آنها، آنها “A” و “B” نامیده می شوند.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی، تفاوت‌های ظریف ناشی از جهش در ژن‌ها وجود دارد. تحقیقات ژنومی اکنون ارتباط واضحی بین ژن زیر مجموعه A-1 (A1) و سکته زودرس شناسایی کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل نزدیک به 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و نزدیک به 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. همه شرکت کنندگان از 18 تا 59 سال سن داشتند.

تحقیقات گسترده ژنومی دو جایگاه را شناسایی کرده است که به طور قابل توجهی با خطر سکته زودرس مرتبط هستند. یکی از این موقعیت ها مربوط به نقطه مربوط به ژن های گروه خونی است. تجزیه و تحلیل دوم بر روی ژن های گروه خونی خاص نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای گروه خونی A کدگذاری شده بود، 16 درصد بیشتر احتمال دارد که قبل از سن 60 سالگی دچار سکته شوند. در افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است.

با این حال، محققان گفتند که خطر اضافی سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A اندک است و بنابراین نیازی به مراقبت های اضافی یا نظارت و غربالگری برای این افراد نیست. در ایالات متحده، سالانه حدود 800000 نفر دچار سکته مغزی می شوند و حدود سه چهارم آن در افراد 65 سال یا بالاتر رخ می دهد. بعد از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یافته مهم این مطالعه از مقایسه سکته مغزی در افراد کمتر از 60 سال با افراد بالای 60 سال به دست آمد. برای این منظور، محققان از اطلاعات حدود 9300 نفر بالای 60 سال که سکته کرده بودند و همچنین حدود 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نکرده بودند استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته‌هایی که در اوایل زندگی اتفاق می‌افتند ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته‌هایی که در سنین بالا رخ می‌دهند داشته باشند. سکته‌های مغزی در بزرگسالان جوان کمتر به ذخایر چربی در شریان‌ها مربوط می‌شوند، اما بیشتر به لخته شدن خون مربوط می‌شوند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بخشی از ژنوم که برای گروه خونی کد می‌کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق بیماری کرونا مرتبط است که جریان خون را محدود می‌کند و با حملات قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert

دکمه بازگشت به بالا