عمومی

تلاش انگلیس برای به دست گرفتن دبیرکلی ناتو

تلاش انگلیس برای به دست گرفتن دبیرکلی ناتوبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، پس از ماه‌ها گمانه زنی درباره جانشین ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو که دوره ریاستش ماه سپتامبر به پایان می‌رسد، بن والاس وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی دی پی آ (DPA) از تمایلش برای دبیر کلی ناتو پرده برداشت و آن را جایگاهی “فوق العاده” توصیف کرد.
برخی رسانه‌ها در انگلیس موفقیت بن والاس را درصورت به دست گرفتن دبیرکلی ناتو موجب تقویت جایگاه این کشور در این سازمان نظامی در میانه جنگ اوکراین ارزیابی و اضافه کردند کشور‌های عضو ناتو معمولاً پشت در‌های بسته تصمیم می‌گیرند چه کسی دبیرکل شود.
برخی رسانه‌ها نیز معتقدند این تصمیم قطعی نیست و بن والاس با رقبایی نیز مواجه است به ویژه فرانسه که بازوی نظامی اتحادیه اروپا توصیف می‌شود و تمایل دارد این جایگاه را از آن خود کند و با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت‌هایی با سپردن سکان ناتو به عضو غیر اتحادیه اروپا وجود دارد.
برخی کارشناسان نیز پیشتازی دولت انگلیس و وزارت دفاع انگلیس را در کمک مالی به ناتو و تسلیحاتی به اوکراین در جنگ با روسیه در مقایسه با دیگر کشور‌های اروپایی عضو ناتو، از جمله علت‌های انتخاب او به برای سمت دبیرکلی این سازمان نظامی توصیف کردند.
انگلیس نخستین کشوری بود که با اهدای تانک‌های چلنجر با گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین، سطح کمک‌های تسلیحاتی خود را از سلاح‌های تدافعی به تهاجمی ارتقا داد. انگلیس همچنین در ماه جاری با ارسال موشک‌های دور برد و رادار گریز استورم شادو( سایه طوفان) به اوکراین، بار دیگر پیشتازی خود را در ارسال سلاح‌های تهاجمی‌تر و موشک‌های دور برد به اوکراین نشان داد که با استقبال و قدردانی کیف نیزهمراه شد.

دکمه بازگشت به بالا