بین الملل

امیرعبداللهیان: ایران با عزم جدی و دستورکار روشن به وین رفته است

به گزارش دیباروز، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی با هایاشی یوشیماسا همتای ژاپنی خود، روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضمن تبریک انتصاب هیاشی و ابلاغ سلام رئیس جمهور ایران به مقامات ارشد ژاپنی، از کمک‌های بشردوستانه این کشور در مبارزه با کرونا تشکر کرد و گفت که چهار میلیون مهاجر افغان در ایران وجود دارد. و خوشبختانه تا کنون دو و نیم میلیون مهاجر افغان واکسینه شده اند، ایران آماده ارسال کمک های بشردوستانه ژاپنی به مردم افغانستان است.

امیر عبداللهیان همچنین بر وضعیت نگران کننده انسانی در افغانستان در آستانه زمستان تاکید کرد و بر ارسال کمک های بشردوستانه تاکید کرد.

وی گفت: «تمام کشورها باید در این شرایط به مردم افغانستان کمک کنند و ما آماده هستیم تا دسترسی بشردوستانه به افغانستان را از طریق هوا یا زمین تسهیل کنیم».

شاهزاده عبداللهیان همچنین با بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انسانی، زیست‌محیطی و بهداشتی اعلام کرد و تاکید کرد: در همه زمینه‌ها می‌توانیم همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین با تاکید بر اینکه از مذاکرات جدی و توافق خوب استقبال می‌کنیم و طرف‌های درگیر باید حسن نیت خود را نشان دهند، گفت: جمهوری اسلامی ایران عزم جدی و دستور کار مشخصی دارد و منطقی پیش رفت. به وین، اما ما به اراده ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم.

وی افزود: مقامات آمریکایی از یک سو خواستار مذاکره و بازگشت به برجام هستند اما از سوی دیگر همزمان تحریم های جدیدی را علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال می کنند.

امیرعادلهیان گفت: مهم این است که این مذاکرات به نتیجه برسد و طرف های غربی جدیت و حسن نیت خود را در میز مذاکره و در کار نشان دهند.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این تماس تلفنی آمادگی خود را برای گسترش روابط دوجانبه در زمینه های بهداشت، محیط زیست، گردشگری و سایر زمینه ها اعلام کرد و از ارسال کمک های اضطراری ژاپن به افغانستان استقبال کرد.

هایاشی یوشیماسا همچنین بر اهمیت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، احترام به حقوق زنان و اقلیت های قومی و از بین بردن تروریسم در این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن از آغاز مذاکرات وین استقبال کرد و از دو طرف خواست تا برای دستیابی به توافقی قابل قبول برای هر دو طرف در مذاکرات، انعطاف داشته باشند.

هایاشی یوشیماسا ضمن ابلاغ سلام مقامات ارشد ژاپن به رئیس جمهوری اسلامی ایران از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ژاپن دعوت کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا