بین الملل

سفر وانگ‌یی به تهران و پیام روشن پکن به واشنگتن

به گزارش South China Morning Post ، وانگ یی وزیر امور خارجه چین سفر چهار هفته ای خود به خاورمیانه را از روز چهارشنبه آغاز کرد و طی آن انتظار می رود در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق برسد و به دنبال گسترش اتحاد علیه تحریم های غرب باشد.

اولین ایستگاه وانگ در عربستان سعودی. وی همچنین به ترکیه ، ایران ، امارات ، بحرین و عمان سفر خواهد کرد.

به گفته هوآ لیمینگ ، سفیر پیشین چین در ایران ، وزیر امور خارجه چین قصد دارد “حلقه دوستان چین را گسترش داده و روابط با این کشورها را بهبود بخشد”.

و هوا گفت: چین می خواهد پیامی روشن به ایالات متحده بفرستد كه هنوز هم یك بازیگر مهم در پرونده هسته ای ایران است و بدون مشاركت چین ، یافتن راه حل غیرممكن است.

سفیر پیشین چین افزود: “مسئله ایران و تغییرات آب و هوایی دو منطقه محتمل هستند که چین و ایالات متحده در آن به دنبال همکاری هستند.”

یین گانگ ، متخصص چینی در روابط خاورمیانه در دانشگاه علوم اجتماعی چین ، نیز در مورد سفر وانگ یی به ایران اظهار داشت: وی گفت وانگ یی برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن و میان ایران و جهان عرب تلاش بیشتری برای گفتگو چند جانبه برای حل اختلافات در منطقه خلیج فارس انجام می دهد. همه اینها دستیابی به موارد دشوار است ، اما سفر وانگ این پیام را می دهد که چین در حال کار بر روی این مسائل است.

310 310

دکمه بازگشت به بالا