دفاع تمام‌قد سخنگوی شورای شهر از دستفروشان

دفاع تمام‌قد سخنگوی شورای شهر از دستفروشان

در نزولی ، برخی از فروشنده را سردرگمی شهرسازی مدرن توصیف کردند. اما پدیده شهری برای امرار معاش یکی از خصوصیات جوامع غیررسمی امروز در سراسر جهان است و فارغ از مضرات اجتماعی و اقتصادی آنها ، در صورت سازماندهی و برنامه ریزی توسط مسئولان ، می تواند موجب بهبود تجارت و کاهش مشکل بیکاری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، علی عطا سخنگوی شورای شهر تهران در یادداشتی به روزنامه همشهری نوشت: ما تعداد فروشندگان خیابان هستیم.

اگرچه هیچ ساختار سازمانی مرکزی و منسجمی برای مشاغل غیررسمی و خرده فروشی وجود ندارد ، اما چنین مشاغل دارای سیستم اجرایی و سازمانی منسجم در درون خود هستند. در سراسر جهان ، اقدامات جدی برای شناخت مشاغل غیر رسمی برداشته شده است. رابرت نیوورث ، محقق که فعالیت فروشندگان خیابانی را نوعی “اقتصاد غیررسمی” می داند ، در سخنان TED خود گفت: براساس برآوردها ، 1.8 میلیارد نفر از سال 2012 در این “اقتصاد غیررسمی” شرکت کرده اند و در کل 10 تریلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند. صنعت. .

در تهران ، آمارها از افزایش تعداد فروشندگان خیابان در سه سال گذشته حکایت دارد. طبق برخی از آمارها ، تا سال 1996 تعداد فروشندگان بین 4000 تا 6000 بود. اما تا تابستان سال 1998 ، تقریباً 20،000 نفر بدون کار و درآمدی غیر از فروش آن بودند و تعداد فروشندگان در یک دوره 1.5 ساله چهار برابر شد. مطالعه ای که در سال 2016 به دستور وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به مدت 60 ماه در کلیه 22 استان تهران انجام شده ، نشان داد 76٪ از فروشندگان مسافر و سرپرست خانوار و 64٪ آنها متاهل هستند. میانگین تعداد فرزندان فروشندگان خیابان 2.3 است که معادل میانگین ملی است. بسیاری از فروشندگان روزانه پیاپی با درآمد متوسط ​​45000 تومان کار می کنند و از این نظر علی رغم سخت کوشی روزانه ، هنوز زیر خط فقر زندگی می کنند. سی و سه درصد از خرده فروشان می گویند این اولین شغل آنها است و 43.1 درصد به دلیل اجبار ، کاهش حجم یا ورشکستگی به آن متوسل می شوند.

در سال 1997 ، شورای شهر تهران مصوبه ای را تصویب كرد كه به شهرداری ملزم به ساماندهی مشاغل سیار و غیر سیار ، مانند فروش دستی است. این تصمیم نشانگر شناخت شورای پنجم از فعالیت فروشندگان خیابان است. در مورد اینکه آیا ادرار مثالی از سیم خاردار وجود دارد یا نه ، یک اختلاف جدی وجود دارد. طبق قانون شهرداری ها ، در سراسر کشور لازم الاجرا است ، شهرداری باید از عبور سد جلوگیری کند. روش معمول شهرداری همیشه شمارش و معامله با فروش به عنوان نمونه ای از موانع جاده ای بوده است. نگاه انسان دوستانه و متفاوت شورای پنجم فضای متفاوتی را ایجاد کرد ، ارتقاء را از نمونه های پاسگاه حذف کرد و از شهرداری خواست تا آن را به عنوان نمونه ای از مشاغل تلفن همراه و غیرقانونی سامان دهد.

از طرف دیگر ، خوشبختانه گفتگو بین نمایندگان شهر و دستفروشان از سال گذشته آغاز شد و این به معنای شناخت فعالیت های آنها است و از این نظر باید یک راه حل مشترک پیدا شود. باید بپذیریم که دوران تقابل منفی و اجباری با فروش به پایان رسیده است. فروشندگان باید در زمان و مکان مشخصی ساماندهی و خدمت کنند و ثبت نام کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا