عمومی

تصاویر / قبیله‌ای آفریقایی با پاهای عجیب

دوما یا وادوما که با نام دِما نیز شناخته می‌شود، نام قبیله‌ای در روستای کانیمبا در شمال زیمبابوه است. مشاهده اختلال چوب برق یا اختلال ژنتیکی اندام خرچنگ در میان برخی از خانواده های این قبیله باعث شهرت آنها شد! گفته می شود حداقل 25 درصد از افراد این قبیله از این مشکل رنج می برند.

به گزارش دیباروز، «عصرایران» نیز نوشت: در روش الکتروفورتیک، مشکلات عضوی وجود دارد که معمولاً سه انگشت میانی وجود ندارد و دو انگشت خارجی به سمت داخل هدایت می شوند. در اثر چنین آشفتگی، این گروه به قبیله «دو انگشتی» یا «شترمرغ پا» معروف شدند.

این مشکل یک وضعیت اتوزومال غالب است که در اثر یک جهش منفرد در کروموزوم 7 ایجاد می شود. گزارش شده است که طبق گفته قبیله، بیماران مبتلا به این بیماری آسیبی ندارند اما به خوبی پذیرفته شده اند.

در حالی که به نظر می رسد پای شترمرغ بالا رفتن از درختان را برای قبیله آسان می کند، این وضعیت در وادوما به دلیل وجود یک منبع ژنتیکی کوچک حاکم بود و از آنجایی که قوانین قبیله ازدواج اعضای خارج از گروه را ممنوع می کرد.

این جهش ژنتیکی ارثی بیشتر تنها یک نوزاد از هر چهار نوزاد متولد شده در جمعیت Vadoma را تحت تاثیر قرار می دهد.

به دلیل انزوای این قبیله، اعضای Vadoma به توسعه و حفظ الکتروفورز در طول زمان کمک کرده‌اند و مخزن ژن نسبتاً کوچک باعث شیوع این بیماری نسبت به سایر مناطق شده است.

قبیله ای در صحرای کالاهاری نیز تعدادی اعضای الکتریکی دارد که به گفته کارشناسان ممکن است نسب مشترکی با وادوما داشته باشند.

البته طبق افسانه باستانی، مردم این قبیله معتقد بودند که هزاران سال پیش، موجوداتی از ستاره چپاهنگ برای اولین بار در منظومه شمسی ما ساکن شدند و بر روی زمین فرود آمدند. کسانی که شباهت زیادی به پرنده هایی داشتند که با انسان جفت می شدند و ازدواج می کردند! فرزندان این هیبرید، اجداد وادوما، بخش قابل توجهی از DNA انسان را به ارث می برند، اما در مورد پاها، تحت تأثیر ژن های شفیره قرار گرفته است. دو انگشت رو به روی هم در انتهای پا قرار می گیرند. این وضعیت انگشتان پا به آنها غریزه طبیعی برای بالا رفتن از درختان می دهد، اما مشکلات زیادی را برای دویدن یا راه رفتن ایجاد می کند. اعضای گروه به دلیل فرم پاهای خود قادر به پوشیدن کفش نیستند.

اگرچه این قبیله به چنین افسانه ای اعتقاد دارند، اما علت علمی این اختلال همان جهشی است که در کروموزوم 7 رخ داده است.

تصاویر/ قبایل آفریقایی پاهای عجیب

تصاویر/ قبایل آفریقایی پاهای عجیب

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا