بین الملل

امیرعبداللهیان: با همتای چینی بر تداوم همکاری و مقابله با یکجانبه گرایی و تحریم تأکید کردیم

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین دیباروز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در سومین نشست وزرای خارجه افغانستان و روسیه به تونس در شرق چین سفر کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. . وی در حضور وزرای امور خارجه این کشورها علاوه بر طالبان، اندونزی و قطر با برخی مقامات از جمله همتای چینی خود دیدار کرد و در توییتی درباره دیدار خود با وانگ یی همتای چینی خود نوشت: دیدار خوب با شورای دولتی چین من از او به خاطر میزبانی موفقش از همسایگان افغانستان تشکر کردم. ما در مورد مسائل دوجانبه به طور مناسب تبادل نظر کردیم.

وی افزود: ما بر لزوم ادامه همکاری و مبارزه با زور، یکجانبه گرایی و ابزارهای غیرانسانی تحریم ها تاکید کردیم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه چین با تشکر از شاهزاده عبدالله به خاطر حرکت برنامه و حضور در نشست تونس گفت: مایلم درباره روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک با شما صحبت کنم.

وزیر امور خارجه ایران با ابراز خرسندی از دیدار با همتای چینی خود در تونس، گفت: دیدار موفق وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان را به شما تبریک می گویم. برگزاری موفق المپیک و پارالمپیک زمستانی در چین را تبریک می گویم.

وزیر امور خارجه در حاشیه این دیدار با وزرای امور خارجه چین، روسیه، ترکمنستان، پاکستان، قطر و اندونزی، معاون نخست وزیر ازبکستان و امیرخان متکی وزیر امور خارجه طالبان دیدار و گفتگو کرد.

در این هیئت همچنین حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، سید رسول موسوی دستیار دبیرکل و مدیرکل در جنوب آسیا، رضا زبیب دستیار دبیرکل در امور شرق آسیا و اقیانوسیه و علیرضا حکیم دستیار حضور داشتند. وزیر امور خارجه. و مدیر کل اوراسیا.

شاهزاده عبداللهیان در گفتگوی تلفنی با وانگ یی همتای چینی خود به تاریخ 16 مارچ، آمادگی خود را برای برگزاری سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین و در پاسخ به دعوت همتای چینی خود برای شرکت در این اجلاس اعلام کرد. .

اولین نشست همسایگان افغانستان در 17 شهریور 1393 با حضور وزارت خارجه 6 کشور همسایه افغانستان به میزبانی چین، روسیه و چین برگزار شد و سایر وزرا به صورت حضوری در نشست تهران حضور داشتند. وی اعلام کرد که چین میزبان سومین نشست خواهد بود. وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان همراه با روسیه در یک بیانیه مشترک به تاریخ 26 نوامبر گفتند که یک ساختار سیاسی فراگیر با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مشکلات افغانستان است.

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا