رمز گشایی از کلمات: اردشیر زاهدی

رمز گشایی از کلمات: اردشیر زاهدی

شخصیتی که حاضر است ضمن گسترش دانستن ایده های خود بپردازد ضمن اینکه می داند که به او اعتباری یا کف زدن در بین همسالان نمی دهند ، و نه اسلحه خود را به مخالفان سابق و فعلی خود باز می کند. گروه اول مورد توهین و توهین قرار می گیرند و گروه دوم متعجب و گیج می شوند. او کسی نیست جز اردشیر زاهدی.

به گزارش دیباروز ، روزنامه شارژ به نظر می رسد آخرین نامه وی به ترامپ در یادداشت خود در نیویورک دو سال پیش ، که در آن او از سیاست ایران یا گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه ستایش می کند و از سردار سلیمانی حمایت می کند ، به نظر می رسد با دیدگاه وی در مورد شنا مخالف است. داماد سابق شاه ، سفیر پیشین ایران در ایالات متحده ، فرزند یکی از عاملان اصلی کودتای آمریکا در 19 اوت 1957 ، که پس از انقلاب اسلامی 1957 از ایران گریخت.

کلید این دیدگاه زاهدانه را باید در تاریخ یافت. براساس یک سند ساواک در ماه مه سال 1977 ، یارانه 120 میلیون دلاری از اردشیر زاهدی ، سفیر شیخ در ایالات متحده ، به جمهوریخواهان فرستاده شده برای جلوگیری از شکست آنها در انتخابات ، دموکراتهای برنده این کشور را عصبانی کرد. همچنین از خاطرات عالم یادآوری می شود که محمدرضا پهلوی بارها و بارها سعی کرده است از طریق زاهدی در جمهوری های مختلف از جمهوریخواهان تأثیر بگذارد. آنها نشان می دهند که سیاست خارجی ایران در قبال ایالات متحده در زمان شاه حاوی جزئیات و جزییاتی بود که در طول کلیه سالها پنهان مانده از کلیشه عمومی بود.

این سند نشان می دهد که ایران احتمالاً در آن زمان از تضاد دو جناح استفاده کرده است ، زیرا ، درست یا نادرست ، از دیدگاه امروز منافع خود را دنبال می کرد.

وی در یکی از مصاحبه ها گفت: “من بیکار هستم و یکی از پاهایم در گور است. من الان به هیچ چیز علاقه ندارم ، عشق من به مردم و کشور من است … من از ذهنم فرقی نمی کند. وقتی پادشاه بودم به او خدمت می کردم ، دوست داشتم و من غالباً آنچه را كه تصور می كردم درست است به او پیشنهاد می دهم ، و او آن را می پذیرفت یا نه ، و او اغلب او را می پذیرفت. باشد كه خداوند از مرحوم معتمد الملك دلجویی كند. “

زاهدی در نامه ای که روز جمعه در یک ستون خبری نیویورک تایمز با عنوان “رویای کمیلجی روی پنبه” منتشر شد ، گفت: زاهدی اکنون به ایالات متحده توصیه می کند که کودتا نظامی علیه ایران انجام ندهند. در نامه ای که شش روز پس از نگارش آن منتشر شد ، حضور ایران در سوریه فراخوانی به دولت سوریه خوانده شد و این کشور از عربستان سعودی (متحد بسیار نزدیک ایالات متحده) برای بمباران عروسی در یمن انتقاد کرد. آخرین سفیر ایران در ایالات متحده ، حمله به عراق را به یاد آورد و پرسید: “آیا مغز وزارت امور خارجه و سیا از سه میلیارد دلار در هفته در معرض دود آگاهی دارند؟” دو سال پیش ، وی مقاله دیگری را در نیویورک تایمز منتشر کرد و آن را “گربه هایی دانست که در خواب گرفتن موش ها” هستند. در این نامه از استراتژی دولت دونالد ترامپ و “12 خواست وزیر خارجه آمریكا درباره ایران” انتقاد شده است. اظهارات وزیر امور خارجه مایك پومپئو در مورد ایران هم گیج کننده و نگران کننده بود ، و او نوشت که خشونت بندرت موفق می شود: “تاریخ به سرعت به متجاوزان خارجی آموخته است تا افکار خالی از شکستن ایران را تحمل کنند.” . گربه ها برای مدت طولانی موش می گیرند. “هیچ کس نمی تواند ایران را ویران و سرنگون کند.” در مورد Borjam ، او گفت ، “حتی اگر یکی از امضا کنندگان توافق هسته ای ایران-P5 + 1 آن را ترک کند ، هنوز یک سند معتبر است.” “من دعا می کنم که منطق ، عقلانیت و بلوغ دیپلماتیک حاکم شود.”

زاهدی در نامه اخیر خود به ترامپ ، به زبان فارسی به بی بی سی نیز صحبت كرده و در پاسخ به این سؤال كه آیا وی از جمهوری اسلامی حمایت می كند ، گفت: “من هیچ وقت در مورد دولت و جمهوری اسلامی صحبت نكرده ام و من هم ندارم. در حالی كه ما اینجا هستیم. [خارج] ما وقت خوبی داریم و خوب غذا می خوریم ، متأسفیم ایرانیانی که شرایط اقتصادی مطلوبی ندارند و یا حتی دارویی در ایران ندارند. من به آنها خواهر و برادر می گویم. دیپلمات های ایرانی به مدت پنج سال سخت تلاش کرده اند و توافق نامه هایی را امضا کرده اند ، اما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا [ترامپ] عماد به دلیل رئیس جمهور قبلی گفت [اوباما] به صورت سیاه امضا شده است ، من آن را نمی پذیرم. در دنیای امروز ، چنین مواردی قابل قبول نیست. وی با انتقاد از سیاست آمریکا گفت: “ایالات متحده و شرکای آن مانند اسرائیل و عربستان سعودی علیه ایران به زانو در آمده اند. آنها مخالف قانون سازمان ملل هستند که در آن حضور دارند و در آنجا رأی می دهند. او بچه بود. “من نمی خواهم کسی در خارج از کشور درباره ما تصمیم بگیرد.”

پس از شهادت سردار ، زاهدی از او دفاع کرد و در مصاحبه ها او را با ژنرال های مشهور تاریخ مقایسه کرد و گفت: “سلیمانی یکی از مشهورترین چهره های جهان است. او یک سرباز و فرزندی میهن پرست و محترم بود که در ایران خلق شده است. در گذشته ، در جنگ جهانی دوم ، ما افرادی مانند داگلاس یا مونتگومری ، آیزنهاور یا رومل یا مک کارتی را داشتیم که مردم شریف هستند. یکی از مواردی که من همیشه قبلاً گفته ام این است که وزیر امور خارجه آمریکا فرد فقیری است که نظر خود را تغییر داده است. این یک قانون بین المللی است که آمریکای فقیر خود آن را امضا کرده است. این یک جنایت جنگ است یا او می گوید سلیمانی یک تروریست بود. بزرگترین تروریست ها ایالات متحده هستند. در دولتی که یک دولت و پارلمان دارد و کسی را میهمان می کند که میهمان آن کشور بوده و با این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کرده است ، پس می گوید ما مدرک داریم. چرا اسناد را نشان نمی دهند؟ آیا آمریکا قانون و مجلس ندارد؟ آیا نباید در کنگره تصویب شود؟ آنها فکر می کنند همه نابینا هستند. در یک گل گیر کرده است. آنها قطع می شوند. آنها هر روز کار اشتباهی انجام می دهند. “

در همین زمان ، علی مطهری ، عضو فراکسیون پارلمانی امید ، گفت که انسجام ملی ایجاد شده پس از شهادت سردار سلیمانی نباید تضعیف شود. او از رفتار ایالات متحده متنفر است.

اکنون ، در مصاحبه اخیر با بی بی سی ، زاهدی پس از انتشار نامه خود به ترامپ گفت: “همه می خواهند هرچه می خواهند بگویند. این سربازان و افسران و بدتر [فرماندهان] آنها قسم به قرآن و کشورشان سوگند یاد کردند و برای کشورشان علیه اسرائیل جنگیدند و از کشورشان دفاع کردند. من بهش دادم [قاسم سلیمانی] من افتخار ، سربلند و سربلند بودم ، کسی که جان خود را برای کشورش فدا کرد ، نه آنهایی که خود را برای پول فروختند. 60 میلیون نفر از جمعیت امروز ایران سواد دارند و 40 میلیون نفر به مدرسه و دانشگاه رفته اند یا پزشک و مهندس هستند . 20 میلیون از این جمعیت زنان هستند ، ثروتی که بسیاری از کشورها از آن برخوردار نیستند. من به نیروی انسانی ایران افتخار می کنم. من به قدرت ارتش ایران افتخار می کنم که با کشورشان بیعت کردند ، بنابراین نسبت به یکی از ژنرال های او بد بودند؛ آنها بر خلاف قوانین بین المللی چه کرده اند؟ “سپس آنها به دیگران می گویند که شما یک تروریست هستید و این تروریست هایی است که علیه قانون می کشند ، و سپس آنها می گویند که ما افتخار می کنیم که کشته شده ایم.”

حمله به مخالفان

وی گفت: “آینده ایران در دست کسانی است که اراده دارند و می توانند دولت را به تنهایی بیاورند و بیاورند و ما چنین حقی را در خارج از کشور نداریم.” اگر می خواهید علیه مردم ایران زور استفاده کنید ، من از همه چیز پشتیبانی می کنم [جمهوری اسلامی] منظورت من هستم امروز ، دولت ایران متعلق به مردم ایران است. آنها جوانانی هستند که تصمیمات خود را می گیرند. ما که ایران را ترک کردیم نیز برای خودمان پول گرفتیم و آوردیم ، حق نداریم آن را بگوییم! این مخالف افتخار است. وی گفت: “وی در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی روسی آرتی در فوریه 1997 ، از 40 سال گذشته از عملکرد و سوابق جمهوری اسلامی دفاع کرد و با ظلم به مخالفان خارجی حمله کرد. وی با حمله به دولت ترامپ و سیاست های خصمانه آن در قبال ایران گفت: سیاست اصلی دولت آمریکا و دولت ترامپ تغییر رژیم در ایران است و در عین حال عملی و خوش بینانه است. وی با بیان اینکه در ایالات متحده ، فرزند یک شاه سرنگون شده یکی از گزینه های تغییر رژیم است ، وی سیاست سیاست تغییر رژیم را زیر سؤال برد و گفت: “تصور کردن از سرنگونی ایران تصور مسخره است … این پول (مخالفت) از کجا آمده است؟” چه کسی از آنها پشتیبانی می کند؟ چند ارتش و نیروهای نظامی دارند؟ … ایران امروز دارای ارتش ، نیروهای نظامی ، پلیس و غیره است. چگونه می خواهند به ایران بروند؟ با یک جت خصوصی ؟! وی گفت: “من بسیاری از این افراد را می شناسم … آنها از خارجی ها پول می گیرند و علیه مردم ایران کار می کنند.” من آنها را خیانتکار می دانم. وی گفت: “دو سال پیش ، وی در نیویورک تایمز نوشت:” ایرانیانی که به خارج از کشور می گویند ، به آنجا بروید و بمب ها را رها کنید ، فکر نمی کنم آنها دیگر ایرانی باشند. این افتخار را فروختند و از خارج پول گرفتند. وی گفت: “در مصاحبه دیگری ،” كسانی كه از غریبه ها پول می گیرند و علیه كشورشان می چرخند ، سزاوار بدترین توهین هستند ، مانند كسی كه پستان مادر را گاز می دهد. “” من نمی ترسم این را بگویم. “

اردشیر زاهدی ، متولد 15 اکتبر 1958 در تهران ، در حال حاضر در 92 سالگی در سوئیس زندگی می کند و احتمالاً قلب وی در ایران درگذشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا