علمی و پزشکی

ساخت دریچه‌های قلب و عروق خونی از بافت افراد

به گزارش Transparent به نقل از IO، مدیر عامل این استارت آپ، Elaine Schouten، قصد دارد دریچه های قلبی عروقی قابل تعمیر را در اسرع وقت توسعه و تجاری کند.

ایجاد دریچه های قلب و عروق خونی خود ترمیم شونده یک داستان علمی تخیلی نیست، بلکه یک واقعیت است. این استارتاپ با استفاده از فناوری «بازیابی طبیعی» روش جایگزین مناسبی را برای افراد مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا یا مشکلات قلبی عروقی ارائه می دهد.

این استارتاپ که در محوطه دانشگاه فناوری آیندهوون (TU/e) در هلند واقع شده است، می خواهد نوآوری را در اسرع وقت با کمک محققان در ایالات متحده، آلمان، بلژیک و بریتانیا راه اندازی کند.

شاتون گفت: “فناوری ما در سراسر جهان جدید نیست، اما از نظر کاربرد بسیار متفاوت است.” این فناوری بر اساس مواد پلیمری فوق مولکولی است که پروفسور ژان ماری لین برای آنها جایزه نوبل را در سال 1987 دریافت کرد. به طور خلاصه، این پلیمرها بدن بیمار را قادر می سازد تا به طور طبیعی یک رگ خونی یا دریچه قلب جدید را بازسازی کند. ما تاکنون پیشرفت خوبی در توسعه این فناوری داشته ایم و می خواهیم اولین نفری باشیم که آن را به بازار عرضه می کنیم.

استارتاپ Xeltis از وام های صندوق ضمانت اروپا برای تسریع آزمایشات بالینی دریچه های قلبی عروقی استفاده می کند.

شاتون می‌گوید: «شاید شبیه یک داستان علمی تخیلی به نظر برسد، اما بدن می‌تواند به تنهایی یک دریچه قلب یا رگ خونی جدید بسازد. چیزی که به عنوان یک ایمپلنت مصنوعی شروع می شود، در نهایت به بافتی از خود بدن تبدیل می شود.

در آزمایش‌های بالینی، Xeltis چیزی را آزمایش کرد که به عنوان دریچه قلب-ریوی شناخته می‌شود. بر روی کودکان مبتلا به نقص مادرزادی قلبی انجام شد که منجر به از کار افتادن دریچه مخصوص قلب و بروز سندرم نوزاد آبی می شود.

استارتاپ Xeltis می گوید: در این حالت، به دلیل اینکه نوزاد اکسیژن کافی دریافت نمی کند، خون دائما به قلب باز می گردد. معمولاً این کودکان دریچه ای از مواد ساخته شده از گاو دریافت می کنند که عملی نیست و باعث انقباض دریچه می شود. سپس این شیر باید دوباره برداشته شود. علاوه بر این با بزرگ شدن کودک، وجود این دریچه مشکل دیگری ایجاد می کند.

دریچه قلب ساخته شده از بافت گاو به خوبی انسان رشد نمی کند، اما با دریچه قلب ساخته شده از پلیمر، این مشکل وجود نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا