علمی و پزشکی

تولید بیش از ۱۲ میلیون شربت استامینوفن در آبان و آذر/ مصرف بیش از ۲۰ میلیون سرم در آبان

به گزارش شفاف، سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در پاییز سال جاری به طور میانگین ۳.۴۴ قلم دارو در هر نسخه تجویز شده است که این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۳.۰۱ قلم دارو در هر نسخه و در سال ۹۹ ، ۲.۴۶ قلم دارو بوده است. این میزان نشان دهنده روند افزایش تجویز است.

به گفته وی در پاییز ۱۴۰۱ میزان دارو‌های تزریقی در نسخ به طور میانگین ۴۸ درصد بوده که در مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد و در مدت مشابه سال ۹۹ برابر با ۲۱ درصد بوده است.

او بیان کرد: در آبان و آذر سال جاری هر ماه بیش از ۶ میلیون عدد شربت استامینوفن در کشور تامین شده اند. این در حالی است که تامین در ماه‌های قبل از آن (شهریور و مرداد) حدود یک میلیون عدد بوده است.

او افزود: در آبان و آذر سال جاری به طور متوسط ماهانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد شربت ایبوپروفن و ۳ میلیون عدد سوسپانسیون کوآموکسی کلاو در کشور تامین شده اند. در حالی که تامین این دارو در شهریور سال جاری کمتر از نیم میلیون بوده است.

او  گفت: در حالی که متوسط مصرف سرم ماهانه در کشور در طول سال گذشته ۱۱ میلیون عدد بوده است؛ بیشترین مصرف سرم در سال جاری تاکنون مربوط به آبان با حجم بیش از ۲۰ میلیون عدد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا