“خودبیمار انگاری” ترسی در روزگار کرونا زده

"خودبیمار انگاری" ترسی در روزگار کرونا زده

یک روانشناس با اشاره به افزایش ترس طبیعی و غیر طبیعی مردم در طی بیماری همه گیر کووید 19 اظهار داشت: ترس معمولاً برای حفظ زندگی انسان ضروری است ، اما افزایش غیرطبیعی آن و انواع آن نیاز به پیگیری و درمان دارد.

شبنم طلاوی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ، وی گفت: “در برخی موارد ، اطلاعات نادرست در مورد موضوعی منجر به ترس های غیر طبیعی می شود و در نهایت پاسخ صحیح افراد را نشان می دهد. کاهش ترس های غیرطبیعی در روزهای همه گیر کاووند مستلزم کسب اطلاعات صحیح از کانال های مناسب است.” از طرف دیگر ، ما به ترس طبیعی از این بیماری نیاز داریم ، زیرا کمبود ترس می تواند منجر به عدم رعایت پروتکل های سالم شود.

وی درباره چگونگی بروز ترس و تفاوت آن با اضطراب گفت: “ترس با وجود تهدیدی رخ می دهد که به راحتی قابل تشخیص است و اضطراب یک احساس مبهم ترس یا ترس است که حتی بدون وجود هیچ تهدیدی خود را نشان می دهد. اضطراب عاطفی پیچیده تر از ترس ، دلهره ، تنش و بی حوصلگی است که ناشی از انتظار است. رویداد خطرناک و انتظار او.

به گفته تالوی ، ترس علائم جسمی مانند مشکلات تنفسی ، افزایش ضربان قلب ، درد قفسه سینه ، لرزش ، تعریق و … دارد. در موارد شدیدتر ، این علائم می تواند از جمله احساس وحشت و اضطراب ، احساس نیاز به فرار ، ترس از دست دادن کنترل ، احساس مرگ قریب الوقوع و احساس عدم توانایی در کنترل شرایط و واکنشها باشد.

در بخش دیگری از صحبت های خود ، روانپزشک به ترس های رایج مانند ترس از حبس ، قد ، رانندگی در بزرگراه ، حشرات بالدار ، مارها و گربه ها اشاره کرد و گفت: “افراد مبتلا به فوبیا ممکن است بدانند که ترس غیر منطقی دارند اما نمی توانند. احساسات آنها ” در شرایطی از این دست ، افراد حتی وقتی به آن فکر می کنند مضطرب می شوند و وقتی در واقع با ترس روبرو می شوند می ترسند. چنین تجربه ای چنان دشوار است که می تواند فرد را مجبور به اجتناب از شرایط و تغییر این سبک زندگی کند.

وی معتقد است که آگاهی از هراس اولین قدم برای غلبه بر آن است. فوبیا بسیار شایع است و قابل درمان است. همچنین ، غالباً افکار منفی و طرز تفکر در مورد موضوعات منجر به احساس موضوع می شود و همین احساس خاص منجر به رفتار خاصی می شود که می تواند منجر به واکنش هایی مانند جلوگیری از ترس شود.

تالوی با اشاره به تأثیر “شرطی سازی کلاسیک” در بروز بسیاری از ترس ها ، مثالی زد: “به عنوان مثال ، هنگام مشاهده سوسک ، کودک هنگام مشاهده سوسک از صدا و صدای بلند و واکنش همراه او. از طرف دیگر ، اگر واکنش فرد نسبت به کودک شدید نباشد ، مطمئناً این ترس از سوسک یا صداهای بلند در کودک نهادینه نمی شود.

وی همچنین گفت كه ذهن انسان این توانایی را دارد كه از كوچكترین نقاط به مسائل بزرگ توجه كرده و یك مدار عاطفی را براساس افكار خودش با توجه به افكار نادرست خود ایجاد كند و رفتار را با توجه به خود ایده ها بیان كند.

این روانپزشک در پایان با اشاره به تأثیر افزایش ترس در افزایش آسیب جسمی اظهار داشت: یکی از توصیه هایی که این روزها مردم می گیرند این است که برای صحبت در مورد مشکلات خود به یک روانپزشک مراجعه کنند ، آرام شوند و اطلاعات صحیح را بدست آورند ، زیرا یکی از این موارد کانال ها روش صحیح برای بدست آوردن اطلاعات صحیح ، مشاوره با روانپزشک برای تنفس است. تکنیک های آرام سازی عمیق و ذهن آگاهی اگر ترس ویرانگر باشد و زندگی را فلج کند ، برای حل آن از روانشناسان و درمانگران مشورت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا