علمی و پزشکی

راهی جدید برای واردات واکسن به ایران

رئیس سندیکا فروشندگان مواد مخدر گفت که مسیر واردات واکسن کرونا بسیار دشوار است ، اما کار بر روی همه گزینه های موجود در حال انجام است.

ناصر الریاحی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: “از اولین روز ورود کرونا به کشور ، بخش خصوصی با تمام قدرت و استفاده از تمام امکانات خود بدون هیچ گونه انتظار مالی اعلام آمادگی کرده است ، هدف او کمک به سلامتی و تندرستی است. او تمام تلاش خود را برای کاهش فشار شیوع کرونا می کند.

به گفته وی ، در اولین ماه های شیوع کرونا ، سازمان غذا و دارو همچنین از شرکت های خصوصی خواست که در صورت داشتن برنامه ، برنامه هایی را ارائه دهند و برخی از شرکت ها برنامه های خود را در زمینه های مختلف از جمله واردات واکسن ارائه داده و آن را ارائه کردند. در جلسه کمیته پزشکی در مقر کرونا در استان تهران ، سندیکا پیامی نوشت که آماده همکاری در همه زمینه ها است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی تهران توضیح داد که از ابتدای شیوع کرونا ، بسیاری از شرکت های بین المللی ترجیح می دهند با دولت ها کار کنند: “به دلیل شیوع ویروس و هزینه بالای جستجو برای واکسن ، تولید و توزیع در ایران ، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نقش عمده ای را ایفا می کند و در زمینه واردات توسط هیئت امنای وزارت بهداشت دنبال می شود.

الریاحی ادامه داد: “همانطور که بخش خصوصی ایران اظهار داشت در پیگیری کرونا به دنبال سود اقتصادی نیست ، شرکت های واکسن سازی در سراسر جهان نیز اعلام کرده اند تا 20٪ از جمعیت جهان واکسینه نشوند ، سود نخواهند داشت. بخش خصوصی ایران همچنین به دولت اعلام کرده است كه هر گونه كمك لازم برای پیگیری این مسائل می تواند به ظرفیت این بخش بستگی داشته باشد.

محدودیت های جدی در واکسیناسیون

وی گفت: “تمام دنیا امروز از کمبود واکسن کرونا رنج می برند. بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال رزرو واکسن برای شرکتهایی هستند که ماهها پیش موفق تر بوده و در مراحل مختلف آزمایشات بالینی موفق بوده اند و در واقع با سرمایه گذاری در این پروژه ها برای مصرف ، که متأسفانه ما در ایران آماده لازم برای این موضوع را نداریم. با این حال ، در شرایط فعلی ، حتی این کشورهای پیشرفته محدودیت های زیادی برای واکسیناسیون دارند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران افزود: به عنوان مثال امروز کشورهایی مانند آمریکا اعلام کردند که صادرات این محصول را به دلیل نیاز شهروندان به دریافت واکسن یا ممنوع یا کاهش داده اند و این یک چالش محسوب می شود. به توزیع عادلانه واکسن ها. ” از طرف دیگر ، در کشورهایی مانند کانادا یا برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ، به دلیل کمبود واکسن ، دوز اول تزریق می شود و دوز دوم به چند ماه بعد موکول می شود ، اما مشخص نیست که چقدر موثر است بودن.

الریاحی گفت: “ما باید بپذیریم که امروزه در جهان کمبود واکسن وجود دارد.”

مجوز واردات برای بخش خصوصی مشخص نیست

“ما در ابتدا تصور می کردیم که دولت اعلام کرده است که بخش خصوصی این واکسن را با ارز خود وارد می کند و این واکسن در برخی از مراکز با همان قیمت توزیع می شود ، اما در پایان وزارت بهداشت اعلام کرد که هر واکسنی را خریداری خواهد کرد واکسنی که از بخش خصوصی وارد شده و به صورت رایگان تزریق می شود و فرضیه اول رد می شود.

وی افزود: از طرف دیگر ، اگر ارز به واکسن اختصاص یابد یا تعداد زیادی واکسن از این طریق وارد کشور شود ، قطعاً بخش خصوصی از این ارز کافی برخوردار نیست و با توجه به محدودیت های بانک ها ، دولت باید یک راه حل ارائه دهد تا در صورت وجود ظرفیت. “بزرگ در زمینه باز بودن ، مشکلات اجرایی کاهش می یابد و جلسات در روزهای آینده برای کاهش ابهام تشکیل می شود.

روش باقیمانده واردات واکسن است

الریاحی با تأکید بر تعداد محدود واکسن تولید شده در جهان و مشکلات پیش روی دولت ها در این زمینه ، گفت: “گزینه باقیمانده تعدادی از شرکت های سرمایه گذاری در سراسر جهان هستند که از ابتدا و امروز در شرکت های واکسن سازی و طرح های آنها سرمایه گذاری کردند. در پاسخ به این سرمایه گذاری ، آنها بخشی از سود خود را به صورت واکسن بدست آوردند.

وی ادامه داد: قطعاً تعداد واکسیناسیون آنها محدود است اما در هر صورت پیگیری موضوع امکان پذیر است. واکسن آنها احتمالاً گرانتر از واکسن اعلام شده از سوی تولیدکنندگان است ، بنابراین احتمال شایعات و رسوایی هایی که به راه خواهد افتاد دور از دلیل نیست.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بخش خصوصی آماده ارائه اطلاعات در مورد واکسن های موجود در این شرکت ها به وزارت بهداشت و هیئت امنا است ، افزود: “ما در این راستا بدون منافع اقتصادی تمام تلاش خود را خواهیم کرد از اطلاعات ، و اینکه کار واردات توسط آنها انجام می شود ، در غیر این صورت کلیه تجارت توسط مقامات دولتی کنترل می شود

الریاحی خاطرنشان کرد که “همه همکاران ما با هر قابلیتی که دارند برای حل حتی بخش کوچکی از مشکلات مربوط به تأمین کرونا و واکسن در تماس هستند. همکاری در زمینه واکسن ها با ظرفیت کامل ادامه خواهد داشت و ما تلاش خواهیم کرد تا هر اقدام ممکن را از منظر ملی و با هدف کاهش مشکلات مردم انجام دهیم. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا