اقتصادی

توضیحات دولت درباره علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق

سخنگوی کمیسیون تلفیق قانون بودجه 1401 که امکان رای گیری فردای کل بودجه را می دهد، گفت: نمایندگان دولت در جلسه عصر امروز علت لغو سکه 4200 تومانی را تشریح کردند.

رحیم زری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، در تشریح جلسه عصر امروز کمیته مشترک گفت: جلسه عصر امروز در مورد ارز بود که بر اساس آن دولت 4200 تومان از بودجه و در مقابل 140 هزار تومان را حذف کرد. میلیارد تومان از منابع برای سرمایه گذاری و پول. نیروی کار در اختیار استان هاست». صندوق عدالت و توسعه ایران این صندوق پیش از این با نام صندوق کارآفرینی امید فعالیت می کرد.

وی افزود: دلیل لغو ارز ترجیحی توسط دولت این است که اگر چنین اتفاقی بیفتد 7 درصد به تورم اضافه می شود و در غیر این صورت با باقی ماندن ارز ترجیحی تورم 28 درصد افزایش می یابد و دولت به دنبال آن است. ” نرخ تورم پایین تر

وی درباره موضوع قیر رایگان در بودجه گفت: قیر به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی، شرکت مسکن، بسیج، مدارس شهرداری و امدادرسانی قرار می گیرد.

زارع با اشاره به تورم، پایه پولی و سهم نفت افزود: 40 درصد سهم نفت متعلق به صندوق توسعه است که دولت 20 درصد، 14.5 درصد وزارت نفت و سهم دولت 45.5 است. همچنین از آنجایی که نرخ تورم در سال جاری بیش از 49 درصد بوده است، مسئولان دولتی در خصوص راهکارهای کاهش تورم در سال آینده توضیحاتی ارائه کرده اند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 درباره مزیت های بودجه گفت: با توجه به توضیحات نمایندگان دولت در بودجه سال آینده، تمرکز بر اولویت ها و حرکت به سمت برنامه محوری در راستای اصلاح ساختار بودجه است. همچنین در خصوص لغو تسهیلات تکلیفی برای بانک ها و افزایش سرمایه بانک ها، دولتی و کاهش بدهی دولت به بانک ها ارائه شد. تسهیلات اجباری در تبصره 16 بودجه ذکر شده است که دولت در نظر دارد با بانک ها آن را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش رشد اقتصادی، اقتصاد ما در چند سال گذشته دچار نوسان بوده است، بنابراین دولت به دنبال رشد مثبت اقتصادی، ثبات اقتصادی، تولید و اشتغال است.

زری با بیان اینکه سرمایه گذاری در چهار سال گذشته منفی بوده است، اضافه کرد: دولت 3461 میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی کرده که 907 میلیارد تومان آن برای بانک ها، 562 هزار میلیارد تومان بر اساس بازار سرمایه و 252 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه است. بودجه عمومی دولت 435 هزار میلیارد تومان از شرکت ها، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، 181 هزار میلیارد دلار از بخش خصوصی و 800 میلیون دلار از منابع خارجی را برای حرکت به سمت رشد اقتصادی 8 درصدی اختصاص می دهد.

وی با اشاره به موضوع سود ملکی گفت: پیش بینی می شود در سال آینده سود ملکی به 40 هزار میلیارد تومان برسد که تاکنون 17 هزار میلیارد تومان آن را دولت دریافت کرده است. موضوع سود املاک، فروش دارایی های مازاد و مازاد مالیات در استان ها برای بحث اشتغال و رشد اقتصادی استان ها به صندوق پیشرفت و عدالت ارائه می شود.

زارع ادامه داد: 32 هزار میلیارد تومان طرح های تملک دارایی های اعتباری در استان ها بالغ بر 128 هزار میلیارد تومان و چهار برابر شد. در مجموع وام های استانی در مقابل 1400 208 درصد افزایش یافت.

وی افزود: وام آب امسال 9300 میلیارد تومان بوده که بودجه سال آینده 22 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. 10 هزار میلیارد تومان به شبکه سراسری ارتباطات اختصاص یافته است و در مجموع نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری سال 1401 18 درصد پیش بینی می شود که امسال 14 درصد بوده است.

وی در پایان گفت: با توجه به مطالب مطرح شده در جلسه عصر کمیسیون، احتمال می رود فردا کلیات لایحه بودجه 1401 را به رای بگذارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا