عمومی

در ستایش سردار – دیباروز

عملکرد یکی از ملی پوشان در دو دیدار اخیر و مشخصا مقابل لبنان و سوریه باید بررسی شود. درست است که بدون شک وحید امیری بهترین بازیکن ایران در این دو دیدار بود اما پاس سردار آزمون آسان نیست.

به گزارش دیباروز، شرق وی نوشت: تیم ملی فوتبال ایران در یک قدمی صعود به جام جهانی است، شاگردان دراگان اسکوچیچ سرمربی این تیم در بازی برگشت مرحله گروهی رقابت های انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا موفق شدند در یک بازی فوق العاده از سد سوریه بگذرند. و بازی بی عیب و نقص با سه گل و ادامه جدول رده بندی با امتیاز 16. حالا که اختلاف تیم ایران و امارات در رده سوم 10 امتیاز است یعنی اگر ایران در هفتم بهمن از سد عراق بگذرد و با گرفتن سه امتیاز کامل سهمیه جام جهانی 2022 را تمام می کند.در قطر بدون صحبت و صحبت البته طبق اتفاقات ایران حتی اگر در آن بازی مساوی شود به قطر سفر خواهد کرد.

اما تا رسیدن به آن مسابقه باید عملکرد یکی از ملی پوشان در دو دیدار اخیر یعنی مقابل لبنان و سوریه را با جزئیات بیشتری بررسی کرد. درست است که بدون شک وحید امیری بهترین بازیکن ایران در این دو دیدار بود، اما نمی توان به راحتی از سردار آزمون مهاجم ایرانی گذشت. سردار در این دو بازی دو گل به ثمر رساند که هر کدام زمینه ساز موفقیت و در نهایت پیروزی تیم ملی در بازی ها بود. او برای اولین بار در دقیقه 91 بازی با لبنان گل تساوی را به ثمر رساند و سپس در دیدار با سوریه از تساوی بازی جلوگیری کرد و در سناریویی مشابه آنچه که به لبنان زد، موفق شد. بازکردن. هدف سوریه البته گلزنی کار و وظیفه سردار آزمون در تیم ملی است اما دو گل آخر او در شرایط متفاوتی به ثمر رسید و بر ارزش کارش افزود. سردار آزمون در حالی به اردوی تیم ملی اضافه شد که با موضوعی جنجالی در روسیه مواجه بود و آن طور که یکی از رسانه های روسی مدعی شد، شاید شرایط اکنون برای او سخت تر شود. البته صرف نظر از صحت یا نبودن ادعاهای مطرح شده علیه سردار آزمون، باید روحیه ایشان را ستود. بسیاری از بازیکنان به دلیل قرار گرفتن در پست سردار آزمون دچار اختلال روانی می شوند و تمرکز لازم برای دیدارهای مهم را از دست می دهند اما سردار به صورت حرفه ای از عهده این امر برآمد و اجازه نداد مشکلات احتمالی در زندگی شخصی او روی عملکردش در تیم ملی تاثیر منفی بگذارد.

ضمن اینکه درهای مقدماتی جام جهانی با دعوت نشدن مهدی طارمی ستاره خط حمله تیم ملی توسط دراگان اسکوچیچ به این تیم باز شد. غیبت مهدی طارمی ناخودآگاه بار خط حمله تیم ملی را بر دوش سردار آزمون گذاشت. او این بار می توانست با حضور علیرضا جهانبخش جدا شود اما محرومیت جهانبخش از دیدار مقابل سوریه کار سردار را سخت تر از رویارویی با لبنان کرد. با این وجود، رهبر آزمون تکالیف خود را به بهترین شکل ممکن انجام داد. او از معدود بازیکنان تیم ملی بود که در فضای مجازی از مهدی طارمی حمایت کرد و امیدوار بود خیلی زود به تیم ملی بازگردد و در لبنان و سوریه گل های حساسی به ثمر رساند تا جای خود را در بین بزرگان فوتبال ایران باز کند. سردار در اولین بازی سی و هشتمین گل ملی خود را به علی کریمی زد و چهارمین گلزن برتر تاریخ فوتبال ایران در سطح ملی شد. او در دیدار با سوریه به رفتن عادت نکرد و این بار با گلزنی مجدد علی کریمی تنها ماند و در کنار جواد نکونام سومین گلزن تاریخ تیم ملی ایران شد. البته صحبت از 39 گل خورده جواد نکونام است و گفته می شود او 38 گل زده اما هر چه باشد تاثیری بر سومین گلزن سردار آزمون در تاریخ فوتبال ایران ندارد. البته سردار اگر در زدن آخرین ضربات به سمت دروازه حریف دقت بیشتری می کرد، می توانست به تنهایی قهرمان شود. او با همین عملکرد در آستانه 27 سالگی رکوردی چشمگیر داشت و تنها دو اسطوره دیگر را پیش روی خود می بیند: کریم باقری با 50 گل ملی و علی دایی با 109 گل. هرچند در حال حاضر تصور رسیدن سردار آزمون به گل های ملی علی دایی پوچ به نظر می رسد، اما او تا رسیدن به مقام دوم کریم باقری در بین برترین گلزنان ملی ایران فاصله زیادی ندارد. با توجه به شرایطی که سردار آزمون از نظر سنی و موقعیت در تیم ملی دارد، شاید برای عبور از کریم باقری به زمان زیادی نیاز نداشته باشد.

البته درخشش سردار آزمون به مسابقات کشوری محدود نمی شود. او نزدیک به سه فصل است که به طور مداوم در عرصه باشگاهی بازی می کند و یکی از بازیکنان ارزشمند تیم زنیت است. در همین فصل و تا کنون 12 بازی برای زنیت انجام داد که از این تعداد 7 گل و 4 پاس گل برای هم تیمی هایش به ثمر رساند. سردار با همان هفت گلی که تاکنون زده است در جایگاه دوم برترین گلزنان لیگ روسیه قرار دارد و البته مانند یک گل شانس زیادی برای گلزنی در دو فصل گذشته دارد. او بود که با به ثمر رساندن چهارمین گل خود مقابل سوریه، رکورد علی دایی را به نام خود ثبت کرد و به بازیکنی تبدیل شد که بیشترین گل را برای ایران مقابل سوری ها به ثمر رساند و یکی دو رکورد دیگر هم دارد.

سردار با 60 بازی ملی با 20 گلی که در مقدماتی جام جهانی به ثمر رساند، اکنون سومین گلزن برتر ایران در این رقابت ها است. البته همین دو چهره شاخص تیم ملی یعنی کریم باقری و علی دایی در این رده بالاتر هستند اما همانطور که گفته شد این سن سردار آزمون است که می تواند به رکوردهای بیشتر در مسابقات امیدوار باشد. آینده دور نیست. در سطح ملی و البته در سطح باشگاهی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا