عمومی

رمزگشایی چامسکی از نقشه نژادپرستانه ترامپ

اعتراضات ضد نژادپرستانه در ایالات متحده شدت گرفت و به صدها شهر گسترش یافت. با گذشت هر روز معترضین بیشتر و بیشتر گرفتار می شوند و حتی کشته می شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، روزنامه جام جم نيز نوشت: “در عين حال ، تقابل نرم ميان ساختار قضايي و امنيت آمريكا با قاتل جورج فلويد و ساير نژادپرستان نشان مي دهد كه دولت آمريكا و دستگاه قضايي همچنان به حمايت از محدوديت هاي اجتماعي ، امنيتي و اقتصادي عليه مردم رنگ مي پردازند. ” خوش آمدی. ما با استاد نوام چامسکی ، نظریه پرداز ، فیلسوف و زبان شناس مشهور آمریکایی ، درباره آنچه در مینیاپولیس و سایر شهرهای آمریکا اتفاق می افتد صحبت کردیم.

گسترش اعتراضات ضد نژادپرستی در ایالات متحده در روزهای آخر پس از ترور جورج فلوید را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این اعتراضات طبق گفته برخی مقامات آمریکایی نتیجه تحریک موقت یا عصبانیت است؟
البته که نه. من می خواهم در مورد آمریکا با شما صحبت کنم. کشوری که اصول اساسی اجتماعی و سیاسی آن مبتنی بر برده داری و تبعیض نژادی است. هنگامی که حوادث فرگوسن (اعتراض به مرگ مایکل براون ، مرد جوان سیاه پوست در دست پلیس) در سال 2014 اتفاق افتاد ، وی تأکید کرد که نژادپرستی در جامعه آمریکا نهادینه شده است و حتی از زمان پایان جنگ داخلی در کشور ما حتی بیشتر از این هم بوده است. شما می توانید وضعیت سیاهی ها در ایالات متحده در سیزده سال گذشته را به وضوح مشاهده کنید و نسبت به آنها تبعیض قائل شوید. اگرچه برده های سیاه تحت اصلاح قانون ایالات متحده آزاد می شوند ، این توافق نامه تنها برای یک دهه به طول انجامید. پس از آن ، ما شاهد اعمال مجدد محدودیت ها برای سیاه پوستان هستیم. بسیاری از سیاه پوستان به عنوان کارگر سفید پوست درآمدند و برخی نیز به راحتی از زندان امتناع کردند.

اما آمریکایی های سیاه پوست توانستند قدرت را به دست آورند.
ما نمی توانیم آنچه اتفاق افتاده و علیه سیاهپوستان در ایالات متحده است را فراموش کنیم. آنها 400 سال پیش (به عنوان برده و کار) وارد جامعه آمریکا شدند. اما از آن زمان ، سیاهپوستان تنها چند دهه توانایی ورود به روابط اجتماعی و عادی در ایالات متحده را داشتند. در طی این قرنها ، برخی از برده ها ، مانند توماس جفرسون (رئیس جمهور ایالات متحده بین 1801 تا 1809) از ترس هزاران برده وحشت داشتند. آنها می ترسیدند قربانیان برده داری و نژادپرستی در ایالات متحده ظهور کنند و حقوق اساسی آنها را مطالبه کنند. تاریخ آمریکا به یاد می آورد که در قرن نوزدهم برده داری شکل جدیدی به خود گرفت. سیاهان با ادعاهای دروغین دستگیر و به عنوان زندانی استفاده می شدند. به عبارت دیگر ، برده داری فراتر از شکل مستقیم و سابق خود (که در آن سرمایه داران برده داری داشتند) و دولت نیز مسئولیت بهره برداری از سیاهپوستان را بر عهده گرفت. طی سالها و دهه‌های آینده ، این نژاد پرستی کاملاً در جامعه آمریکا منعکس شد. بنابراین آنچه که امروز در ایالات متحده اتفاق می افتد ، دارای پشتیبانی و ریشه های تاریخی است.

من در مورد تفاوت “برده داری سرمایه داران” و “برده داری دولت ایالات متحده” صحبت کردم. فواید این امر برای روسای جمهور آمریكا و افراد قدرتمند در آمریكا چیست؟
وقتی دولت سیاه با تظاهرات دروغین زندانی می شود ، آنها نه تنها کارگر می شوند (همانطور که زندانیان باید کار کنند) بلکه کارفرمایان دیگری نیز هستند که از بلند شدن و اعتراض کردن نمی ترسند. به عبارت دیگر ، زندانیان سیاه پوست متعلق به دولت ایالات متحده برای نژادپرستان و افراد قدرتمند نسبت به زمان برده داری کارایی بیشتری دارند. اگر صاحبان سرمایه خود به طور مستقیم به برده داری متوسل شوند ، ناچارند آن را بپردازند و حتی بخشی از سرمایه خود را برای نگهداری از برده ها صرف می کنند ، اما برای آنها بسیار مهم خواهد بود که دولت این هزینه ها را بپردازد. این نوع بردگی غیرمستقیم تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت. کمتر از دو دهه بعد ، سیاه پوستان آزادی های محدودی به دست آوردند ، بنابراین مرد سیاه می توانست از برخی مزایای اجتماعی بهره مند شود ، اما پس از دهه 1980 ، این معادله دوباره تغییر کرد. دولت های آمریکا زندگی های سیاه را به زندگی های مجرمانه و پرهزینه تبدیل کرده اند. برای مثال رونالد ریگان یک نژادپرست بود. با مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، عملاً غیرممکن كردن سیاهپوستان و حتی رها كردن آنها از زندان عملاً غیرممكن بود. از زمان رونالد ریگان ، رفتار نژادپرستانه با سیاهان بدتر شده است. در همین حال ، به نظر من ، هیچ تفاوتی بین احزاب دموکرات و جمهوری خواه وجود ندارد و هر دو حزب در زمان قدرت ، این روند را تقویت کردند.

در جریان اعتراضات اخیر در مینیاپولیس و سایر شهرهای آمریکا ، ترامپ از سخنان تند و تحریک آمیز علیه معترضین استفاده کرد. دقیقا چه چیزی به دنبال ترامپ است؟
ترامپ در یک نگاه می کوشد تا توانایی های حمایتی و سیاسی ملی گرایان نژادپرست و افراطی را به نفع خود تقویت کند. بنابراین ، وی اطمینان دارد كه تظاهرات متوقف شده است و او هر كاری را برای تشدید این روند انجام می دهد. ترامپ قصد دارد از فضایی برای مانور ناسیونالیستهای فوق راست در ایالات متحده استفاده کند ، زیرا او معتقد است هر چقدر نژادپرستان و ماوراء ملی گرایان قدرت کسب کنند ، به نفع او خواهد بود. در همین حال ، مطالبات معترضان مشخص است. آنها می خواهند خشونت پلیس علیه سیاهان را کاهش دهند ، اما ترامپ نیز در تلاش است تا از این تقاضای حداقلی به عنوان بهانه ای برای تقویت روند نژادپرستی و ناسیونالیسم افراطی استفاده کند.

شما آینده ایالات متحده را از نظر حضور یا عدم وجود تبعیض نژادی چگونه انتظار دارید؟
من فکر می کنم از بین بردن نژادپرستی در ایالات متحده چندان دور نیست ، اما این یک مسیر طولانی و دشوار خواهد بود. هیچ راه حل جادویی یا فوری برای این مشکل نهادی در دولت و جامعه ایالات متحده وجود ندارد. آموزش اجتماعی مناسب ، پیروی از رنگ های محیط ، مطالعه ریشه های بحران نژادی در ایالات متحده و غیره از جمله راهکارهایی است که مخالفان نژادپرستی باید به آن توجه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا