علمی و پزشکی

راهکارهای کاهش عطش در روزه‌داری

رفع تشنگی همیشه برای روزه داران یک چالش بوده است. به هر حال دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است و در آن روزهای طولانی و گرم روزه داری باید برنامه خوبی برای رفع این نیاز حیاتی بدن داشته باشید. در مطلب زیر توصیه هایی در مورد آداب نوشیدن آب در ماه مبارک رمضان و راهکارهایی برای رفع تشنگی از منابع طب ایرانی برای شما آورده ایم.

*** برای صبحانه خداحافظ آب سرد

نوشیدن آب سرد در وعده صبحانه باعث گرفتگی های گوارشی و درد معده می شود. همچنین نوشیدن آب زیاد اشتهای شما را کم می کند و دیگر جایی برای خوردن ندارید. بنابراین بدن شما با کمبود انرژی مواجه است. در هنگام صبحانه، بهتر است از شیر ولرم با قندهای طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده کنید تا بدن را آبرسانی کرده و از بالا و پایین رفتن قند خون جلوگیری کنید. نوشیدن چای سبک نیز گزینه بدی نیست، اما توجه داشته باشید که فقط مجاز به نوشیدن چای سبک هستید. زیرا چای پررنگ به شدت ادرارآور است و باعث دفع بیشتر آب بدن می شود.

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در روزه داری

*** 8 لیوان آب از صبحانه تا ماژیک

از خوردن غذاهای سفت و کبابی در وعده صبحانه خودداری کنید، برای صبحانه کمی فرنی یا سوپ رقیق شده بسیار مناسب است. با مصرف این غذاها با یک تیر دو نشان شده اید. سیر هستید و آب و املاح مورد نیاز بدنتان را تامین می کنید، سعی کنید یک ساعت بعد از صبحانه آب بنوشید و قبل از خواب حدود 6 تا 8 لیوان آب و مایعات سرد بنوشید. توجه داشته باشید که لازم نیست تمام مایعات مورد نیاز بدنتان را با آب تامین کنید. بدن شما در ساعات روزه داری املاح و ویتامین ها را از دست می دهد که بهتر است با میوه ها، آب میوه های طبیعی و نوشیدنی هایی مانند شیر کم نمک تامین شود. آبلیمو، ترشک، تخم مرغ، نعناع و آب میوه های سنتی نیز برای رفع تشنگی مفید است. در روزهای ماه رمضان تا جایی که می توانید دور قهوه و نوشابه صف بکشید، زیرا همه این نوشیدنی ها تشنگی را افزایش می دهند.

*** عصاره های گیاهی معجزه آسا

نوشیدن مشروب سنتی را بعد از صبحانه فراموش نکنید. عرق قاصدک و عرق گربه ای از بهترین انواع عرق هستند که می توانند تشنگی شما را رفع کنند. هر دوی این گیاهان خنک و مرطوب هستند و بدن شما را خنک می کنند. قاصدک علاوه بر افزایش تحمل بدن در برابر گرما، کبد را پاکسازی می کند، گربه را عرق می کند و همچنین قلب را خنک، آرام و تقویت می کند. عرق تره فرنگی یکی دیگر از عرق های خنک کننده است که طبیعت سرد و مرطوب خود به کاهش دمای بدن کمک می کند.

مریم گلی و بادمجان نیز عطش را خنک و رفع می کنند و می توانند آب را در دانه های خود نگه دارند و به تدریج در روده رها کرده و به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن به آب را برای مدت طولانی تری برطرف می کند. در میان دمنوش های ضد عطش، برگ خشک نعنا یک دمنوش ضد تشنگی است. مخصوصاً اگر آن را با عسل و آبلیمو مخلوط کنید در هنگام صبحانه تا سحر تشنگی شما را برطرف می کند. تخمیر بادرنجبویه عمانی با زبان گاو و حلوا علاوه بر رفع تشنگی می تواند باعث استراحت و خواب راحت شما در شب شود.

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در روزه داری

*** فیبر بیشتر، تشنگی کمتر

یکی از راه های مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان، مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات است که علاوه بر مقاومت بیشتر در برابر تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت غذا را کاهش داده و احساس گرسنگی می کنند. بعد. . همچنین فیبر موجود در روده شما به تدریج آب خود را از دست می دهد و از کم آبی بدن برای مدت طولانی تری جلوگیری می کند. در واقع فیبرها به اندازه یک اسفنج آب جذب می کنند و بدن می تواند آب را ذخیره کند. خوردن میوه در سحر علاوه بر مقاومت بیشتر در برابر تشنگی، یبوست را برطرف می کند. اگر میوه زیاد نمی خورید، از آب میوه طبیعی استفاده کنید. بهتر است پوره میوه را در آب آن بریزید تا فیبر آن به بدنتان برسد. آب هندوانه، هندوانه، طالبی، شیر موز، توت فرنگی و آب سیب گزینه های عالی دیگری هستند. هندوانه فقط 20 دقیقه طول می کشد تا هضم شود و در بین میوه ها اولین است. هندوانه را می توان با دانه های آن که حاوی منیزیم، منگنز، فسفر، روی، آهن، پتاسیم و مس است مخلوط کرد.

کاهو یا سالاد شیرازی را با غذا یا قبل و بعد از صبحانه و صبحانه میل کنید. کاهو به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان بسیار موثر است، خیار علاوه بر طبع سرد، میوه ای پر آب است و خوردن آن با آب لیمو می تواند به خنک شدن بدن کمک کرده و آب مورد نیاز بدن را در طول دوره نوش جان کند. روز

*** مصرف ادویه جات را کاهش دهید

ممکن است در وعده صبحانه هوس خوردن غذاهای پرکالری مانند کاکائو و کتلت یا برنج سنگین و چرب داشته باشید، اما از غذاهای تند، تند، شور و سرخ شده خودداری کنید، مگر اینکه بخواهید احساس تشنگی کنید. بادمجان، خورش ها، آبغوره ها و پامزه ها اگرچه بسیار خوشمزه و وسوسه انگیز است اما باعث تشنگی زیاد نیز می شود. پس صبح آن را نخورید، برخی مواد غذایی مصنوعی و شیرینی جات مانند زولبیا و بامیه غلظت مایعات بدن را افزایش داده و در نتیجه احساس تشنگی خواهید کرد. توصیه می کنیم برای جلوگیری از غلظت مایعات اضافی بدن به جای زولبیا و بامیه از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده کنید و سوسیس و کالباس، سرخ کردنی ها، کنسروها، غذاهای بسیار شیرین و غذاهای حاوی رب و ادویه گوجه فرنگی نیز تشنگی آنها را افزایش می دهد.

راهکارهایی برای کاهش تشنگی در روزه داری

*** قانون را آهسته و پیوسته دنبال کنید

برای کاهش احساس تشنگی در طول روز، بسیاری از افراد تا حد امکان بعد از سحر آب می نوشند. اما باید بدانید که نوشیدن آب زیاد در سحر نه تنها از تشنگی جلوگیری می کند، بلکه اسید معده را برطرف می کند و هضم غذا را با مشکل مواجه می کند و نفخ معده را سخت می کند. از طرفی اگر آب زیاد بنوشید، بدن شما مقدار اضافی آن را دفع می کند و این باعث دفع بیشتر املاح و ضعیف شدن شما قبل از نیمه روز می شود. پس اگر نمی خواهید در طول روز دچار معده درد، نفخ، یبوست، از دست دادن املاح، ضعف و بی حالی نشوید، سعی کنید آب مورد نیاز بدن خود را به تدریج بین صبحانه و جادو با مصرف آب و آب میوه تامین کنید.

منبع: ارنا

دکمه بازگشت به بالا