اقتصادی

بررسی دو فوریت لایحه ضد تورمی دولت

دو فوریت لایحه ضد تورم دولت

سخنگوی رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصویب لایحه ضد تورمی دولت نقش عمده ای در کاهش هزینه های تولید و کاهش تورم خواهد داشت.

به گزارش دیباروز، امید قالیباف با اشاره به بررسی یک فوریت لایحه اصلاح بودجه سال 1401، افزود: بر اساس این قانون ضد تورمی، عوارض گمرکی مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از 4 درصد به یک درصد کاهش می یابد.
و سخنگوی وزارت امنیت ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این قانون 70 درصد واردات مستقیماً با تولید مشمول کاهش عوارض گمرکی می شود.
قالیباف در تشریح جزئیات لایحه ضد تورمی دولت گفت: در تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 بر ابطال ارز 4200 تومانی به عنوان مبنای محاسبه حقوق ورودی قابل پرداخت به صورت بین المللی تاکید شده بود. تحولاتی مانند افزایش قیمت جهانی کالاها و همچنین مسائل داخلی مانند نوسانات ارز، افزایش قیمت مواد اولیه در بورس و لغو معافیت گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، اجرای این بخش از قانون بودجه باعث افزایش هزینه تولید و در نهایت افزایش تورم خواهد شد. از این رو دولت لایحه کاهش عوارض گمرکی از 4 درصد به 1 درصد (برای کالاهایی که حقوق ورودی آنها 10 درصد است) با دو فوریت به شورای اسلامی ارائه کرد.
مشاور رسانه ای وزیر صمت به اهتمام مشترک دولت و مجلس در اجرای سیاست های حمایت از فضای تولیدی و تجاری کشور اشاره کرد و گفت: با این قانون 28 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه دولت کاهش می یابد که محقق شده است. با انتشار و فروش اوراق بهادار، اما کاهش هزینه ترخیص تولید نقش بسزایی در کنترل تورم خواهد داشت.
و مثالی زد: اگر کالایی هزار دلاری در سال 1400 وارد می شد، تولیدکننده با احتساب حقوق ورودی 10 درصدی بر اساس نرخ ارز 4200 تومانی، باید 420 هزار تومان برای ترخیص این کالا پرداخت می کرد، در حالی که بر این اساس. . در قانون بودجه امسال این رقم به بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید. این به معنای افزایش 6 برابری هزینه ترخیص مواد اولیه برای واحدهای تولیدی است.
گالباف در خاتمه با اشاره به مصوبه اردیبهشت ماه هیئت وزیران برای کاهش سود بازرگانی در سال جاری گفت: در صورت تصویب نهایی این قانون، همان محصول هزار دلاری دارای نرخ سود تجاری خواهد بود. 1% و 1% عوارض گمرکی به نرخ ارز در سامانه صرافی الکترونیک (ETS) 500 هزار تومان.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا