علمی و پزشکی

دنیای بدون کرونا، دست‌نیافتنی نیست

دیباروز / مرکزی مورد مثبت ویروس کرونا در اراک تأیید شد و این نشانی است که یک سال پیش دنیای ما را در منطقه مرکز تغییر داد.

367 روز پیش زندگی ما با خبر تغییر کرد ، قبل از آن ایده محدودیت در همه چیز بود! ما در محدوده توانایی های اجتماعی و حتی انسانی رفتاری نداشتیم. اضطراب از دست نشستن برای اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان هیچ تعریفی ندارد مگر اینکه خودمان در مورد آلودگی اطلاعاتی کسب کنیم! تا آن زمان ، ماسک ها شاید کم ارزش ترین ماده موجود در داروخانه ها بودند ، بنابراین ما در داروخانه ها نبودیم که ماسک پیدا کنیم و الکل عصا نیست ، اما این روزها همه نگرانی های ما در مورد مراقبت از سلامتی ما است.

ماسک ها یک سال است که جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند و قبل از آن اگر سرما بد یا آلودگی هوا داشته باشیم ممکن است ماسک داشته باشیم ، اما در طول یک سال گذشته از ماسک خارج نشده ایم و ممکن است چندین بار از چندین لایه ماسک استفاده کرده اند و حتی برای محافظت از خود با ماسک می خوابند.

تا یک سال پیش ، ما “پروتکل های سلامتی” را به طور کلی جدی نمی گرفتیم ، یا چیزی راجع به آن چیزی نمی شنیدیم یا نمی خواستیم بشنویم ، اما از روزی که کرونا آمد ، پروتکل های سلامتی به بخشی از جهان ما و حتی بخشی از جوک ها اکنون یک سال است که ماسک ها ، الکل ها ، پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی به واژگان آغاز و پایان کار ما تبدیل شده است و مطمئناً هرگز فکر نمی کردیم که این ویروس شوم یک سال دوام بیاورد و یک سال دیگر با ما بماند.

این روزها ویروس کرونا به یک سالگی رسیده است و تولدی ناگوار که غم و اندوه آن را از ذهن ما پاک نخواهد کرد. در این سال ، بسیاری زخمی شدند و زنده ماندند ، بسیاری از آنها یک دوره رنج را پشت سر گذاشتند ، بسیاری جان خود را از دست دادند و قطعاً افرادی هستند که همان فرد نخواهند بود همه اینها زیر سر ویروسی است که با چشم نمی توانیم ببینیم ، اما مرگ عزیزانمان را در زیر دست و پای این ویروس مشاهده کرده ایم و دیدیم که چگونه به طرز عجیبی در خاک مستقر شده است.

ما یک سال پر از سختی ، ترس و ترس را پشت سر گذاشته ایم ، اما هر روز صدای زنگ خطر را از گوشه گوشه استان ، کشور و جهان زیر سر این ویروس شیطانی می شنویم و راهی جز این نیست کنار بیاییم ، و ما با آن زندگی نمی کنیم.

تاکنون در دنیا 111 میلیون و 653 هزار و 941 نفر به کرونا آلوده شده اند ، دو میلیون و 472 هزار و 381 نفر فوت کرده اند و در ایران یک میلیون و 556 هزار و 81 زخمی و 59 هزار و 409 نفر فوت کرده اند.

استان مرکزی دومین استان در کشور بود که اولین مورد مثبت ویروس کرونا را در اولین شهر اسفنداما تشخیص داد و تاکنون تعداد افراد آلوده در این استان به 36،696 رسیده است و 1451 نفر جان خود را از دست داده اند ، اما با وجود گذشت از یک سال با وجود تمام محدودیت هایی که متحمل شده ایم ، ویروس نه تنها ضعیف نشده ، بلکه وحشیانه تر نیز شده است ، و این روزها با هویت های مختلف مانند تاج انگلیس در حال گسترش است.

یک سال از شیوع این ویروس در ایران می گذرد ، اما هنوز سوال های زیادی در ذهن ما وجود دارد ، اینکه کرونا دقیقاً چیست ، از کجا آمده است ، این روزهای سخت چه مدت طول می کشد و آینده ما با این ویروس چه خواهد بود؟ ؟

ممکن است پاسخ روشنی برای همه این س questionsالات نداشته باشیم ، اما فقط می دانیم که باید بپذیریم که هاله در حال حاضر از بین نمی رود و انسانها چاره ای جز مراقبت از خود ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در مورد تجربه امسال و قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا به خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) گفت: تجربه امسال ثابت کرده است که ایمن ترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی است.

دکتر سید محمد جمالیان با تأکید بر اینکه ما شرایط بسیار سختی را سپری می کنیم ، اضافه کرد: “ممکن است گفتن پنهان کاری ، رعایت فاصله اجتماعی و غیره آسان باشد ، اما با توجه به اینکه شخصیت انسان ابعاد مختلف دارد ، این موارد ساده نیست ، نیاز به تعامل دارد. این یک حرکت و سازش رحم است ، اما در این شرایط این رفتارها مطمئناً می توانند خطرناک باشند و سلامتی را تهدید کنند.

وی افزود: “به نظر می رسد که ما مدت طولانی با ویروس کرونا برخورد خواهیم کرد و مهمترین نگرانی من این است که پس از یک سال از شیوع این ویروس ، هیچ اقدام جدی توسط گروه های مختلف برای زندگی در همسایگان انجام نشده است کرونا. “سیستم های موازی دانشگاه ، مانند کلاس های درس ، باید روشی را طراحی می کردند تا از دسترسی مردم به وسایل مورد نیاز و فروشگاه برای تأمین نیازهایشان محروم شود. قرار بود امسال بازاریابی در فضای مجازی گسترش یابد ، اما همچنان شاهد مراجعه مردم برای کوچکترین نیازهایشان به فروشگاهها هستیم.

جمالیان گفت: “در هر صورت ، این ویروس حتی به زور به مردم آموخته شده است كه ما باید خود را با شرایط خود سازگار كنیم ، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد هزینه سنگینی بپردازیم.” “جهش در این ویروس در حال خطرناک شدن است. این روزها نگران باشید” ، این بیماری در افراد در سنین مختلف با هر جهش تأثیر می گذارد. اگر کودکان و نوجوانان بیمار شوند و مرگ و میر در این گروه سنی افزایش یابد ، به دلیل اینکه این گروه نسل مولد جامعه هستند ، با تهدیدی بسیار جدی روبرو خواهیم شد. امیدواریم قبل از بروز عواقب جبران ناپذیر شیوع بیشتر این ویروس ، بتوانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته ایم ، افزود: “شاید به جرأت بتوانیم بگوییم که در هر زمان با مشکلات زیادی روبرو شده ایم ، در طول سال گذشته بازگشایی مدارس را داشته ایم ، که بسیار یک تصمیم دشوار در این زمینه. در طول یک سال گذشته ، این ایده ایجاد شد که دانشگاه علوم پزشکی در برابر همه فعالیت ها موضع گیری می کند ، این برای دانشگاه و کارکنان بهداشت بسیار دشوار است ، اما در هر صورت ، ما باید قوانین را اجرا کنیم و مقرراتی برای محافظت از سلامتی و زندگی مردم. این آسیب اقتصادی ، اجتماعی و روانی ایجاد می کند ، اما هیچ راهی وجود ندارد زیرا چیزی مهمتر از سلامتی وجود ندارد.

جمالیان با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در بین کادر پزشکی گفت: یکی از راه های کنترل اپیدمی ها واکسن است اما به هر حال هر ساله شاهد افزایش موج ویروس آنفلوانزا هستیم و پس از هر رونق جدید واکسن وارد بازار می شود و واکسیناسیون انجام می شود. ” این کنترل بیماری را به دست می گیرد ، با این حال ، واکسن کرونا یکی از راه های کنترل بیماری است ، اما نباید از پروتکل ها اجتناب شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ، با تأکید بر اینکه من به طور قطعی اعلام می کنم که در طول یک سال گذشته ، مردم در کنترل بیماری با دانشگاه همکاری خوبی داشته اند و گفت ، “امیدوارم این همکاری ادامه یابد ، اگرچه سال سختی است. و ما در نوروز 99 در خانه ماندیم و در طول سال هیچ دید و بازدیدی نداشتیم و امسال ممکن است این تجربه دوباره تکرار شود ، که مطمئناً آسیب جدی روحی به افراد وارد خواهد کرد و در واقع یک بحران بزرگ محسوب می شود . اختلالات روانشناختی و اضطراب از جمله نگرانی های دانشگاه است و ما امیدواریم که یاد بگیریم با کرونا ، مهمانی های میزبان زندگی کنیم و سایر نیازهای اقتصادی و اجتماعی را برآورده کنیم.

به گزارش دیباروز ، طی یک سال گذشته ممکن است بارها شنیده باشیم که مردم می گویند کرونا کجا بود؟ یا آنها آن را بهانه ای برای شوخی های خود قرار دادند ، اما ویروس بسیاری از افراد را از بین برد و فقط افراد آلوده می توانند قدرت این ویروس کوچک را تأیید کنند.

این روزها که صحبت های زیادی در مورد کرونا انگلیس و قدرت انتقال آن زیاد است ، هیچ چیز جز جدی گرفتن موضوع و پیروی از پروتکل های سلامتی نمی تواند به ما کمک کند. ما یک سال است که طعم واقعی زندگی را نچشیده ایم ، مطمئناً به راحتی. عادی سازی و عادی سازی داستان ، زندگی ما بدون روحیه ادامه خواهد یافت ، بنابراین برای یک بار هم که شده باید بیش از پیش برای خود و اطرافیان خود فدا کنیم تا بتوانیم حداقل نوروز 1400 و قرن جدید را با هم بودن آغاز کنیم. داشتن جهانی عاری از تاج قطعاً یک رویای دور نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا