اقتصادی

حذف ارز ۴۲۰۰ از حقوق ورودی کلید خورد

با ابلاغ قانون بودجه 1401 گمرک ایران، دستور لغو قیمت 4200 تومان از محاسبه حقوق ورودی و جایگزینی نرخ ارز حاشیه بازار صادر شد.

به گزارش دیباروز، با ابلاغ قانون بودجه سال جاری از سوی رئیس جمهور، گمرک ایران نیز دست به تغییراتی زده است که مهمترین آنها عبارتند از. تغییر نرخ ارز در محاسبه ورودیه یک گردنبند ؛ نرخ 4200 به نرخ سیستم ETS نزدیک به بازار افزایش می یابد که طی آن مالیات بر ارزش افزوده با نرخ جدید دریافت می شود.

بر اساس مفاد بند (ه) جزء یک تبصره 7 قانون بودجه 1401، محاسبه نرخ ارز برای ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در کلیه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی منوط به مبادله است. نرخ اعلامی بانک مرکزی ماده (14) از سامانه بورس الکترونیک (ETS) امور گمرکی است.

با این حال در مکاتبات 13 فروردین، نماینده اینجانب – مدیر کل دفتر واردات گمرک – با باگی پور – مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت سایبری – با عنایت به الزام قانون بودجه مبنی بر اعمال نرخ «خدمات آزمون آموزشی» در سامانه جامع گمرکی برای محاسبه ارزش گمرکی کالا، طبق هماهنگی و مکاتباتی که با بانک مرکزی در این خصوص در سال گذشته انجام شد، اعلام و آن را مالی دانست. . تکلیف و بار مالی بر دوش سازمان و عاجل باید اقدامات لازم برای اجرای قانون بودجه تبصره 7 اعمال نرخ ارز سامانه مبادلات الکترونیکی در سامانه کل گمرک انجام شود.

بر اساس این گزارش، درآمدهای دولت در بودجه از محل حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی است که قرار است حساب‌های گمرکی از 4200 به نرخ حاشیه بازار افزایش یابد، اما به دلیل تاثیر تورم بر کالاهای وارداتی به دلیل افزایش قیمت‌ها. واردات خود را انجام داد و تعدیل سود بازرگانی توسط وزارت صمت برنامه ریزی شده تا بخشی از تاثیر تورمی را پوشش دهد که هنوز نهایی نشده است.

اما قانون بودجه کل سال را شامل می شود، بنابراین برای کالاهایی که از ابتدای سال جاری و بر اساس ضوابط سال گذشته ترخیص شده اند، صاحبان کالا تعهد لازم را دریافت کرده اند که مابه التفاوت قیمت را پس از پایان قانون بودجه اعمال می شود، با تکمیل ارقام سال جدید پرداخت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا