عمومی

سایه روشن سند راهبردی ایران و چین

مطابق با پایگاه داده دیباروز ،

علی آقام محمدی ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، درباره توافق استراتژیک بین ایران و چین گفت: “این یک توافق نیست بلکه نقشه نقشه ای است که استراتژی و دامنه ما در منطقه را مشخص می کند.”

وی افزود: “در این استراتژی هیچ قراردادی منعقد نشده است زیرا قرارداد در مورد موضوعات مشخص است. در قرارداد باید جزئیات آن مشخص باشد.”

سایه توافق استراتژیک بین ایران و چین

آقام محمدی اظهار داشت: “احزاب استراتژیک محلی این رابطه و استراتژی را یک نگاه بلند مدت به جمهوری اسلامی می دانستند ، اما ایالات متحده تفسیرهای تندی در این زمینه دارد زیرا این سند نشان می داد که ایران در آینده با آینده قدرت جهانی روابط برقرار کرده است.” شخص ثالث وارد این توافق نامه شد و از نقشه راه محافظت می کرد و اجازه مداخله کشور دیگری را نمی داد.

وی افزود: با این سند تحریم ها برداشته می شود و این دلیل ناراحتی وزیر امور خارجه آمریکا است.

این عضو اعزامی افزود: “با بستن این استراتژی و رابطه ، نکات اصلی تحریم ها بسته و لغو می شود. وقتی چین وارد این رابطه با ایران شود ، تحریم تسلیحاتی ایران از ایالات متحده بسته خواهد شد.”

و آقای محمدی افزود: “ایالات متحده نمی خواهد تحریم های ایران را برطرف کند ، زیرا با این سند تحریم ها به حالت تعلیق در می آید و نقشه راه مشترک بین ایران و چین بسیاری از برنامه های آمریکا را مسدود خواهد کرد.”

وی افزود: توافق 25 ساله با چین فقط مربوط به خرید نفت و گاز نیست. خرید نفت و گاز بخش کمی از آن است و ایران و چین در همه زمینه های اقتصادی شرکت خواهند کرد.

مسئله اصلی در این رابطه این است که روابط اقتصادی و دفاعی بین دو کشور منسجم تر خواهد شد ، بنابراین هماهنگی بین ایران و چین ممکن است منطقه را از دست ایالات متحده خارج کند و طرف خارجی نمی تواند در آن جایی که توافق ها حاصل می شود وارد کند. حفاظت شده.

وی افزود: “با این روابط ، ایران ایالات متحده را از این کشور خارج می کند ، هژمونی آمریکایی در منطقه به هم می خورد و برنامه آمریکا برای منزوی کردن ایران با شکست روبرو خواهد شد.”

عضو شورای تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره جابجایی جزیره کیش گفت: “این سند نقشه راه است و این اخبار نتیجه ایده های پهلوی است و یک بیان سبک و کم عمق است.”

وی افزود: هدف ایالات متحده این است که ایران نتواند در منطقه ای که آمریکایی ها آن را ناامن ساخته اند ، از منافع ملی خود دفاع کند ، این ثبات خود را از دست می دهد و آنها می توانند دولت را تغییر دهند. اکنون ایالات متحده بیش از 4000 نفر را به دلیل تحریم علیه ایران مقصر می داند. ایالات متحده سعی در کنترل خاورمیانه و تمرکز بر اسرائیل دارد ، به همین دلیل همه کشورها مجبور هستند اسرائیل را بشناسند ، از منافع فلسطین بهره مند شوند و کرانه باختری را به اسرائیل بدهند.

و آقای محمدی گفت: “توافق بین ایران و چین یک شکست برای ایالات متحده خواهد بود که در منطقه بی نظیر خواهد بود.”

وی افزود: توافق استراتژیک بین ایران و پکن به مدت 25 سال باعث تقویت روابط پولی بین ریال و یوان می شود و در عمل تحریم های آمریکا بی اثر خواهد بود.

آقای محمدی افزود: “برخی مردم غرب را مظلوم می دانند و از ابراز اقتدار چین جلوگیری می کنند و ایالات متحده را نیرویی برتر می دانند ، بنابراین جهت جمهوری اسلامی ایران به سمت چین ، هند و شرق به آنها آسیب می رساند.” برخی دیگر شرق را غیرقابل اعتماد می دانند ، در حالی که دیگران فقط دموکراسی را در ایالات متحده می بینند و معتقدند که هیچ دموکراسی در چین وجود ندارد ، به همین دلیل بیشتر به ارزش های غربی گرایش می یابند.

وی افزود: نوع روابط بین ایران مهم است و براساس منافع و منافع ملی ایجاد کننده روابط است.

آقای محمدی گفت: “این سند 25 ساله از ده سال پیش در دسترس بود ، اما اجرای آن به تعویق افتاد ، زیرا با هماهنگی دستگاه ها دنبال می شد ، که باید زودتر انجام می شد.”

دکمه بازگشت به بالا