عمومی

دلال‌ها جلوی عرضه انار را گرفتند

“هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و انار بیشتر از آنچه مردم مصرف می کنند تولید می شود. این موضوع از طمع سوداگران است. آنها مطلقا علاقه ای به تأمین بازار داخلی ندارند و سود خود را در اولویت قرار داده اند.” اگر یک دلال بتواند انارها را به ازای هر کیلو دو دلار بفروشد ، در اینجا سه ​​برابر سود کرده است.

به گزارش روزنامه دیباروز اقتصاددان وی نوشت: “انار از هر کیلوگرم 20 هزار تومان فراتر رفت. در همین حال ، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره بار ، نخوردن انار را راه حلی برای گرانی میوه می داند و این که ایران یکی از پنج کشور بزرگ تولید کننده انار است. کشاورزان می گویند انارها را به ازای هر کیلو 5000 تومان می خرند و آنها را به فروش می رسانند. در عین حال ، به دلیل آزادسازی قیمت کود و سم ، هزینه های تولید دو برابر شده است. البته نمی توان تأثیر صادرات میوه را که مدتی است در حال رونق است نادیده گرفت. اما فعالان بازار میوه می گویند دلیل گرانی انارها کمبود نیست ، بلکه میوه فروشان فقط انارهای مرغوب خریداری می کنند و انارهای ارزان قیمت در بازار میوه و تره بار خریدار ندارند.

با خرید هر کیلوگرم یک باغ 5000 تومان باغ خریداری کنید

یک کشاورز به دنیای اقتصاد گفت که امسال انارها را فروخته تا فقط از آن در برابر فساد محافظت کند ، در غیر این صورت قیمت بازرگانان بسیار پایین است. وی می گوید ، اگر هزینه های سال گذشته همان بود كه بیش از 10 سال در این زمینه حضور داشته است ، هر كیلوگرم 6000 تومان معقول است. “اما کودی را که امسال چهار برابر گرانتر روی درختان انار ریختیم ، خریداری کردیم. سپس خریدار انار را برای هر کیلو 5000 تومان یعنی هزار تومان بیشتر از سال گذشته خریداری کرد!”

به گفته محمدی ، در پایان فصل برداشت قیمت نوسان کمی داشت: “وقتی فصل برداشت شروع شد ، برخی از باغداران انارهای خود را به ازای هر کیلوگرم 3000 تومان می فروختند. شخصی مثل من محصول را تا پایان فصل با قیمت مناسب نگه داشت ، اما این کار را نکرد. پایان فصل به 7 هزار رسید. تومان: در حالی که انارها در سطح شهرها کمتر از 14000 تومان فروخته نمی شوند.

محمدی می گوید اگر انار به موقع از درخت چیده نشود ، از پرندگان تغذیه می کند و خسارت زیادی به بار می آورد: “بنابراین می توان محصول را برای مدت زمان محدودی روی درخت نگه داشت. از طرف دیگر ، کشاورزان امکانات ذخیره انارها را در سردخانه هایی که قابل بازاریابی است ، ندارند. در یک زمان مناسب و با قیمت مناسب ؛ شرایط نقدینگی فاجعه بار است و ما باید محصول را بفروشیم تا از کود و سموم عبور کنیم و نمی توانیم صبر کنیم. “به طور خلاصه ، وضعیت فقط به نفع کارگزاران است.”

میوه فروشان فقط انارهای با کیفیت خریداری می کنند

رئیس فدراسیون فروشندگان میوه و تره بار در مورد افزایش قیمت انار به “اکونومیست” گفت: دلیل افزایش قیمت انار صادرات بی رویه و کمبود آن نیست. انارهای درجه یک و مرغوب گران شدند. انار میوه ای با نمونه ها و درجه های مختلف است و فروشندگان میوه برای افزایش قیمت میوه های باز و گران قیمت می خرند.

اسدالله کارگر در مورد تفاوت قیمت خرید پارک و مغازه های مرکز شهر گفت: “معمولاً از 10 تن میوه ، از 3 تا 4 تن میوه برای تأمین مناسب است و بقیه بار تقریباً چند درجه است.” از میوه های ضعیف و سوخته گرفته تا میوه های درجه یک.

وی در مورد اعتراض کشاورزان به پایین بودن قیمت خرید ، گفت: “کشاورز میوه هایی را با غلات و پوست می فروشد و همانطور که گفتم ، بخشی از بار کل برای تهیه در بازار مناسب است.” همچنین باید توجه داشت که مصرف کننده ترجیح می دهد میوه را به صورت دستی بچیند و اگر میوه فروشان تمام میوه ها را به بازار عرضه کنند ، به هیچ وجه فروخته نمی شود و یا به عبارت دیگر اصلاً قابل مصرف نیست.

کارگر درباره صادرات بی حاصل گفت: متأسفانه برخی از دلالان سود بیشتری را برای تأمین بازار داخلی ترجیح می دهند. ما بارها تأکید کرده ایم که ابتدا باید بازار کشور فراهم شود و محصول مازاد صادر شود ، اما متأسفانه به دلیل کاهش ارزش ، صادرات میوه رونق گرفته است. صادرات غیرقانونی و غیرقانونی میوه نه تنها باعث کاهش مصرف میوه در کشور می شود ، بلکه کشاورز را از ادامه فعالیت خود منصرف می کند. زیرا در ثروت صادراتی شرکت نمی کند.

3 هزار تومان اختلاف در فروش میوه

یک میوه فروش در خیابان کارگر شمالی گفت: “انار زیاد است ، اما کمبودی وجود ندارد. محصولات زیادی وجود دارد ، اما هیچ کس آن را نمی فروشد.” اصطلاحات انار این است که قیمت هر کیلوگرم در میدان ترهبار 17 هزار تومان است. میوه فروش برای سودآوری باید کیلویی 20 هزار تومان بفروشد ، در غیر اینصورت فایده ای ندارد. از طرف دیگر مردم توانایی خرید هر کیلو انار 20 هزار تومان را نداشتند. من نمی توانم بیاورم و مشتری نمی تواند خرید کند ، در وسط کارگزار می تواند کالاهای خود را صادر کند. همانطور که اکنون این کار را می کنند. 20 هزار تومان برای هر کیلو انار یعنی کمتر از یک دلار. اگر آنها می توانستند همان انارها را با قیمت بیش از 2 دلار در افغانستان بفروشند. “هر چه بیشتر در آنجا بفروشند ، در اینجا سود بیشتری خواهند داشت.”

به گفته فروشنده میوه که انار را به ازای هر کیلو 17000 تومان می فروشد ، این محصول از باغ ها به انبارها منتقل می شود و فقط به مقدار محدود در بازار عرضه می شود: “آنها یا بقیه را صادر می کنند یا تا زمان افزایش قیمت آن را نگه می دارند.”

یکی دیگر از فروشندگان میوه در خیابان میرزای شیرازی به دنیای الاقتصاد گفت: “انارها در بازار سبزیجات و میوه به ازای هر کیلوگرم 16 هزار تومان فروخته می شود.”

وی در مورد دلیل افزایش قیمت این میوه گفت: “هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و انار بیش از آنچه مردم مصرف می کنند تولید می کند. این مسئله از طمع سوداگران است. آنها در تهیه بازار محلی اصلاً اهمیتی نمی دهند و سود خود را اولویت قرار داده اند.” اگر کارگزار بتواند انارها را به ازای هر کیلو دو دلار در عراق بفروشد او در اینجا سه ​​برابر سود کرد. “

این میوه فروش این انار را به ازای هر کیلوگرم 20 هزار تومان می فروشد و معتقد است در روزهای آینده گران می شود. البته در بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران هر کیلو انار 11 هزار و 200 تومان سرو می شود.

فاصله بین مزرعه و بازار

اختلاف زیاد در قیمت خرید پارک با فروشگاه های مستقر در مراکز شهر کشور به دلیل حضور فعال دلالان است. کشاورزان همیشه به این تفاوت اعتراض داشته اند و امسال به دلیل حذف کودها و سموم دفع آفات از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و افزایش گاه به گاه 5 برابر قیمت این اقلام ، هزینه های تولید به قدری چشمگیر افزایش یافته که بسیاری از کشاورزان فاقد پول نقد هستند. رو به رو هستند. در عین حال ، میوه ها گاهی اوقات تا سه برابر قیمت در فروشگاه میوه به مصرف کنندگان فروخته می شوند. بسیاری از فعالان بازار تقویت سیستم بازار و ارتباط خریدار اصلی با کشاورز را راهی برای جدا کردن واسطه ها از بازار میوه می دانند. اگر بازار میوه طبق قوانین واسطه شود و سود دلالان فقط حق معمول واسطه گری باشد ، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید کشاورز ، کاهش قیمت میوه و دسترسی بیشتر افراد به میوه های مرغوب امکان پذیر است. متأسفانه فاصله کشاورزان ما با بازار بسیار زیاد شده و دلالان این خلا را پر کرده اند. به گفته کارشناسان ، تا زمانی که رابطه کشاورزان با بازار هرس نشود و آنها محصولات خود را بر اساس هزینه های تولید و در رقابت آزاد به بازار عرضه نکنند ، نمی توان به بازار میوه امیدوار بود.

آمار را بررسی کنید

سطح زیرکشت انار در کشور 90 هزار هکتار است و سال گذشته 900 هزار تن انار در کشور تولید شده است. این در حالی است که در سال 1997 تولید انار کشور 720 هزار تن بوده است که 15 هزار تن آن با ارزش 15 میلیون دلار صادر شده است. میزان متوسط ​​صادرات انار سالانه بین 15000 تا 35000 تن است و ایران به عنوان یکی از پنج تولید کننده بزرگ انار در جهان شناخته می شود. ارمنستان ، عراق ، امارات ، کره ، ژاپن و سوئیس کشورهای میزبان انار ایران هستند. همانطور که آمارها نشان می دهد ، نرخ ارز انار به این صورت است که اگر کشاورز از آن استفاده کند ، می تواند مشکلات تهیه کودهای سمی و سمی را حل کند. به همین دلیل ، به نظر می رسد تشدید روابط کشاورزان با بازار ، داخلی و خارجی ، سود و درآمد را به سمت زمین های کشاورزی هدایت می کند. ثروتی که اکنون در جیب دلالان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا