عمومی

رازهای روزی شکوهمند – دیباروز

نمی توان به دعای چهل و پنجم روزنامه السجادیه اشاره ای نکرد که تصویری گرافیکی از عظمت و کرامت این ماه است و ماجرای فراق و وداع آقای سجدان را روایت می کند و نمازگزاران را به زینت می بخشد. ماه خدا

اما تداوم پایان آن ایام مبارک با عید سعید فطر، جشن بزرگ مسلمانان، می تواند مایه تسلی خاطره ها باشد و به تعبیر امام عاشقان (علیه السلام) بخشی از آن را جبران کند. از “فاجعه” غیبت رمضان صد شکر که این آمد و صد حیف که رفت!

و در روایتی از سید بن طاووس در کتاب بزرگ اقبال الامال رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «وقتی روز اول شوال فرا رسید، واعظ گریه کرد. : ای مومنان!

مرحوم میرزا جواد السید مالکی تبریزی با اشاره به این گونه روایات می فرماید: «خداوند ماه رمضان را عبادتگاه قرار داد و بندگان خود را در روز عید به جمع شدن برای دریافت جایزه و هدیه دعوت کرد» و اساساً عید است. . معنای واقعی آن چیزی جز این نیست.

«عید، زمانی است که خداوند متعال برای پاداش بندگان و بهره مندی از برکات آنها برمی گزیند و برای دریافت هدایا و ثواب گرد هم می آیند و به همه اعلام می کنند که به سوی او روی آورده و به بندگی خود اعتراف کرده است» و برای او طلب آمرزش کرد. . گناهان و تأمین نیازها و خواسته های آنها. در همه این موارد، خداوند به آنها وعده اطاعت و عطا را بالاتر از خواسته هایشان، اما بالاتر از آنچه ذهن انسان تصور می کند، داده است.»

و معتقد است: «عظمت این روز به اندازه همه اوقات و حالات ماه رمضان است، زیرا این روز زمان آشکار شدن ثمرات، ثواب دادن و قبول یا طرد، قناعت، خشم، نزدیکی، دوری، شادی است. یا بدبختی.»

عید فطر چنان باشکوه و مبارک است که شب آن کمتر از یک شب خیانت نبود; از امام سجاد علیه السلام روایت شده که این شب را به فرزندان خود تعلیم داد، پس فرمود: (این شب کمتر از آن شب نیست). به همین دلیل، یأس از فیض الهی، مانند شب قدر، محرومیت و زیان است که اولیای خدا آن را به سختی محکوم می کنند. پس این شب و روز را نباید از دست داد و نماز را باید سوغات دانست.

اما آنچه امشب و امروز بیش از همه به آن نیاز داریم این است که زیباترین راز جهان هستی را بیابیم و بخواهیم جوهر همه خوبی ها ظاهر شود.

گفتگو با امام غایب، گفتن راز و کمک خواستن از او، یکی از توصیه های اکید به این عید مبارک است. خواندن دعای زخم خودش. از این جهت صاحب «مراقبت» نوشته های بسیار دلنشین و نفیسی دارد که فقط باید از قلم پاک الهی او خواند.

از دعای وداع امام سجاد (علیه السلام) به تقدیم این قطعه عاطفی همگام با ایشان بسنده می شود: «خدایا سلام بر محمد و آل محمد و مصیبت ما را در این ماه جبران کن. و روز عید فطر را بر ما عید مبارک قرار ده و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که از دست داده ایم و در آن بیشتر ما… ما را ببخش و گناهانمان را ببخش و خدایا آنچه را که می خوریم بر ما ببخش. گناه پنهان و آشکار…

دستگاه! در این روز عید سعید فطر که روز عید و شادی مؤمنان و روز اجتماع مسلمانان است از هر گناهی که کرده ایم و از هر بدی کرده ایم و هر نیت بدی نقش بسته است. در آن وجدان ما به تو روی می آوریم و توبه می کنیم توبه ای برگشت ناپذیر از گناه و بازگشتی بی بازگشت به نافرمانی…بالها! «این عید را بر همه مؤمنان مبارک باد و در این روز موفق شدیم به بند بازگردیم و از گناهان خود توبه کنیم».

دکمه بازگشت به بالا