عمومی

سایه روشن نقشه راه رشد غیر‌ تورمی دولت

سید محمد هادی سبحانیان معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه امشب اصلی خبر گفت: دو مشکل اساسی در اقتصاد کشور رشد اقتصادی پایین در دهه گذشته و تورم فوق العاده بالا و بی سابقه است که اگر یک مشکل داشته باشیم. مشکل، اقتصاد ما به جایی نمی رسد.

سبحانیان افزود: اگر درک نشود که با تورم بالا نمی توانیم به رشد اقتصادی دست یابیم به هدف اصلی نمی رسیم.

معاون وزیر اقتصاد گفت: برخی از مسئولان سیاست هایی را دنبال می کنند که منجر به تورم می شود اما تورم خط قرمز ماست و نباید حتی به بهانه حمایت و کمک به مردم به آن دامن زد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که می توان برای کنترل تورم و رشد اقتصادی انجام داد در نقشه راه دولت گنجانده شده است، گفت: این طرح با فرض تداوم تحریم ها نوشته شده است.

سبحانیان با بیان اینکه پروانه کسب حقوق شهروندی است و باید به راحتی و با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: 3000 پروانه کسب شناسایی کرده ایم و تا پایان سال تلاش می کنیم 80 درصد آن را ساده و لغو کنیم. “

علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی با تمجید از برنامه دولت برای رشد غیرتورمی گفت: ایران طولانی ترین نرخ تورم در تاریخ بشریت را دارد.

سعدفندی گفت: اگر بتوانیم برنامه ای ارائه دهیم که اکثر مردم آن را قبول دارند و قانع شده اند و بتوانیم انتظارات تورمی را مدیریت کنیم، می توانیم تورم را نیز کنترل کنیم.

وی با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور از سال 90، افزود: متاسفانه حجم سرمایه گذاری در کشور کمتر از حجم مصرف بوده است.

این کارشناس اقتصادی یکی از نکات مثبت برنامه دولت را تاکید بر رفع موانع تولید دانست و گفت: این امر ممکن است موجب رشد اقتصادی شود.

السعدونی تاکید کرد: نباید به سمت سیاست های غیر تورمی که منجر به رکود می شود برویم.

حسین صلاح فرضی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، اقدام دولت در تدوین برنامه منسجم برای رشد اقتصادی و کنترل تورم را اقدامی خوب توصیف کرد و افزود: این امر می تواند سیگنال مثبتی را به فعالان اقتصادی ارسال کند. “

وی افزود: برنامه کلی ارزشمند است، اما در جزئیات ابهامات و ایراداتی وجود دارد، مثلاً به نظر می رسد در سطح کلان اقتصاد، عوامل و بسترهای نهادی و ساختاری و رکود شاهد و کاهش رشد اقتصادی و تورم بوده اند. وی گفت: «به تورم در اقتصاد ایران از جمله بحث کیفیت حکمرانی و فساد اشاره ای نکرد و به موضوع امنیت سرمایه گذاری، تضمین حقوق مالکیت و رفع موانع تجاری اشاره کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن ایران افزود: این نقشه راه تا حدودی فاقد جدول زمانی و فاقد اعداد و اهداف مشخص است.

آرمینگ همچنین از لغو ارز ترجیحی حمایت کرد و گفت: مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی اقتصاد غیرقابل پیش بینی است.

دکمه بازگشت به بالا